האם הקהילה המדעית תצליח לפענח את ה"סופר-מזדקנים"?

תארו לכם שהמוח שלנו יוכל לעבוד עם אותן יכולות גם בגיל 84? נשמע דמיוני? אך אולי פחות דמיוני אחרי שמחקר שנערך בבריטניה מצא, כמעט בטעות, קבוצה של 12 מזדקנים שהמוח שלהם מתפקד כאילו היה חסין לתופעות ההזדקנות המוכרות.

הממצא היוצא דופן הזה של קבוצת אנשים (גיל ממוצע 84) זוהה על ידי מחקר של קבוצת חוקרים פסיכולוגים בבריטניה שמדדו את הביצועים המנטלים יוצאי הדופן של ה"סופר-מזדקנים" כפי שכינו אותם.  במחקרם טענו:

יצליחו לפענח את התופעה? | צילום: רויטרס

"הם הציגו ביצועים טובים יותר מקבוצה בריאה של אנשים בגילם (גיל ממוצע 83) במבחנים שכללו שחזור רשימות מילים. הם הראו כמו כן את אותה רמה של ביצועים כשנבחנו מול קבוצה של 14 אנשים עם גיל ממוצע של 58. "הסופר-מזדקנים" גם הציגו תוצאות דומות לקבוצה הצעירה במבחנים שדורשים תשומת לב להחלפת שמות וזיהוי מילים על פי קטגוריות".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המחקר השתמש כמו כן בסורק בכדי לסרוק לקבוצה המופלאה הזאת את המוח והחוקרים נדהמו לגלות שהמוח שלהם הצליח להתנגד לשחיקה הטבעית בפעילות המוח שרבים בגילאים אלו סובלים ממנה.

"נפח המוח של הקבוצה הזקנה שנבדקה הייתה זהה לאלו שהיו בגיל העמידה", נכתב במחקר. "אפילו יותר מכך, באזור השמאלי של המוח נמצא כי ישנו שטח עבה יותר בקבוצת ה"סופר מזדקנים" בהשוואה אל האנשים בגיל העמידה שנבדקו. נפח המוח נמצא בקורלציה מלאה עם פעילות הקשורות לזכרון".

השאלה היא, למה המוח של קבוצה ייחודית זו מסוגל להיות חסין לתופעות טבעיות ששוחקות את פעילות המוח? והאם יש פעילויות שניתן לעשות כדי להגיע למצב כזה? שאלות אלו נותרו ללא תשובה, לפחות לא כרגע.

המחקר לא נעשה בתחילה על הקבוצה הזו, אך כאשר הנתונים הראשונים החלו להגיע הבינו החוקרים את גודל התופעה. כעת, אין ספק שהמוח של קבוצה זו יהיה לנושא של מחקרים נוספים שינסו לעמוד על הדרכים לשמור על מוח בריא.

"זיהוי הגורמים הבסיסיים המקדמים מסלול של הזדקנות קוגניטיבית מוצלחת עשויה להוביל לתובנות חדשות הקשורות לגיל ולהזדקנות המוח, ואולי תביא לפתרון מחלת אלצהיימר", אמרו החוקרים.

 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן