האמת מאחורי דוחות פייסבוק: האם עבר זמנה של הרשת החברתית?

כשיצאה פייסבוק להנפקה החגיגית שלה בוול סטריט לפני כשנה, התחייב מנכ"ל ומייסד החברה מארק צוקרברג כי "משימתנו העיקרית היא להפוך את העולם למקום פתוח ומרושת". באותה תקופה נראה היה שהשמיים הם הגבול עבור הרשת החברתית הפופולרית. אולם, מאז עברה פייסבוק דרך ארוכה וקשה ולא בטוח שהצליחה לעמוד בהתחייבותה.

מניית פייסבוק נחלשה אתמול ב-1.2% ולמעשה מאז הנפקתה לא הצליחה החברה לעלות בחזרה למחיר השיא ההוא של 38 דולר למנייה. משנה שעברה נראה כי החברה שינתה את האסטרטגיה שלה והיא כבר איננה מתמקדת יותר בהגדלת ההכנסות מפרסום, אשר במילא נפגעו קשות בשל חוסר היכולת לתרגם את ההצלחה באינטרנט לשוק המובייל. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בדוחותיה הרבעוניים שפורסמו אמש רשמה פייסבוק עלייה של 43% בהכנסות מפרסום במובייל שהסתכמו ב-375 מיליון דולר, 30% מהכנסות החברה. בעוד שחברות טכנולוגיות רבות בשוק יכולות רק לחלום על תוצאות כאלה, פייסבוק יודעת כמה קשה הדרך להשיגן. החברה מוציאה סכומי עתק על מחקר ופיתוח ומחזרת בשיטתיות אחר המפרסמים. 

מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

בנוסף החברה הגדילה את מספר המודעות באתר ב-39%, אולם התמורה מהמפרסמים עלתה רק ב-3% פר מודעה. מהלכים אלה הם חלק מהאסטרטגיה של פייסבוק לבדיקת הגבולות. למרות שמארק צוקרברג הצהיר כי כל מודעה שמופיעה באתר היא "חוייה בפני עצמה", החברה חייבת להבין שיש גבול לכמה מודעות המשתמשים יכולים לספוג. 

נראה כי החידושים הרבים שהכניסה פייסבוק לאתר לאחרונה, אינם מוכיחים את עצמם. למרות המאמצים הרבים של צוקרברג וצוות המפתחים, השינויים בטיים ליין, בניוז פיד וגם מנוע החיפוש החדש שעדיין נמצא בשלבי פיתוח, אינם זוכים לתגובות חיוביות רבות מהשוק. 

לרשת החברתית יש כ-1.1 מיליארד משתמשים, אולם לאחרונה החלו דיווחים על נטישה המונית של משתמשים בארה"ב ואירופה. אנשים מחפשים את הדבר הגדול הבא, ולמרות ההבטחות הרבות שהושמעו מפי החברה עצמה ואוהדיה בשוק, נראה כי פייסבוק כבר לא מתאימה להדרה זו. 

במצב הנוכחי פייסבוק נראית כמו חברת טכנולוגיה ותיקה. היא משפרת את המוצר הקיים ומציגה עליות נחמדות בהכנסות. אך הסבירות לכך שהחברה תציג משהו חדשני ותגדיל את היקף עסקיה באופן משמעותי איננה גדולה. צמיחתה של פייסבוק עד שנת 2015 לא תהיה גדולה יותר מזו שתציג גוגל ברבעון הבא. 

למרות שמניית החברה כיום מתומחרת כאילו עתיד בהיר עוד לפניה, נראה כי למשקיעים לא באמת אכפת מה יעלה בגורלה. האנליסטים בוול סטריט אמנם לא ייעצו ללקוחותיהם למכור את המנייה אך בדומה לחברות רבות מעמק הסיליקון היא עלולה להישאר במצב סטטי זה עוד הרבה זמן. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן