האולימפיאדה של המנהלים – ארגון מחדש הוא הספורט המועדף

כשמנהלים נשאלים על הספורט המועדף עליהם ניתן למצוא מספר תשובות מגוונות שכנראה יכללו ענפי ספורט כמו טניס, כדורגל וכדורסל. אף אחד לא יציין את הספורט שאותו כל המנהלים מעדיפים מעל הכל: הארגון מחדש.

מנהלים אוהבים לסדר מחדש כמעט בכל רמה אפשרית. בין אם זה מגיע מתוך פעולה מנהיגותית, שינוי קיצוני בסביבת העסקים, רכישה או ביצועים לא טובים. לא סביר למצוא היום ארגון שלא עשה שום שינוי מבני בצורה זו או אחרת במהלך חצי השנה האחרונה.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אבל בזמן שמנהלים אוהבים להנדס את הארגון מחדש, רובם וכך גם רוב העובדים שלהם שונאים לעמוד בצד השני של השינוי. ממש כמו המשחק "כסאות מוזיקלים" שינויים מעוררים חרדה מתוך המחשבה כי "העיצוב החדש והמשופר" יכלול פחות כסאות (קרי, פחות מקומות עבודה). עובדה בעייתית אף יותר מתייחסת לכך שהיעילות של ארגון נקבעת באופו חלקי גם על ידי המבנה ולא פחות חשוב מכך היא מערכת היחסים בארגון שנרקמת ומתפתחת עם הזמן וגורמת לדברים להתבצע ולזוז. נקיטת פעולת הארגון מחדש משבשת את רשת היחסים הזאת ופוגעת ביעילות, עד שהרשת נרקמת שוב תחת המבנה החדש. כמו שאחד מהמנהלים הבכירים אמר פעם "כל ארגון מחדש גורם לעיכוב של שנה בחדשנות".


ארגון מחדש הוא כמו לשחק בקובייה הונגרית. צילום: רויטרס

אך למרות החסרונות מנהלים ימשיכו לבצע ארגון מחדש, מכיוון שתהליך זה הוא אחד מהאמצעים הזמינים ביותר לפתור בעיות. תהליך כזה גם נותן מראית עין של צעד משמעותי לארגון ונותן מרווח לנשימה עד שצעדים אחרים ינקטו גם הם, וכמובן כי מנהלים פשוט אוהבים הספורט של ארגון מחדש, כמו לנסות לסדר קובייה הונגרית.

לפני הפנייה לצעד של ארגון מחדש, יש לשאול שתי שאלות מועילות:
1. מה הבעיה שאותה מנסים לפתור? לפני שפונים לצעד שכזה, צריך לוודא שיודעים למה עושים את זה. האם רוצים להעביר את הפוקוס לכיוון הלקוחות? האם רוצים להוריד עלויות? האם הביצועים לא מספיק טובים? האם המבנה הפך מורכב מדי כך שהאחריות מתפזרת?
תשובות לשאלות אלו יכולות להוות סיבות טובות לארגון מחדש, אך הבעיה היא שמנהלים רבים בוחרים את נתיב הארגון מחדש מבלי לדעת את מה בכלל רוצים לשפר. מבלי לחדד את השאלות האלו, לא ניתן להגיע למטרה.

2. האם הארגון מחדש הוא האופציה היחידה לפתרון? צעד כזה יכול לפתור בעיות רבות, אך במקרים רבים הוא לא הפתרון היחיד. אך בגלל שלא קשה לצייר כמה קווים ולהחליט על מבנה חדש פתרון כזה נלקח בצורה אינסטקטיבית. ישנם דוגמאות עסקיות רבות בהן מנהלים נקטו ארגון מחדש של מחלקה או של הארגון כשהדבר לא היה בכלל נחוץ.

בהתחשב בעובדה כי ארגון מחדש הינו צעד פופולרי, הוא כנראה תמיד יהיה חלק מארגז הכלים של המנהל, ואף ייתכן שבמקרים רבים זהו הצעד הנכון והראוי לעשות. אך כדי להמנע מהמגרעות של צעד כזה, חשוב להגדיר במדויק מה הבעיה שאותה צריך לפתור והאם אין דרך יעילה יותר בכדי להגיע למטרה המיוחלת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן