האם הפתרון לבעיית הרעב העולמי הם החקלאים הקטנים באפריקה?

איך נצליח להאכיל את האוכלוסייה ההולכת וגדלת של העולם? מדובר בשאלה עתיקת ימים שצפה מחדש אור הזעזועים הכלכליים והלחצים הסביבתיים של העשור האחרון. על פי הנתונים האחרונים, אוכלוסיית העולם צפויה לעבור את 9 מיליארד בני האדם עד שנת 2050, ורוב הצמיחה הזו מתרחשת במדינות המתפתחות. כך בדרום מדבר סהרה, בו היבול מהווה רק עשירית מהיבול שבארה"ב, צפויה האוכלוסייה להכפיל עצמה פי ארבע עד סוף המאה.

הגידול באוכלוסייה ידרוש עלייה של כ-60% בייצור המזון עד שנת 2050 – משימה מביכה נוכח הכמות המוגבלת של המשאבים ושינוי האקלים המוביל לתדירות גבוהה יותר של בצורות ושיטפונות. אמנם אין פתרון מהיר לבעיה החמורה הזו, אך 500 מיליון המשפחות החקלאיות בעולם הם חלק חיוני מהפתרון. באופן קולקטיבי, החקלאים הזעירים האלו החיים מ-2 דולר ביום, מגדלים מזון לחלק ניכר מאוכלוסיית העולם, בייחוד באפריקה. עם זאת, הם אינם מסוגלים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם בשל מגוון רחב של אילוצים, החל מהיעדר גישה ליבול ועד מחסור בתשתיות מתאימות – משאיות, כבישים ומתקני אחסון שהם קריטיים למערכות אוכל.

צילום: thinkstock

הדרך הטובה ביותר להתגברות על חסמים אלו ומימוש הפוטנציאל החקלאי היא באמצעות התארגנות. על ידי איחוד החקלאים הקטנים, שילוב הייצור שלהם וחיבורם לשווקים המודרניים, עסקים אלו יהפכו למנועים כלכליים רבי עוצמה שיעזרו להוציא את הקהילות הכפריות ממעגל העוני, תוך שיפור הביטחון התזונתי שלהם.

דוגמא טובה לכך היא חברת " AgroKen", חברת סטארט-אפ שהחזירה לחיים בית חרושת ישן במרכז קנייה. המיזם הוקם לפני 3 שנים וכבר הוא רוכש גידולים מיותר מ-100 חקלאים זעירים ומייצר קמח מזין לשוק הקנייתי. גם חברת " Yedent" הממוקמת בצפון גאנה רוכשת את חומרי הגלם מחקלאים מקומיים זעירים ומייצר מוצר דומה עשיר בחומרים מזינים לשוק המקומי.

בנוסף, ביישובים כפריים מרוחקים, חברות אלו הם לעיתים קרובות הספק היחיד של מוצרים ושירותים חיוניים כמו זרעים, דשנים וכו'. לדוגמא, " Northern Seed Company" היא עסק בבעלות משפחתית שמייצר ומשווק זרעים היברידיים למשקים הזעירים בטנזניה. באוגנדה, יוזמה פרטית הידועה בשם "יוזמת ג'וסף" מספקת שת של מרכזי אחסון ועיבוד מזון במטרה לצמצם בזבוז של יבול לאחר קטיף ולהגדיל את הזמינות של הדגנים במדינה. תוך שנה אחת בלבד צבר העסק יותר מ-500 טון של תירס ועבד עם יותר מאלף חקלאים מקומיים.

האכלה של יותר מ-9 מיליארד בני אדם תוך 35 שנים בדרכים שיבטיחו רווחה אנושית, צמיחה כלכלית ושמירה על סביבה טבעית היא אתגר עצום. עם זאת, החקלאות היא אחד מהענפים בעלי הצמיחה הטובים ביותר בזמנינו והנתון הזה סוף סוף מתחיל לקבל את תשומת הלב והמימון הראויים לו לאחר עשרות שנים של הזנחה. למעשה, מעולם לא היה זמן טוב יותר לתמוך ביזמים החקלאיים אשר עוזרים להגדיל את ההכנסות של המדינות והכפרים הקטנים ברחבי העולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן