הדיון הגורלי: האם בית המשפט הגרמני יצית פאניקה בשווקים?

מתח בשווקים העולמיים: הבנק האירופי המרכזי יגן השבוע על תוכנית רכישת האג"ח שלו בבית המשפט הגרמני, מול האשמות לפיהן מדובר בתוכנית בלתי חוקית לממן את המדינות החברות בגוש היורו דרך הדלת האחורית.

נשיא הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי הגדיר את התוכנית כ"מדיניות המוניטרית המוצלחת ביותר שבוצעה בעת האחרונה", והוסיף כי לתוכנית יש חלק גדול בהחזרת השקט לגוש היורו באמצעות הקלת החששות מפני התפוררותו.

עם זאת, שני בכירים גרמנים – מנכ"ל בונדסבנק יינס ויידמן וחבר הבנק האירופי המרכזי יורג אסמוסן – יעידו נגד חוקיות התוכנית בשימוע שנערך בבית המשפט החוקתי השבוע.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

קשה להתווכח עם דראגי: המשבר בגוש היורו הואט משמעותית מאז הודעתו על תוכנית OMT בשנה שעברה, למרות שהבנק האירופי המרכזי טרם קנה איגרת חוב אחת של ממשלה במשבר. ולמרות זאת, יותר מ-35 אלף גרמנים התלוננו נגד התוכנית, מה שמשקף מיאוס בכלכלה הגדולה ביבשת מהעובדה שגרמניה צריכה לממן את חלק הארי מחילוץ גוש היורו. עבור ויידמן, אשר מכהן גם במועצה המייעצת לבנק האירופי המרכזי, התוכנית שקולה להדפסת כסף למימון המדינות שנקלעו למשבר. הבנק האירופי המרכזי אומר כי התוכנית נמצאת בתוך מנעד סמכויותיו להבטחת יציבות המחירים.


דראגי | צילום: רויטרס

בית המשפט בעיר הדרומית קרלסרואה, אשר פרסם כבר מספר פסיקות משמעותיות בנוגע לחבילת החילוץ בגוש היורו, לא צפוי להגיע להחלטה סופית בנוגע לתוכנית עד ספטמבר, אז ייערכו הבחירות לפרלמנט, אך השופטים עשויים לאותת על כוונתם ולרמוז אם לדעתם המקרה נמצא תחת סמכות השיפוט שלהם.

בית המשפט לא יוכל להורות לבנק האירופי המרכזי לחדול מן התוכנית, אך הוא יכול לשקול אם התוכנית מפרה את ריבונותו של הפרלמנט הגרמני, ולאתגר חלקים מסוימים בתוכנית, כמו העובדה שהיא בלתי מוגבלת. "כל מגבלה בתחום הזה עלולה לפגוע משמעותית באפקטיביות של ה-OMT", אומר כלכלן ברקליס תומאס האריס בנייר עמדה שפרסם אתמול.

מטרת התוכנית הייתה בעיקר הענקת ביטחון למשקיעים שמבקשים לקנות אג"ח אשר הונפקו על ידי מדינות מוכות חובות כמו ספרד ואיטליה, באמצעות הידיעה שהבנק האירופי המרכזי יתערב בשוק אם הממשלות יהיו בסיכון רציני לחדלות פירעון.

התקשורת הגרמנית דיווחה בסוף השבוע כי הבנק האירופי המרכזי עשוי להודות בבית המשפט כי למרות שהוגדרה כ"בלתי מוגבלת", התוכנית הוגבלה מעשית ל-524 מיליארד יורו, המקבילה לכמות החוב קצר הטווח של אירלנד, איטליה, פורטוגל והספרד. דובר הבנק הכחיש את הדיווח.

על פי מרבית ההערכות, בית המשפט צפוי לאשר את פעולות הבנק המרכזי, ולבקש ממנו להבהיר כי אינו משתמש במדיניות המוניטרית כדי למממן את תקציבי המדינות שנמצאות במשבר. "דרישה שכזו לא תהיה בעייתית, משום שהבנק האירופי עדיין לא אישר את מסמכי התוכנית הכלכלית", אמר אנדראס ריס, כלכלן ראשי בחברת יוניקרדיט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן