הבורסה ננעלה ביציבות: החברה לישראל איבדה 2.2%

יומו השלישי של שבוע המסחר בבורסה באחד העם ננעל אחר הצהריים ביציבות על רקע הציפיה לדבריו של נגיד הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי, בסיום פגישת בכירי הבנק מחר.

כתב המינוי לועדת ששינסקי 2 שהפיל אתמול את מניית החברה לישראל ב-6.3% ואת מניית כיל ב-4.4% ממשיך להכות את החברות שבבעלות עידן עופר. היום איבדה החברה לישראל 2.2% מערכה וכיל נחלשה ב-0.7%.

ת"א 25, 100 ומניות הבנקים ננעלו ללא שינוי. מדד הנפט והגז נחלש ב-0.2%, מניות התקשורת רשמו ירידה של 0.8% ואילו מניות הנדל"ן הוסיפו 0.3% לערכן. 

ציפיות האינפלציה בשוק ההון נותרו 1.9% (כמו בחודש מאי), לעומת 2.1% באפריל ו-2.8% במרץ – כך הודיע היום בנק ישראל. הציפיות נמוכות במקצת מאמצע יעד האינפלציה הרשמי (1-3%). מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.1% בלבד, והאינפלציה הגיעה ל-0.9% בלבד ב-12 החודשים האחרונים עקב ההאטה החריפה.

עם זאת, המדדים הבאים צפויים להיות גבוהים יותר עקב הגזירות והעלאות המחירים (מע"מ, סיגריות, אלכוהול), ועל כן עלו תחזיות האינפלציה של החזאים הפרטיים ל-2% בשנה הקרובה, לעומת 1.8% בחודש שעבר. מומחים צופים כי לאחר שלושה מדדים גבוהים נחזור לאינפלציה נמוכה עקב ההאטה והשקל החזק.

על פי החלטת וועדת הכספים מהיום, גוף פיננסי או מי שמחזיק בתאגיד בנקאי או בקופות גמל, לא יוכל להחזיק יותר בלמעלה מ-10% מגוף ריאלי משמעותי. הגדרתו של מונופול כגוף ריאלי משמעותי תותנה בהכנסות של למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה.

על פי ההגדרה החדשה, היקף האשראי של גוף ריאלי משמעותי יהיה 6 מיליארד שקל בשנה. בנוסף קבעה הוועדה כי שוק ייחשב כמונופולי אם הממונה על ההגבלים העסקיים יכריז עליו ככזה ובתנאי שהוא מגלגל מעלה מ-300 מיליון שקל בשנה. גוף פיננסי משמעותי יהיה אחד שהון הנכסים שלו עד 40 מיליארד שקלים ומי שמחזיק יותר מ-5% בתאגיד ריאלי משמעותי, לא ישלוט במבטח שהוא גוף פיננסי משמעותי. הוועדה קבעה כי האחזקה תהיה 5% מהתאגיד הריאלי ולא מחברות קטנות בתוכו.

צילום: רויטרס

תקציב המדינה לשנים 2014-2013 אושר הלילה בכנסת בקריאה ראשונה ברוב של 58 תומכים מול 44 מתנגדים. כעת יעבור התקציב לוועדת הכספים לפני שיעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאה.

"התקציב שמונח על שולחנכם הוא תקציב של צמצום פערים", אמר אתמול שר האוצר יאיר לפיד, לקראת ההצבעה. "זה תקציב שנועד לייצר פה חברה הוגנת, ולא רק הוגנת, אלא גם חברה שהיא ידידותית למגזר העיסקי, שלא פועלת לפי הרוח הפופוליסטית הרעה שנושבת ברחובות ולא פעם גם בבית הזה", הטיח לפיד בחברי הכנסת."

"מה חידשתם כאן? עוד הבטחות, עוד מילים, עוד ועדות ועוד קלישאות – עוד מאותו הדבר", ענתה יחימוביץ' לדבריו של לפיד, "מתק שפתיים וגלגול עיניים אבל למעשה הכרזתם מלחמה על 99% מהישראלים, זה מה עשיתם בתקציב הזה".

הבנק האירופי המרכזי "מוכן לפעול" אם יידרש כדי לסייע לכלכלת גוש היורו, והסימנים האחרונים על יציבות השוק משמעותם שרמות הריבית חוזרות להיות כלי יעיל – כך אמר היום נגיד הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי בכנס פרידה מהנגיד הפורש סטנלי פישר בירושלים. דראגי אמר כי יש מספר אמצעים בהם הבנק האירופי יכול לנקוט אם יידרש.

דראגי ציין כי מדיניות רכישות האג"ח הממשלתיות, כמו גם הרפורמות הכלכליות, הרגיעו את השווקים. "הצלחנו לחזור לשליטה בתנאים המוניטריים בכלכלה האירופית, מה שחשוב מאוד כדי לספק את הדחיפה המדיניות המוניטרית המתאימה לכלכלה", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן