האוצר מתכנן: המע"מ יועלה ל-18.5% ומס יוטל על הפירות והירקות

האם האוצר מתכנן להעלות שוב את המע"מ? לאחר ההתנגדות שעלתה אתמול בוועדת הכספים לחלק מסעיפי התקציב, נודע לפורבס כי באוצר כבר מתכננים גזירות חלופיות במקרה הצפוי שחלק מן הגזירות בתקציב הקיים יבוטלו בוועדה ובכנסת, במטרה לעמוד ביעד הגירעון. בין הגזירות הצפויות – העלאת המע"מ ב-0.5% ל-18.5%, הטלת מע"מ על פירות וירקות וקיצוצים נוספים. התקציב וחוק ההסדרים שהוגשו אתמול לכנסת יעלו לקריאה ראשונה בשבוע הבא. ועדת הכספים תדון בהם לפני שיאושרו בקריאה שניה ושלישית בסוף חודש יולי.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בוועדת הכספים יש רוב ברור כנגד הגזירות הקשות שאושרו בממשלה, והיא צפויה להכניס בהם שינויים רבים: מס הכנסה יעלה ב-1% בלבד (בשכר הנמוך) במקום 1.5% באופן רוחבי, קצבאות הילדים יירדו ל-156 שקל במקום 140 שקל); לא ייגבה מס בריאות מעקרות הבית; משפרי דיור לא יחויבו במס רכישה מלא; לא יבוטל סבסוד הצהרונים; לא יפגעו בחולי הגזזת; לא יבוטלו ההטבות לפנסיה לבעלי שכר גבוה; לא יבוטלו ההנחות בארנונה לקשישים ומובטלים.

לפיד ויו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי | צילום: דוברות הכנסת

רק אתמול סימנה מרכזת הקואליציה, ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) את הגזירות הבעייתיות: "מס על משפרי דיור, מס עקרות בית, 1.5% גורפים במס הכנסה, סבסוד מעונות היום, נקודות זיכוי לאקדמאים – אלו הגזרות שלא יעברו את אישור הוועדה. חוץ מגזרות, צריך להיות בתקציב גם חזון, ראיית ארוכת טווח, אופק ותקווה בעיקר לצעירים ולמעמד הביניים".

בעקבות הדברים, דנים באוצר בגזירות חדשות: הטלת מע"מ על ירקות ופירות, העלאת המע"מ ב-0.5%, העלאת מס הבלו על הבנזין ב-20 אגורות (אם מחירי הנפט בעולם לא יזנקו) וקיצוץ רוחבי של 3 מיליארד שקל.

בין הגזירות שצפויות להישאר בתקציב לאחר אישור הממשלה נמצאות העלאת המע"מ ב-1% (בוצע) ייקור משקאות חריפים וסיגריות (בוצע); "מס עשירים" על דירות ומכוניות פאר, טלויזיות יקרות, מטוסים פרטיים, יאכטות; העלאת מס החברות ב-1.5%; ביטול קצבאות הילדים לעשירים (ששכרם גבוה מ-800 אלף שקל בשנה); ביטול טיפולי שיניים בחינם לילדים בגיל 12-14; הגדלת תשלומי הורים לבתי הספר במסגרת חוק חינוך חובה חינם; וביטול ההנחות וההטבות בארנונה לאנשים שאינם עובדים.

ממשרד האוצר נמסר כי "כמובן שאם הכנסת לא תאשר חלק מהסעיפים תהיינה חלופות", אך סירבו להתייחס לחלופות נקודתיות. אתמול אמר שר האוצר לפיד בפני ועדת הכספים כי לוועדה יש תפקיד חשוב, היא גם איתות לעולם, אך צריך לזכור שאנחנו רוצים לשמור על מסגרת התקציב".

;

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן