הותר לפרסום: הרוצח בבר נוער נקם על תקיפה מינית של קרוב משפחתו

יום לאחר הפיאסקו בעקבות חשיפת פרטי חקירת הרצח בבר נוער על ידי המשטרה למרות צו איסור פרסום שהוטל על ידי בית המשפט, הותרו שוב הבוקר (ג') הפרטים לפרסום, ובהם המניע לרצח, הדרכים בהם השיגה המשטרה את פריצת הדרך וכן שמות שניים מהחשודים – החשוד בירי, חגי פליסיאן בן 23 מפרדס כץ וחשוד נוסף, טרלן חנקישייב.

המניע לרצח: נקמה נגד פעיל הקהילה הגאה שביצע, לפי החשד, מעשה סדום בקטין בן 15 (כיום בן 19), אשר היה קרוב משפחה של פליסיאן, ואשר שמו אינו מותר לפרסום. פליסיאן שמע מקרוב משפחתו, שבועיים לפני הרצח, כי הוא הותקף מינית על ידי פעיל הקהילה.

המשטרה חושדת כי תכנון הרצח כאקט נקמה נעשה במשך עשרה ימים, במהלכם איתרו חגי פליסיאן וקרוב משפחתו כלי נשק ובדקו כיצד ניתן לברוח מהזירה לאחר מעשה. פליסיאן הגיע לבר נוער בשעה 22.30, נכנס לבניין, ירד למרתף והחל לירות לכל הכיוונים באמצעות אקדח 9 מ"מ. בתוך דקות הוא נמלט מהזירה מבלי להותיר עקבות. החשודים לא ידעו כי אותו פעיל בקהילה לא נכח בבר נוער בעת הרצח.

הפעיל, שהיה המטרה לנקמה נעצר ביום חמישי האחרון על ידי המשטרה, אך שמו נאסר לפרסום. הוא מכחיש את המיוחס לו, וגם טען כי הוא לא מכיר את החשודים האחרים.

"עד המדינה קיבל נקיפות מצפון"

הפענוח: פריצת הדרך בחקירה הגיעה לאחר שהמשטרה הצליחה לגייס עד מדינה שהופעל במשך ארבעה חודשים ואשר סייע בגיבוש הראיות.

במשך תקופה ארוכה פעלנו בחלל ריק", סיפר אתמול אחר הצהריים נצ"מ גדי אשד לפני שהתברר כי הפרטים אסורים לחשיפה, "היינו ללא ממצאי זיהוי פלילי. פנינו לכל גורם, כולל השב"כ, כדי למצות כל כיוון אשפרי. לפני ארבעה חודשים הצלחנו לגייס אדם מתוך הקהילה וחתמנו עימו על הסכם עד מדינה. הפעלנו אותו בזהירות עצומה והוא אסף ראיות טובות נגד המבצע העיקרי של האירוע. צברנו ראיות סבירות מאד ואני חושב שניתן לגבש אותם לכדי כתב אישום".

לשאלה מה היה המניע של עד המדינה, ענה אשד כי להערכתו מדובר במניע כפול: "הראשון, הפרקטי הוא תחושה של בגידה – ששותפיו הפנו לו עורף תקופה ארוכה לאחר ביצוע של הרבה עבירות רכוש. אבל המניע השני שהוא גם הוא חבר בקהילה, גם לו היו נקיפות מצפון. השילוב עזר לנו לשכנע אותנו לחצות את הקווים".

הפיאסקו

אתמול נחשפו הפרטים במהלך תדריך משטרתי שנערך לכתבים בשעה 17.00 אחר הצהריים. שעה קלה לאחר מכן התברר כי במקביל לתדריך המשטרתי הטיל השופט עידו דרויאן צו איסור פרסום גורף על הפרשה לבקשת עורכי הדין של שניים מהחשודים. העיכוב נועד כדי לשמוע את ערעורם של השניים. הבוקר כאמור הוסר שוב הצו, אך את הפרטים עצמם ניתן היה למצוא אתמול משעות אחר הצהריים באינטרנט.

גורמים במשטרה ובהנהלת בתי המשפט האשימו זה את זה במבוכה שנגרמה מוקדם יותר לאחר שפרטים על החקירה התפרסמו ללא היתר. במשטרה טענו שאחת הסיבות לכשל בתקשורת בין המשטרה לבית המשפט היא שהצו הוסר ב-12 בצהריים. "לא תיארנו לעצמינו שבית המשפט יחזור בו מהחלטתו כעבור שעות ספורות בלבד", אמר אתמול גורם במשטרה.

במקביל, גורמים בהנהלת בתי המשפט מתחו ביקורת חריפה על החלטת המשטרה לכנס מסיבת עיתונאים, שבמהלכה נחשפו פרטי החקירה בפרשה, במקביל לדיון שהתנהל בסוגיה זו בבית משפט השלום בתל אביב.

עורך דין שמשון וייס, סנגורו של החשוד המרכזי, תקף היום בבית המשפט את חשיפת הפרטים ואמר: "צו איסור פרסום ניתן לבקשת המשטרה. לא ייתכן שהם משחקים עם הצו ובין היתר עם זכויות החשודים שלא הוכחה אשמתם. הם בחזקת חפים מפשע, לבית המשפט כאילו אין מילה בענייין".

חשדות נוספים נגד המעורבים

ביום חמישי הוארך ב-11 ימים מעצרם של שלושת החשודים במעורבות במסע הרצח שאירע באוגוסט 200 במועדון הבר-נוער, בו נהרגו המדריך בבר נוער ניר כץ (26) וליז טרובישי (16) ונפצעו עוד עשרה.

על פי החשד, אחד מהעצורים היה היורה בפועל ואילו השניים האחרים חשודים בקשירת קשר לרצח. בנוסף, נגד השלושה עומדים חשדות גם לנשיאת אמל"ח, אחזקת אמל"ח, התפרצויות, הצתות וכן עבירות סמים.

הרצח המזעזע אירע ב-1 באוגוסט 2009 כאשר היורה, עטוי במסכה, נכנס במוצאי שבת למרכז ברחוב נחמני בעיר והחל לירות בצעירים ששהו במקום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן