האשם במשבר 2008? "שימוש יתר בקוקאין יצר שכרון כוח אצל הסוחרים"

שכחו מבזבזנות ממשלתית. האשם האמיתי במשבר הכלכלי העולמי הוא סם הקוקאין, כך טוען יועץ הסמים הרשמי של בריטניה דיויד נאט. לטענת נאט, שימוש בקוקאין בקרב כלכלנים הביא אותם לקבלת החלטות שגויות שנבעו מביטחון עצמי מופרז. תהליך קבלת החלטות זה גרם במקרים רבים לאסונות כלכליים.

גרנט אנדרסון, ברוקר לשעבר בבורסות וול סטריט תומך בדבריו של נאט. לדבריו, "כשאתה לוקח קוקאין אתה לא מנתח דברים ושוקל אותם, אתה בטוח ב-100% שאתה עושה את הדבר הכי נכון. שחצנות שכזו יכולה בהחלט להסביר כמה רכישות שנעשו ונגמרו באסון". 

מדענים טוענים ששימוש בקוקאין על ידי אנשים העוסקים בכלכלה הוא דבר מובן למדי. בשני המקרים מדובר בפעילות שגורמת להפרשת דופמין, החומר הכימי האחראי על הרגשה טובה. הפרשת הדופמין מתגברת במצב בו אדם מרגיש שהוא לוקח סיכונים. 

לטענת אנדרסון, "העיקר בקוקאין הוא להשיג כמה שיותר. כמה שיותר מהסם, כמה שיותר סקס וכמה שיותר כסף". לדבריו, קוקאין הפך לפופולרי במיוחד בקרב ברוקרים בעיר ניו יורק. 

צילום אילוסטרציה | ingimage/ASAP

בנוסף, אנדרסון הסביר כי לאחר מעצרו של ברני מיידוף בעקבות מעורבותו בפרשת הונאה גדולה, התברר כי סוחרים נהגו לכנות את משרדו "הקוטב הצפוני", זאת בשל כמות השלג (קוקאין) הגדולה שנצאה בו. כמו כן ב-2007 נעצר בכיר בחברת ברקליס בגין סחר בקוקאין במשרדו. 

על פי מחקר שפרסם האו"ם, השימוש בקוקאין בקרב ברוקרים הגיע לשיא ב-2008, מיד לאחר שרמת הבונוסים של הסוחרים זינקה ל8.8 מיליארד ליש"ט. אולם באותה שנה, לאחר קריסתו של בנק לימן ברודרס, חלה הרעה משמעותית בתנאי הכלכלנים. 

עם זאת, לטענת האנתרופולוג יוריס לינדנדג'ק כמות המשתמשים בקוקאין בקרב כלכלנים הולכת ויורדת. "עולם המסחר הבורסאי השתנה באופן דראסטי בשל השימוש בביג דאטה. הברוקרים של היום הם 'חנוני מחשבים' ולא סביר שישתמשו בסמים". 

אנדרסון מכסים שבשל השינוי בדרישות התפקיד נראה כי הברוקר הטיפוסי הפך לאדם רציני יותר. "אני מקווה שהשינוי הזה הוא לטובה ושבעקבותיו יהפוך עולם הכלכלה לפחות מסוכן ויותר שפוי". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן