הבורסה ננעלה באדום: מלאנוקס צנחה ב-12%, אי.די.בי קפצה ב-9.4%

יומו הראשון של שבוע המסחר בבורסה בתל אביב ננעל אחר הצהריים על רקע גל הירידות בעולם בסוף השבוע. ביום שישי ננעלו בורסות ארה"ב ואירופה במגמה שלילית ו"מדד הפחד" (VIX) עלה לגבהים חדשים על רקע חוסר הוודאות בנוגע להמשך המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים. בישראל, העיב גל התייקרויות במשק על המסחר שהסתכם בכ-529 מיליון שקל בלבד.

המדדים המובילים בבורסה רשמו היום כאמור ירידות שערים: ת"א 25 צנח ב-0.8%, ת"א 100 נחלש ב-0.5%, מדד הבנקים איבד 0.7%, מדד הנפט והגז טיפס ב-0.5%, מניות התקשורת התחזקו ב-0.7% ומניות הנדל"ן רשמו עלייה של 0.8%. בגזרת המניות היורדות ניתן לציין גם את אלון רבוע כחול שירדה ב-8%, ובגיזרת העולות את קבוצת דלק שהתחזקה ב-2.7%.

עוד יום סוער עבר היום בוועדת הכספים של הכנסת, בהמשך הדיונים על חוק הריכוזיות: היום דנה הוועדה בפרק ד' של חוק הריכוזיות, הנוגע לאחזקות של נכסים פיננסיים ונכסים ריאליים. עיקר המחלוקת בדיוני הוועדה הגיעה כאשר מרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ גילה גמליאל (ליכוד), דרשה להפסיק את הדיון לאחר שלטענתה הרגולטורים הציגו מצגת שלא כוללת רבים מהנתונים לגבי אחזקות צולבות של גופים פיננסיים וריאלים.

בתגובה לכך, דרש יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) מהרגולטורים הכלכליים שנכחו בדיון (דודו זקן, עודד שריג ושמואל האוזר) להציג את כל אחזקותיהם של תאגידים ריאליים משמעותיים בגופים פיננסיים, "גם אם מדובר באחזקות לא משמעותיות".

צילום: רויטרס

החל ממוצ"ש, עלה המע"מ בישראל ל-18%. העלאת המע"מ נדחתה ביממה עד מוצ"ש בחצות, כדי למנוע חילול שבת. גם בהעלאה הקודמת בתחילת ספטמבר ארע דבר דומה. על פי בדיקת פורבס, העלאת המע"מ ב-1% תגדיל את הוצאת המשפחה הממוצעת ב-120 שקל בחודש ובכ-1,440 שקל בשנה.

בנוסף להעלאת המע"מ, גם הדלק התייקר הלילה. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) עומד עתה על 7.52 שקל לליטר – עליה של 26 אגורות מהחודש הקודם (3.6%). העלייה מגיעה לאחר חודשיים בהם ירד מחיר הדלק ב-69 אגורות במצטבר.

נמשך הקרב על אי.די.בי. בפגישה שקיימו הבוקר בכירי הבנקים לאומי, פועלים, מזרחי טפחות, HSBC ו-BNP סוכם על מתווה חדש להסדר החוב של החברה, במסגרתו ידחו מועדי פרעון החובות של החברה במספר שנים. החובות של אי.די.בי פתוח לבנקים מסתכמים בכ-2 מיליארד שקל. בעל החוב הגדול הוא בנק הפועלים שהלווה לחברה כ-770 מיליון שקל. הנושה הבנקאי השני בגודלו של אי.די.בי פתוח הוא BNP המחזיק בחוב של 310 מיליון שקל.

הודעתם של הבנקים מגיעה בהמשך להצעה חדשה של נוחי דנקנר למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. על פי ההצעה החדשה, תהיה הזרמת בעלים מיידית של 375 מיליון שקל (כאשר אמש דווח על כך שאלשטיין יזרים כ-280 מיליון שקל לקופת אחזקות). כמו כן יקבלו בעלי החוב את הכסף שנמצא היום בקופה שמכילה כ-165 מיליון שקל כאשר הסכום יחולק על פי החלק היחסי בחוב. בסה"כ, אם ייחתם ההסדר, מדובר בהזרמה של 540 מיליון שקל במזומן. מניית החברה זינקה היום ב-9.4%, אג"ח סדרה ג' עלו ב-12.6%.

החברה הבת של אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פתוח, הנמצאת בשליטתו של נוחי דנקנר, פרסמה הערת "עסק חי" בדוחותיה לסיכום הרבעון הראשון של השנה. על פי רואי החשבון של החברה, קיימים "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי. זאת, עקב ההליך המשפטי שעניינו הסדר חוב כפוי". באי.די.בי מסרו לאחר פרסום הדוחות כי ההערה נובעת מסבך משפטי, וכי החברה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה עד לרבעון הראשון של 2015. באופן לא שגרתי, פורסמו דוחותיה של אי.די.בי קרוב לחצות, המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים.

הבוקר הופעלה "פתיחה אנגלית" במניית מלאנוקס: המסחר במניה החל באיחור עקב צניחה של 9% בערכה. חברת מלאנוקס הודיעה בסוף השבוע לבורסה כי המניות ימחקו מהמסחר באחד העם תוך שלושה חודשים. לדברי ולדמן, "בעוד הרישום שלנו בבורסה בתל אביב סיפק עבור חלק מהמשקיעים של מלאנוקס זירה למסחר במניה, אנו מאמינים כי ריכוז המסחר בנאסד"ק משרת בצורה הטובה ביותר את החברה".

על פי ההודעה, המניות הרגילות של מלאנוקס הרשומות למסחר בבורסה בתל אביב יועברו לנאסד"ק והחברה תמשיך את הדיווחים הציבוריים שלה בהתאם לתקנות המונהגות בוול סטריט. החברה צנחה היום ב-12%.

חברת בבילון הודיעה הבוקר כי רכשה 100% מחברת woolik. החברה הנרכשת עוסקת בפיתוח פתרונות ייחודיים בתחום החיפוש באינטרנט, המאפשרים התאמה אישית של דף החיפוש. על פי הסכם הרכישה לעובדי ווליק תהיה בין היתר גישה למניות החברה. מניית בבילון התחזקה היום ב-1.4%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן