האוזר: "הפירמידות בישראל מוגזמות וצריך לעשות מעשה"

יו"ר ני"ע אומר כי המתווה הטוב ביותר לצמצום הריכוזיות במשק הוא הקטנת הפירמידות במשק ל-2-3 שכבות. בדיון בוועדת הכספים בנושא אמר שמואל האוזר: ההצעה הנכונה היא 2 או שלוש שכבות של פירמידות לכל החברות. באף מקום בעולם לא פירקו פירמידות בישראל הגזימו ולכן צריך לעשות מעשה".

האוזר טוען כי שינוי במבנה הפירמידות הוא מהלך קשה מאוד. "לקנות או למכור חברות זה החלק הקל, לעשות מיזוגים בין חברות זה בעייתי וקשה. לכן, שלוש שכבות של פירמידה זה פתרון מידתי". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מוקדם יותר שר הכלכלה נפתלי בנט ויו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי דרשו כי האיסור על אחזקות צולבות פיננסיות וריאליות משמעותיות יחל בתוך 4 שנים במקום 6 שנים כפי שמופיע בהצעת החוק המקורית.

שמואל האוזר | צילום: דוברות משרד האוצר

בנט אמר: "בחוק הריכוזיות מעט בעלי הון משחקים בכסף של הציבור ללא אחריות. זה מצב בלתי מוסרי. החוק בא לשים לזה קץ. זהו חוק טוב, אך הוא אינו מספיק אמיץ וחד". בנוסף התחייב שר הכלכלה כי השינוי בריכוזיות במשק יתרחש במהלך הקדנציה שלו וכי הוא יפעל לצמצום הפירמידות במשק ל-2 שכבות.

סלומיאנסקי הודיע כי בכוונתו להשלים את החקיקה בנושא הריכוזיות עד סוף חודש יולי, מה שידרוש מהוועדה להגדיל את כמות הישיבות שלה עד פגרת הקיץ של הכנסת. לדברי סלומיאנסקי, "לא בטוח שהממשלה החדשה בקיאה די הצורך בהצעת החוק הזאת. ועדת הכספים תהיה קו ההגנה האחרון והעיקריאני מתכוון לטפל בחוק הזה שורה שורה ומלה מלה". 

הביע שר הכלכלה תמיכה בקיצוץ בתקציב הבטחון. בדיון אמר נפתלי בנט: "מערכת הבטחון צריכה לשאת בנטל. הגיע הזמן ששמערכת הביטחון תיכנס מתחת לאלונקה אותה נושא היום כל הציבור". 

במהלך הדיון אמר בנט: "האיומים על מדינת ישראל הם אמיתיים, אבל כבר 65 שנה ישראל מאוימת ותמיד נהיה מאוימים, לכן הדיון היום הוא דיון לא כלכלי אלא ערכי". בנוסף בנט חזר וגיבה את הצעת התקציב של יאיר לפיד ואף הגן עליו מפני הביקורת החריפה נגדה בציבור: "בתקציב המדינה יש איפה לייעל, אבל קשה לתקן ב-45 יום מה שלא נפתר ב-65 שנה". 

נפתלי בנט | צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן