הדולר בשפל של שנתיים: "ההסכם לגבי סוריה תומך בשקל"

הדולר נחלש הבוקר ב00.9% ונסחר סביב 3.53 שקלים. גם היורו נחלש, ב-0.4%, לרמה של 4.72 שקלים.

"הדולר כבר צנח עם פתיחת שבוע המסחר אל מתחת ל-3.52 שקלים", ציינו הבוקר במחלקת המחקר של FXCM ישראל, "רמתו הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2011, וזאת על רקע ההסכם לפירוק סוריה ממאגרי הנשק הכימי העצומים שברשותה והיחלשות הדולר בעולם. אין ספק שביטול המתקפה האמריקנית תומך בשקל ותורם להרגעת חששות המשקיעים. כבר בשבוע שעבר ראינו את התחזקות השקל כתוצאה מדחיית המתקפה, וייתכן כי עם פתיחת השבוע החדש נראה דחיפה נוספת של השקל על רקע ההסכם, שמלבד ביטול המתקפה גם מיטיב עם ישראל במובנים רבים בכך שמנטרל את האיום שהיה טמון בנשק הכימי שהחזיקה סוריה".

אולם השפעת הנושא הסורי צפויה להיות משנית השבוע ולהתבטא רק בתחילת השבוע:
"האירוע המרכזי שישפיע על תנועת הדולר בעולם ולמול השקל הוא כמובן ישיבת
המדיניות של הבנק הפדרלי ביום רביעי", אומרים ב-FXCM. "אם הבנק יודיע על צמצום של 10 מיליארד דולר בלבד ולשמור על הטון המרחיב, הדבר יכביד על הדולר. מנגד, אם הבנק יפתיע ויודיע על צמצום גדול מהמצופה, מעל 15 מיליארד דולר, ויציג נימה אגרסיבית, הדבר
יחזק את הדולר".

צילום: Shutterstock

"אם הצמד ימשיך להתבסס בפתיחת השבוע מתחת לרמת השפל של 3.525 שקלים וינעל
יומית מתחתיה, הדבר עשוי לסלול את הדרך עד לרף הקריטי של 3.5 שקלים", חוזים ב-FXCM. ,הגורמים המקומיים והעולמיים תומכים כעת בהמשך התחזקות השקל, ועל כן בנק ישראל יצטרך להתערב כדי לבלום את המפולת".

במבט לשוק העולמי, צפויה ישיבת הבנק הפדרלי לטלטל השבוע את השווקים. לטענת FXCM המניות יגיבו בחיוב אם הפד יבצע צמצום מתון בלבד: "הסאגה הסורית מאחורינו ושבוע גורלי יוצא לדרך בשוק הפיננסי, כאשר ביום רביעי תתקיים ישיבת המדיניות המכרעת של הבנק הפדרלי, שבה הבנק צפוי ככל הנראה להודיע על צמצום ראשון בהיקף רכישות האג"ח. בשבועות האחרונים כבר הפנימו בשוק את העובדה כי הבנק הפדרלי מתכוון לצמצם, והדבר הביא לתנועות הון אדירות שהתבטאו בירידה חדה בנכסים בשווקים המתעוררים, עלייה באג"ח של ממשלת ארה"ב ובזהב ובתיקון במניות. ההערכה הרווחת בשוק היא כי הבנק יבצע צמצום של 10 מיליארד דולר בהיקף רכישות האג"ח החודשי, העומד כיום על 85 מיליארד דולר".

אולם מלבד שיעור הצמצום, בשוק ימתינו לראות אילו קווים מנחים יציג הבנק לגבי המשך התהליך: "למרות העובדה כי בשוק כבר השלימו עם העובדה שהבנק יצמצם, התנודתיות סביב האירוע צפויה להיות גבוהה וקשה להעריך את תגובת השוק. לאור התלות של השוק בשנים האחרונות במדיניות המרחיבה של הבנק הפדרלי, הצעד עשוי לגרום לתגובה פסיכולוגית עזה בטווח הקצר".

"אם הבנק אכן יבצע רק צמצום מתון של 10-15 מיליארד דולר ויבהיר כי המשך
הצמצום יהיה הדרגתי ותלוי בשיפור הכלכלי, הרי שהדבר צפוי לתרום בסך הכול בטווח
הקרוב לסנטימנט הסיכון ולתמוך במניות", מסייגים ב-FXCM. ,מנגד, אם הבנק יבצע צמצום גדול מהמצופה ויהיה יותר אגרסיבי במתווה הצמצום, הרי שהשוק צפוי להגיב בשלילה, כלומר נסיגה במניות וזינוק באג"ח ובדולר".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן