הדולר יציב אבל לא לאורך זמן: "בנק ישראל יאלץ להגדיל רכישות המט"ח למיליארד דולר בחודש"

מאז שמונתה ד"ר קרנית פלוג לנגידה בפועל של בנק ישראל, במקומו של פרופ' סטנלי פישר, ואף לפני שנכנסה לתפקידה באופן רשמי – רכש בנק ישראל סכום עתק של כ-4.6 מיליארד דולר. הרכישות נועדו להחליש את השקל אל מול הדולר ולסייע ליצואנים, שהכנסותיהם מתקבלות ברובן בדולרים. במהלך ינואר רכש הבנק סכום שיא של 1.7 מיליארד דולר, וזאת בעיקר על רקע צניחת המטבע האמריקאי בעולם. כתוצאה מכך, יתרות המט"ח של הבנק גדלו לכ-83 מיליארד דולר.

ואכן, בשבועיים האחרונים חלה השתפרות בשער הדולר, ושערו נע כעת על סיבב 3.5 שקלים, כאשר בשפל של הסבב האחרון ירד אל מתחת ל-3.48 שקלים, כאשר בנק ישראל מתערב באופן מאסיבי במסחר, על מנת למנוע היתדרדרות נוספת.

בסך הכל, מסקירה שפרסם בנק ההשקעות מריל לינץ', ההערכה היא כי במהלך 2013 רכש בנק ישראל כ-400 מיליון דולר בממוצע לחודש – בנוסף לרכישות שבוצעו מאז חודש מאי, כחלק מתוכנית קיזוז השפעות הגז. היקף רכישות המט"ח של בנק ישראל, על פי התוכנית לקיזוז אותן השפעות, על 3.5 מיליארד דולר. כלכלני מריל לינץ' חוזים כי היקף רכישות המט"ח בהתאם לתוכנית עוד יגדל ב-2.5 מיליארד ב-2014 לכ-6 מיליארד דולר. אחת הסיבות שתתרום לגידול בהיקף התוכנית היא ההתערבות המאסיבית של הבנק בשוק במהלך חודש ינואר.

קרנית פלוג – בינתיים מצליח לה | צילום: דוברות הכנסת

בבנק מעריכים כי בנק ישראל יוכל להמשיך ולצבור עתודות דולריות בהיקף נרחב – כל עוד הריביות בעולם ימשיכו להישאר נמוכות, תחזית אולי מעודדת נוכח יתרות המט"ח עליהן דיווח לאחרונה בנק ישראל, של כ-83.2 מיליארד דולר בתום החודש הראשון של 2014. למעשה, מתחילת 2013 גדלו יתרות המט"ח של הבנק בכ-5 מיליארד דולר.

עוד מעריכים במריל לינץ' כי עם הזרמת הגז מתמר יגדל העודף בחשבון השוטף של מדינת ישראל, וכתוצאה מכך בנק ישראל ייאלץ להגדיל את היקף רכישות המט"ח ב-2015 לכמיליארד עד 1.25 מיליארד דולר בחודש.

רכישות הדולרים של בנק ישראל מבוצעות על ידי הדפסת שקלים ורכישה באמצעות ברוקרים. במטרה למנוע אינפלציה, בנק ישראל מנפיק מק"מים (מלווה קצר מועד) וסופג את יתרות הנזילות שמוזרמות לשוק. עד כה, הדולרים שנצברו הושקעו באפיקים סולידיים – כלומר באג"ח של ממשלת ארה"ב. ואולם פער הריביות בין ישראל לארה"ב גרם להפסדי הון. כדי להתגבר על כך, החל הבנק בשנה שעברה להשקיע במניות, והצליח לקזז חלק מההפסדים על יתרת המט"ח שברשותו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן