הגודל לא קובע: כלי הרכב המזהמים ביותר – הקטנועים

קטנועים הם כלי תחבורה פופולרי במרבית המדינות בעולם, במיוחד ביבשת אסיה ודרום אירופה. זה לא נדיר, למשל, לראות את שחקן הקולנוע הצרפתי ז'ראר דפרדיה מזגזג ברחובות פאריס, או לתפוס את הנשיא הצרפתי חומק מארמון האליזה על אופנוע על מנת להיפגש עם המאהבת שלו.

אולם, הבעיה המרכזית עם קטנועים, היא שהאיחוד האירופי אינו מחיל עליהם את אותן תקנות פליטה שהוא מחיל על כלי רכב אחרים. כתוצאה מכך, הפכו הקטנועים למזהמים כבדים, זאת על פי ממצאים ממחקר עדכני שנערך על ידי מדענים אירופים ופורסם בירחון "טבע תקשורת". למעשה, הזיהום הוא כה חזק, כך על פי הכותבים, שהועדות האירופיות מאמינות "שקטנועים יפלטו יותר תרכובות אורגניות נדיפות מכל כלי הרכב האחרים באירופה יחדיו עד לשנת 2020".

קטנוע 2 פעימות מזהם עד פי 1000 ממכונית פרטית | צילום: TonyV3112 / Shutterstock

החוקרים מדדו את הפליטות של קטנועים שונים אל מול כלי רכב אחרים (שהנתונים לגביהם נלקחו מן הספרות). הממצא המדאיג ביותר הוא שקטנועי 2 פעימות פולטים 100-1000 פעמים יותר זיהום בהשוואה למכוניות, טנדרים ורכבים מסחריים קטנים אחרים, כמו גם אל מול משאיות ורכבים מסחריים כבדים יותר. אחד הדברים שגילו החוקרים, הוא כי במנהרה עמוסת קטנועים יש זיהום גבוה פי 20 מזה שיש במנהרה עמוסת מכוניות. למעשה, פליטות הבנזין הן כה גבוהות, שמחברי המחקר טוענים שהמתנה מאחורי קטנוע בכביש עשויה להסב נזק בריאותי של ממש (למרות שמדובר בטענה שיש לבצע לגביה מחקר נוסף).

כדי להמחיש את טענתם, צירפו החוקרים נתונים לגבי שתי ערים בסין, בהן צנחה רמת זיהום האוויר בעקבות הגבלות רגולטוריות על קטנועי 2 פעימות.

נתון מעניין שהציגו החוקרים, הוא שזיהום האוויר בארה"ב אף גרוע מזה שבאירופה. אולם, אם השימוש בקטנועים ימשיך לעלות בקרב האוכלוסיה האירופית, הנתון הזה עשוי להשתנות. אחת מההצעות של מחברי המחקר היא מעבר לקטנועי 4 פעימות, שמזהמים משמעותית פחות, או לקטנועים חשמליים, שהזיהום הנפלט מהם הינו אפסי.

בישראל, לעומת זאת, יש לנו פחות ממה לדאוג. בשל מחירי הביטוח היקרים בישראל לרכב דו גלגלי, כמו גם כניסת מכוניות המיני הזולות באופן יחסי, ענף הדו גלגלי אמנם צומח מדי שנה, אך לא בקצב משמעותי, וזאת על אף שהאקלים הישראלי נחשב נוח במיוחד לרכיבה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן