הבורסה היוונית צנחה; האם כלכלת האיחוד האירופאי בסכנה?

ברחבי יבשת אירופה עוד עסוקים בתחזיות ובהערכות לקראת שנת 2015 אשר תחל ביום ה' הקרוב, אך הבוקר התעוררו רבים מהכלכלנים והאנליסטים לבוקר של חוסר וודאות. הסיבה לכך היא חוסר הוודאות העצום בה שקועה יוון, שם נכשל ניסיון הפרלמנט לבחור נשיא חדש למדינה – במהלך אשר עלול להביא ליבשת אירופה כולה פתיחת שנה קודרת במיוחד. 

הבחירות לנשיאות במדינה הוקדמו בשבוע החולף, לאחר שהיו מתוכננות להתרחש רק בעוד כחודשיים. אמנם ראש הממשלה היווני הוא הדמות המשמעותית בהנהגת המדינה, אך בחירת הנשיא נחשבת באופן מסורתי לבחינת אמון הפרלמנט והעם היווני בראש הממשלה. כעת, משלא הצליח ראש הממשלה סמארס לזכות באמון זה והמועמד מטעמו נכשל, אין כל מנוס מהקדמת הבחירות הכלליות במדינה גם כן.

מכיוון שהבחירות לנשיאות הגיעו לסיבוב השלישי, נזקק המועמד לזכות ב-180 מסך 300 קולותיהם של חברי הפרלמנט היווני (בניגוד ל-200 אשר נדרש בסיבובים המוקדמים), אך כאמור גם הסכמה כזו לא התקבלה. הקואליציה בהנהגתו של סמארס כוללת 165 חברי פרלמנט בלבד, ומנהיגי מפלגות האופוזיציה סירבו לתמוך במהלך ולחזק את המועמד מטעמו של ראש הממשלה המכהן.

צילום: thinkstockphotos

כעת, כשנכשל ראש הממשלה סמארס ולא הצליח למנות נשיא, יוקדמו כאמור גם הבחירות הכלליות במדינה. זו האפשרות אשר הדירה שינה מעיניהם של בכירי הכלכלה ביבשת אירופה, שכן המשך המשבר הכלכלי במדינה והעמקת העוני במשק היווני מחזקים, על פי מרבית הסקרים, את מפלגות השמאל. אלו כבר הצהירו כי אם יצליחו לחזק את כוחן בפרלמנט הבא (או אף לתפוס את השלטון), הן ידרשו "לפתוח" מחדש את הסכמי החובות של יוון למדינות האיחוד האירופי – מהלך אשר עשוי להביא למשבר עמוק ביחסים (המוניטריים והמדיניים) בין יוון לבין האיחוד, ובהמשך להביא לקריסה של הכלכלה היוונית ולפגיעה משמעותית בבורסות מדינות האיחוד האירופי כולן.

היוםהבורסה באתונה צנחה בתגובה לאירועים, ואיבדה 3.9% מערכה, לאחר כמה ימים של ירידות מתונות יותר. כעת כשברור שהמשבר לא נמצא בדרך לסיום, הפרשנים מעריכים כי הבורסה היוונית צפויה להמשיך ולהיחלש אף יותר – וייתכן כי גם בורסות אירופה יגיבו לירידות כבר בימים אלה. עם פתיחתה של שנת 2015, נראה כי עתידו של המשק היווני מעורפל למדי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן