ההרחבה הכמותית תימשך: "צמצום רכישת האג"ח – לא בעתיד הקרוב"

נגיד הבנק הפדרלי בן ברננקי הופיע הערב במסיבת עיתונאים והסביר את השיקולים מאחורי החלטת הבנק להמשיך את ההרחבה הכמותית. לטענת ברננקי, "השיפור בשוק העבודה, יחד עם השיפור בשוק הנדל"ן הביאו לעלייה בבטחון הצרכנים. אולם, התחזית לצמיחת המשק בחודשים הבאים עדיין נמוכה מהיעדים שהבנק הציב".

לטענת ברננקי הבנק ימשיך לתמוך ולתמרץ את המשק, גם כאשר יהיה שיפור משמעותי בשוק העבודה ובכלכלה. להערכת הבנק הפסקת הרכישות צפויה ב-2014 אך מותנית בעמידה של הכלכלה האמריקאית ביעדי הצמיחה שהציב הבנק. "חייב להיות פרק זמן שיחלוף מאז השיפור במשק ועד לצמצום התמיכה של הבנק". בנוסף הדגיש ברננקי כי התוכנית לא תפסק באופן פתאומי אלא תצומצם בהדרגה. 

הנגיד סיפק תחזית אופטימית לצמיחת הכלכלה האמריקאית ברבעונים הקרובים. לדבריו בבנק הפדרלי מאמינים כי האינפלציה בארה"ב צפויה להתקרב ליעד שנקבע בהמשך. עוד הוסיף ברננקי כי אם הצמיחה במשק תהיה מהירה מתחזיות הבנק, ייתכן וההרחבה הכמותית תצומצם. מנגד, התמרוץ צפוי להימשך אם תתרחש ההאטה נוספת. 

בנוגע לשיעור הריבית בארה"ב אמר ברננקי כי לא תהיה העלאה אוטומטית של הריבית גם אם יעדי האבטלה של הבנק יושגו. 

ברננקי | צילום: רויטרס

הבנק הפדרלי הודיע הערב על המשך תוכנית ההרחבה הכמותית. על פי הודעת הבנק בתחום ועידת השוק החופשי, רכישת האג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש תמשך. בבנק לא נתנו אינדיקציה כלשהי לאפשרות להפסקת התוכנית בזמן הקרוב. 

הבנק תיאר את התאוששות הכלכלה האמריקאית כ"הדרגתית" והתייחס לשיפור בשוק העבודה בארה"ב. עם זאת לטענת הבנק, האינפלציה במדינה עדיין נמוכה מהיעד שהציב המוסד הפיננסי העומד על 2%. 

בנוסף אמרו בבנק כי האבטלה בארה"ב עדיין גבוה למדי וכי רכישת הנכסים תמשך כל עוד לא יהיה שיפור משמעותי בשוק העבודה. 

"ועידת הבנק עדיין רואה סיכונים רבים לעתידה של הכלכלה האמריקאית, למרות שמצב התעסוקה במשק השתפר מאז הסתיו", נאמר בהצהרת הבנק. 

בורסות וול סטריט הגיבו להחלטת הבנק בירידות שערים. מדד הדאו ג'ונס נחלש ב-1.3%, ה-S&P 500צנח  ב-1.4% והנאסד"ק איבד 1.1% מערכו. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן