האוצר מסרב להגדיל ערבויות – והיצואנים מפספסים חוזי מיליארדים

האם חלון ההזדמנויות העסקי של ישראל באפריקה הולך ונסגר? הנהירה ליבשת, שמדינות רבות רושמות בה צמיחה נאה, מדלגת בינתיים מעל הפעילות הישראלית, וביקורי משלחות בראשות נשיא המדינה שמעון פרס ושר החוץ אביגדור ליברמן, שתוכננו לחודשים האחרונים, בוטלו. במקביל, סירב משרד האוצר להגדיל את היקף הערבויות של המדינה, באמצעות חברת אשרא הממשלתית, הניתנות ליצואנים לאפריקה.

השבוע הגיע הנהירה לאפריקה לשיא, כאשר משלחת עסקית בראשותו של ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, סיירה בחלק ממדינות היבשת במטרה להדק את היחסים. טורקיה מצטרפת לסין, ברזיל והודו, המנצלות את צמצום הפעילות של אירופה באפריקה בשל המשבר הכלכלי כדי לחדור ליבשת, המשופעת באוצרות טבע.

בשנות השישים של המאה ה-20 השקיעה ישראל משאבים רבים בפיתוח הקשרים עם מדינות אפריקה, והיתה בין הראשונות שכוננו עמן יחסים דיפלומטיים וכלכליים. בין השאר, נחתמו הסכמים מסחריים עם רבות ממדינות היבשת בתחומי ביטחון, חקלאות ובריאות באמצעות כ-1,800 מומחים ישראלים שפעלו בה, אולם בשלהי העשור החלו היחסים להידרדר, בשל לחצי הליגה הערבית בכלל ולוב בפרט, ולאחר מלחמת יום הכיפורים כמעט כל מדינות אפריקה ניתקו את היחסים עם ישראל.

צילום: רויטרס

בשנתיים האחרונות חל שיפור ניכר ביחסים, במיוחד לאחר נפילת שלטונו של מועמר קדאפי בלוב, אולם הסחר הישראלי לא גדל משמעותית. היצוא הישראלי לאפריקה ירד ב-2012 בשיעור של כ-10% ל-1.5 מיליארד דולר, לפי מכון היצוא. זאת, דווקא בתקופה שבה מדינות היבשת רושמות שיעורי צמיחה מרשימים. 

במהלך השנה החולפת ביקש שר התמ"ת שלום שמחון מספר פעמים מן האוצר להגדיל את היקף הערבויות ליצואנים הישראלים לאפריקה, מכמה עשרות מיליוני דולר כיום למאות מיליוני דולר, כדי לנצל את מה שהוא מגדיר "חלון הזדמנויות", אך נדחה. בלשכתו של נשיא המדינה שקדו על ארגון משלחת כלכלית באתיופיה, קניה וגאנה, אך הוא בוטל. בלשכתו של פרס ציינו כי הדבר נבע מסיבות ביטחוניות, אולם מקור במשרד החוץ אמר כי מקור הביטול היה בקשתו של ליברמן, שתיכנן לצאת לאפריקה בנובמבר בראש משלחת כלכלית, אך ביטל את הנסיעה בשל הקדמת הבחירות לכנסת.

נשיא לשכת המסחר ישראל אפריקה ולשעבר בכיר במשרד החוץ, אלי אבידר, האשים את משרד האוצר בחוסר הבנה של הפוטנציאל האדיר שיש באפריקה. עתה, לדבריו, יש לחברות ישראליות הזדמנות לקחת חלק בפרויקטים בשווי מיליארדי דולרים המתבצעים באפריקה, אם יוכלו לקבל ערבויות מחברת אשרא הממשלתית ולהתחרות כנגד חברות סיניות, הודיות וטורקיות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: החשבת הכללית מאשרת לא אחת עסקאות באפריקה, תוך ניהול סיכונים וראיה כוללת של צרכי הייצוא והיחסים עם המדינות השונות ובשיתוף מלא של משרדי התמ״ת והחוץ אשר חברים בוועדה הבינמשרדית. רק בשנה האחרונה אושרו עסקאות באפריקה בסך של כ- 571.5 מליון דולר מתוכן, בחצי השנה האחרונה, אושרו עסקאות בסכום כולל של כ- 381.5 מליון דולר. עסקאות אילו אושרו גם למדינות חדשות אשר טרם בוצעו בהן עסקאות כגון חוף השנהב ודרום סודן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן