הבנק האירופאי: לא עוצרים את סיוע החירום לבנקים ביוון

משבר החוב היווני אשר מטלטל את יבשת אירופה כבר תקופה ארוכה מסרב לגווע, והיום נדמה כי יוון מתקרבת ל"נקודת האל-חזור", בה לא תיוותר בידיה ברירה מלבד הכרזה על חדלות פירעון ופרישה מגוש היורו. המשמעות הגיאו-פוליטית והכלכלית על כל מדינות האיחוד תהיה כמובן אדירה, אך בינתיים הראשונים לחשוש הם התושבים היוונים עצמם – אשר רוקנו על פי ההערכות את קופותיהם של שליש מסניפי הבנקים במדינה, לאחר שמשכו כמעט 600 מיליון יורו מהכספומטים.

כזכור, המשבר היווני עלה שוב לכותרות בשבועות האחרונים לקראת סוף החודש הנוכחי – אז תידרש יוון להעביר תשלום על סך 1.6 מיליארד יורו לקרן המטבע הבינ"ל (תשלום על חובותיה בעבר). אך יוון, אשר עדיין לא נחצה מהמשבר הכלכלי העמוק אליו נקלעה, אינה מסוגלת לעמוד בתשלום המדובר בכוחות עצמה, ולשם כך היא תלויה לחלוטין בכספי הסיוע אשר אמורות היו להעביר מדינות גוש היורו. אך אותן מדינות דרשו מיוון נקוט שורה של צעדי צנע והגבלות על המשק בטרם יעבירו את הכספים – צעדים להם ראש הממשלה היווני ציפראס סירב. במהלך השבוע החולף הציע ציפראס הצעת פשרה משלו, אך זו נדחתה על ידי מדינות האיחוד.

מאז סירוב הצעת הפשרה, נערכו כל העת שיחות בין נציגי יוון למדינות האיחוד בניסיון להגיע להסכם פשרה – אשר יאפשר את העברת כספי הסיוע למדינה ולמנוע את הכרזתה כ"חדלת פירעון". אך היום מסתבר כי לא די בכך שבשיחות המדוברות א נרשמה כל התקדמות – אלא מצבה של יוון אף מורע. על פי דיווח היום בערוץ החדשות הבריטי ה-BBC, הבנק המרכזי האירופאי החליט לחדול לחלוטין את סיוע החירום אשר הוא מעניק לבנקים היוונים. מהלך שכזה עשוי להביא לקריסתם של הבנקים במדינה – ולסתום את הגולל על ניסיונות הפשרה לקראת סיום החודש.

צילום: thinkstockphotos

על פי אותו דיווח בערוץ החדשות הבריטי, הבנקים ביוון צפויים להישאר סגורים מחר (יום ב') ולא לפתוח את שבוע המסחר כרגיל. בנוסף, גם הבורסה באתונה צפויה להיוותר סגורה – מחשש למשיכת כספים מאסיבית על ידי המשקיעים שתביא לקריסה מוחלטת של המשק היווני.

מוקדם יותר הבוקר אישר הפרלמנט היווני את משאל העם אשר הציע ראש הממשלה ציפראס. משאל העם יערך ב-5 לחודש יולי, ובו יידרשו היוונים לבחור האם לקבל את צעדי הצנע אשר דורשות הנושות או לא. בכל מקרה, מכיוון שמועד התשלום בו תידרש יוון לעמוד יחול לפני משאל העם (כאמור כבר בסוף החודש, ביום ג' הקרוב), עדיין לא ברור האם יוון תכריז על חדלות פירעון או לא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן