האם ה-"לא" של איטליה והתפטרותו של רנצי יובילו למשבר באירופה?

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי הודיע על התפטרותו לאחר שמשאל העם שבו תמך, במטרה לייעל את ממשלת איטליה, הסתיים לפתע בתבוסת מכנה ה-"כן". לפי מדגמי היציאה כ-60% מאוכלוסיית איטליה הצביעו "לא" – הצבעה שנתפסת באופן גורף כפופוליסטית ואנטי-ממסדית, כמו הברקזיט, ונצחונו בבחירות לנשיאות ארצות הברית של דונלד טראמפ. בשווקים הבינלאומיים, האירו ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנה אל מול המטבעות המובילים בעולם, כשהוא צונח לרמה של 1.05 אל מול הדולר. אגרות החוב של איטליה, שביצועיהן עגומים, סביר שגם הן תדרדרנה בימי המסחר הקרובים.

השאלה הגדולה היא, כמובן, האם איטליה – שהיא הכלכלה השלישית בגודלה באיחוד האירופי, עם חוב של יותר מ-2 טריליון – תצביע בסופו של דבר על עזיבת האיחוד האירופי. אחדים, כמו עורך אתר החדשות The Credit Strategist, מיכאל לוויט, הזהירו כי התפוררות של איטליה יכולה בסופו של דבר לעורר משבר פיננסי חמור באירופה ובעולם כולו. לוויט אמר "מערכת הבנקאות של איטליה היא פושטת רגל לכל הדעות. גרמניה סירבה לחילוץ כלכלי של הבנקים האיטלקיים, עמדה שהופכת מיום ליום למביכה יותר ויותר לאור הבעיות ההולכות וגדלות בתוך מערכת הבנקאות הגרמנית עצמה". לוויט מייעץ מאז ללקוחותיו לגייס מזומנים ולקנות באמצעותם זהב.

ראש ממשלת איטליה לאחר זכייתו בבחירות ב-2014 | צילום: ויקיפדיה

ריצ'ארד טורניל, אסטרטג ההשקעות הראשי של חברת ההשקעות הבינלאומית Blackrock, אמר כי המצב באיטליה הוא סממן נוסף של עלייתו המדאיגה של הפופוליזם ברחבי אירופה, הנובע מקיפאון כלכלי שם. "אנו רואים הצבעת 'לא' חזקה, הדוחה כל תיקון למערכת הבנקאות החולה של איטליה ומחזקת מפלגות פופוליסטיות", כתב טורמיל בטור הדעה השבועי האחרון שלו. Blackrock נשארת ניטראלית לגבי אג"ח ממשלתי אירופאי אבל מעדיפה אג"ח בדירוג השקעה, בשל הרכישות השוטפות של הבנק המרכזי של אירופה.

החוזים העתידיים של מדד S&P 500 נמצאים בירידה, כמו גם המדדים המובילים בשווקים האירופיים. בסחר שהתנהל בשעות הבוקר המוקדמות, גם בורסות אסיה נמוכות. הזהב עלה מעט, והוא נסחר כעת במחיר של כ-1177 דולר לאונקיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן