דרמה בוותיקן: האפיפיור פורש במפתיע מתפקידו; "אין בי עוד כוח"

תדהמה בעולם הנצרות וברחבי העולם כולו: הוותיקן אישר בצהריים כי האפיפיור בנדיקטוס ה-16, הודיע היום במפתיע כי יסיים את תפקידו ב-28 בפברואר: "גילי המתקדם לא מאפשר לי להמשיך בתפקידי", נימק בנדיקטוס את החלטתו. "אני מודע היטב לחשיבות הנושא אבל אין לי יותר כוח".

עוד נאמר בהודעת הוותיקן כי המהלך תאם את חוקי הכנסייה וכי מצופה שהתקופה בין עזיבתו של בנדיקטוס את התפקיד לבין מינוי אפיפיור חדש – תהא קצרה ככל האפשר. זו הפעם הראשונה מאז המאה ה-15 בה פורש אפיפיור מכהן מתפקידו כבישוף של רומא.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

האפיפיור הוא מנהיגה של הכנסייה הרומית-קתולית וראש מדינת קריית הוותיקן שברומא, ונוצרים קתולים רואים בו את ממשיך דרכו של פטרוס. האפיפיור הנוכחי, ה-265 במספר, הוא כאמור בנדיקטוס ה-16, שנבחר לתפקיד ב-19 באפריל 2005. מוסד האפיפיורות קיים מעל ל-1,900 שנה. גם כיום לאפיפיור יש כוח פוליטי לא מבוטל, והוא סוחף אחריו מיליארד ויותר מאמינים קתולים, ושולט על מדינה קטנה מאוד אך עשירה חומרית ותרבותית.

בנדיקטוס ה-16 הוא האפיפיור ה-265 בהיסטוריה של הכנסייה הרומית-קתולית. לפני היבחרו כאפיפיור שימש כדיקן אספת החשמנים. כחשמן היה אחד מהבולטים והחשובים ביותר, והיה ידוע מבחינה אישית ותאולוגית כאחת כ"יד ימינו" של קודמו בתפקיד. הוא נחשב לשמרן ביותר, והיה מעורב בפולמוסים רבים בכנסייה פנימה ומחוצה לה. הוא נבחר לתפקיד האפיפיור לאחר שני ימי דיונים בקונקלאווה, אספת החשמנים הבוחרת את האפיפיור.


האפיפיור בנדיקטוס ה-16 (בלבן). פורש מתפקידו

"אחים יקרים", כתב בנאום שנשא בנדיקטוס בפני מועצת הכנסייה והופץ על ידי הוותיקן, "כנסתי אתכם כדי לשתף אתכם בהחלטה בעלת חשיבות רבה לכנסייה. לאחר שבחנתי שוב ושוב את המצפון שלי בפני אלוהים, אני חייב להודות שהעוצמות שלי, בגלל גילי המתקדם, כבר לא מתאימות לפעילות גופנית התואמת צרכי המשרד".

"אני מודע היטב שתפקיד זה, בשל האופי הרוחני שלו, צריך להתבצע לא רק במילים אלא גם במעשים", המשיך בנדיקטוס, "בעולם של היום, בכפוף לשינויים מהירים כל כך, גם כח הגוף הוא כוח הכרחי. בחודשים האחרונים, חלה בו הידרדרות עד כדי כך שהכרתי בחוסר היכולת שלי למלא כראוי את התפקיד שהופקד בידי".

"מסיבה זו", הסביר בנדיקטוס, "ואני מודע לחשיבות של הנושא, אני מצהיר בחופש מלא כי אני פורש מתפקיד הבישוף של רומא, יורשו של פטרוס הקדוש, שהוטל עליי על ידי הקרדינלים ב-19 באפריל 2005. החל מ-28 בפברואר 2013, בשעה 20:00, יהיה התפקיד פנוי וישיבה סגורה לבחירה מחדש תהיה חייבת להתכנס".

הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, שיבח היום את האפיפיור ואמר כי היחסים בין ישראל והוותיקן מעולם לא היו טובים יותר: "אנו מקווים כי מגמה זו תימשך", אמר מצגר. "אני חושב שמגיע לו הרבה קרדיט על קידום הקשרים בין הדתות ברחבי העולם, היהדות, הנצרות והאיסלאם". מצגר איחל לאפיפיור "בריאות טובה ואריכות ימים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן