הגזירות שמתכנן האוצר: העלאת מע"מ ומס הכנסה וביטול קצבאות

הגירעון התקציבי עובר לאזרחים: הממשלה החדשה מתכננת להטיל על הציבור גזירות קשות בעלות של כ-22 מיליארד שקל, 16 מיליארד שקל מתוכם בקיצוצים בתקציב ו-6 מיליארד שקל בהעלאות מסים.

התכנית הכלכלית החדשה שתופעל לאחר הבחירות מגובשת בימים אלה במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה. על פי התוכנית הסיגריות והאלכוהול יתייקרו ב-10%, המע"מ יעלה ב-1% ל-18%, מס ההכנסה יעלה גם הוא ב-1% כדי לעמוד ביעד הגירעון התקציבי, והממשלה תחיל שורה של קיצוצים נוספים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ההחלטה הסופית על הרכב הגזירות תתקבל לאחר הבחירות, ותקציב 2013 יוגש לאישור הממשלה החדשה סביב חודש אפריל, לאחר הקמת הקואליציה החדשה. המטרה המרכזית של שורת הקיצוצים הצפויים היא לכסות את הגירעון העצום ולמנוע את הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי הסוכנויות הבינלאומיות.

נתניהו ושטייניץ | צילום: רויטרס

בין הגזירות הצפויות, על פי התוכנית, נמצאים ייקור הסיגריות והמשקאות החריפים בכ-10%, העלאה של 1% במע"מ, העלאה של 1% במס ההכנסה לכל המשכורות במשק, ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות, ביטול הפטור ממע"מ באילת, הטלת מס נוסף על בעלי הכנסות גבוהות, מיסוי קצבאות ילדים וזקנה של העשירון העליון, מיסוי על משקיעים בשוק הנדל"ן לצינון מחירי הדירות וקיצוץ תקציבי עמוק של 16 מיליארד שקל. תקציבי הביטחון והחינוך לא יקוצצו.

ראש הממשלה ושר האוצר נחושים לעמוד ביעד הגירעון ל-2013 (3%), כדי למנוע פגיעה בדירוג האשראי של ישראל. בבנק ישראל ובמשרד ראש הממשלה מזהירים כי זינוק בגרעון התקציבי יפגע בדירוג האשראי של מדינת ישראל ויבריח משקיעים זרים. הדבר עלול לגרום להאטה חריפה, אבטלה גבוהה, פיחות חד ואינפלציה גבוהה. יצוין כי כל הגזירות קשורות בגרעון התקציבי העצום בשנת 2012, שזינק ל-39 מיליארד שקל, כפול מהיעד המקורי (18.3 מיליארד).

הסטייה העצומה בגרעון התקציבי נובעת מצניחה של 18.5 מיליארד שקל בהכנסות המדינה ממסים (עקב ההאטה החריפה) ועלייה של 2.2 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה, לעומת התכנון המקורי.

ההכנסות ממסים בתחום הנדל"ן צנחו ב-21% ל-5.88 מיליארד שקל בלבד, למרות העלייה במחירי הדירות. ההכנסות ממיסוי שוק ההון (כולל בורסה וריבית) צנחו ב-6.5% עקב התנודות בבורסה והפחתות הריבית בבנקים.

כתבות נוספות בנושא:

שטייניץ נגד הפקידים: "אני וראש הממשלה קובעים את המדיניות"


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן