“הבנק האירופי המרכזי לא יכול לפתור את המשבר בגוש היורו”

הבנק האירופי המרכזי לא יכול לפתור את המשבר בגוש היורו – כך יאמר היום מנכ"ל הבנק המרכזי של גרמניה, יינס וויידמן, לכלכלנים, וילחץ על ממשלות הגוש לשפר את מצב כלכלותיהן ולהדק את הפעילות הפיסקלית.

ויידמן ידבר בוועידת כלכלנים בדרום צרפת, שלושה ימים אחרי שהבנק האירופי המרכזי יצר תקדים כשהצהיר על כוונתו להשאיר את רמות הריבית בשפל היסטורי למשך זמן רב, וייתכן שאף להמשיך לחתוך בריבית.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

"המדיניות המוניטרית כבר ספגה הרבה מעוצמת המשבר, אך היא לא יכולה לפתור אותו", יאמר וויידמן בנאומו, אשר שוחרר מראש לתקשורת. "זה הקונצנזוס של המועצה השולטת. המשבר חשף פגמים מבניים. ככאלה, הם דורשים פתרון מבני".


צילום: רויטרס

וויידמן, המוכר בתוך אחד הנגידים הניציים ביותר במועצה השולטת של הבנק האירופי המרכזי, לא רוצה שהבנק יתערב באופן אגרסיבי מדי בפתרון הבעיות בגוש, וכך יאפשר לממשלות לבצע רפורמות משלהן. "כדי להגיע לפוטנציאל האמיתי של המטבע המשותף, צריכים להיעשות מאמצים בשתי חזיתות: רפורמות מבניות וחיסול ההבטחות המפורשות לבנקים ולמדינות הריבוניות", הוא יאמר. "בנוסף לחוקים נוקשים יותר, אנו צריכים להבטיח שבמערכת בעלת שליטה ממשלתית ואחריות מדינתית, אפשר להיות בעל חוב ריבוני מבלי להפיל את כל המערכת הפיננסית".

יו"ר הבונדסבנק יקרא גם לממשלות גוש היורו לקטוע את מה שהוא מכנה כ"קשרים קרובים מדי" בין הבנקים לממשלות, ולציין כי הבנקים האירופים מחזיקים יותר מדי מהאג"ח הממשלתיות של המדינות שלהם. ויידמן מאמין כי החוקים הכלכליים צריכים להשתנות כדי להתחשב בסיכונים לבנקים. "רק אז יוכלו הבנקים להתמודד עם ההשלכות של חדלות פירעון ריבונית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן