הורדת הריבית דחפה את הדולר לזינוק של 3% בתוך שבוע

הפיחות בשקל נמשך: הדולר עלה היום ב-0.4% ושערו היציב נקבע על 3.66 שקלים. שער היורו התחזק ב-0.5% והיציג נקבע על 4.708 שקלים. בכך משלימים שני המטבעות עלייה מרשימה מאז הודיע נגיד בנק ישראל סטנלי פישר על הורדת הריבית המפתיעה בשבוע שעבר, כשלצידה תוכנית רכישת דולרים בהיקף גדול. הדולר זינק ב-3% בשבוע ושער היורו עלה ב-1.6%.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי הערכות בשוק, תוכנית פישר היתה אפקטיבית כי הפתיעה את המשקיעים והספקולנטים וגרמה לפיחות חד בשקל. ביום שני הקרוב יפרסם בנק ישראל את הודעת הריבית החודשים שלו, והאנליסטים חוזים אפשר סבירה להפחתת ריבית נוספת של 0.25% ל-1.25% כדי למנוע את התחזקות השקל ולסייע ליצואנים ולמגזר העסקי. אולם כמה גורמים אינם תומכים בהפחתת ריבית: הזינוק במחירי הדירות והמדדים הגבוהים הצפויים עם העלאת המע"מ והמסים.

פישר היה מודאג מאוד בשבועות האחרונים מצניחת הדולר והפגיעה ביצואנים ובמגזר העסקי. לכן הוא ביצע הפחתת ריבית חריגה והשיק תכנית לרכישת דולרים. פישר מעדיף למקד את מדיניות הריבית בעידוד היצוא והצמיחה, למרות העלייה החדה במחירי הדירות (שזינקו ב-83% בשש שנים).

בנק ישראל מסמן את הפגיעה בייצוא כסכנה חמורה יותר מאשר בועת הנדל"ן. רכישות המטח והפחתת הריבית יגרמו לפיחות בשקל וישפרו את רווחיות הייצוא והעסקים במשק. אולם הפיחות יגרום להתייקרות שכר הדירה ומוצרים שונים מייבוא ולמדדים גבוהים. במקרה של פיחות חד בשקל יעלו מחירי הדלק ויתייקרו הטיוסת, המכוניות ומכשירי החשמל. יצויין כי לפישר נותרו רק עוד 2 החלטות ריבית לפני שיפרוש בסוף יוני. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן