האם כסף באמת יכול לקנות אושר? תלוי עד כמה אתם מכירים את עצמכם

המחקר בשנים האחרונות הגיע למסקנה כי כסף אכן יכול לקנות אושר, כל עוד הוא מושקע על מנת ליצור חוויות: בזבוז כסף על דברים, לא משנה כמה מורכבים ומרשימים הם, משאיר אותנו עם תחושה של רצון לעוד, בעוד שבזבוז כסף על חוויות, בייחוד עם אנשים אחרים, מייצר סיפוק לאורך זמן. נשמע טוב, אך אולי המסקנה הזאת קצת כוללנית מדי.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סן פרנסיסקו סטייט טוען כי הדיכוטומיה הזו איננה נכונה, וגם בזבזו כסף על חוויות יכול להשאיר אותנו עם אותה תחושת רצון לעוד וחוסר סיפוק. "קונים המתמקדים ברכישה חומרית באופן קיצוני, המהווים כשליש מהאוכלוסייה, די תקועים במקום. הם לא באמת הופכים מאושרים מהרכישות שלהם", אומר פרופסור ראיין הוול, אחד החוקרים.

עבור אותם אנשים, הוצאת כסף על חוויות לא תהיה יעילה יותר מאשר קניית דברים חומריים, משום שהחוויות לא משקפות בצורה נכונה את מי שהם. במילים אחרות, לא משנה כיצד הם מבזבזים את כספם, הם מפספסים את הנקודה – הם לא מצליחים להביע את עצמם בצורה אמתית.


האושר נמצא בחוויות שתואמות את האישיות שלנו | צילום: shutterstock

"אני אוהד בייסבול למשל", מסביר הוול. "אם תאמרו לי ללכת לבזבז כסף על חוויות ואני קונה כרטיס למשחק בייסבול, זה ישקף באופן אמיתי את מי שאני, וככל הנראה זה יגרום לי אושר. מצד שני, אני לא מת על מוזיאונים – אם אקנה כרטיס למוזיאון אומנות, אז אשקיע כסף במה שנראה כבחירה הנכונה, אך מכיוון שזה לא באמת תואם את האישיות שלי, זה לא יהפוך אותי למאושר יותר".

הוול וצוותו סקרו קבוצה של צרכנים על מנת להבין אילו פקטורים מגבילים את השגת האושר, וגילו כי הצרכנים הכבדים ביותר של מוצרים חומריים, הם אלה שהכי מתקשים להפיק אושר מחוויות. אז מה הפתרון? לפי החוקרים הכל תלוי בהכוונת הרכישות שלנו כך שיתאימו לערכינו ול"אני הפנימי שלנו". השקעה בחוויות שנחשבות כגורמות אושר, אך אינן תואמות את האמת שפנימית שלנו, היא השקעה שלא תסב לנו את ההנאה לה אנו מצפים ותשאיר אותנו עם תחושת ריקנות דומה לזו שאנו חשים לאחר שההתלהבות הראשונית מרכישת מוצר חומרי מתפוגגת.

אז הבשורות הטובות הן שכסף יכול להיות כלי להפיכת חיינו לטובים ומאושרים יותר, אך גם הוא לא יכול לעקוף את הצורך ההכרחי בהתבוננות פנימית על מנת שנוכל להביע את עצמנו בצורה נכונה וליצור את תחושת האושר המיוחלת. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן