הזהב מאבד גובה: "יכול ליפול לרמה של 1,000 דולר לאונקייה"

לפני זמן לא רב, הרקיע הזהב לשיאים חדשים בשעה שהמשקיעים נהרו אל עבר המתכת הצהובה בחיפוש אחר מקום בטוח לשים בו את כספם. אך כיום זה כבר שייך להיסטוריה. מאז חודש ספטמבר, המסחר בזהב הולך רק לכיוון אחד – למטה. 

מאז ספטמבר איבדה המתכת הצהובה 30% מערכה וכעת גוברות ההערכות כי היא עלולה להגיע לרמה של 1,000 דולר לאונקיה. חוסר הוודאות השוררת בשווקים בעקבות החשש מהפסקת תוכנית ההרחבה הכמותית מאותת כי הצניחה של הזהב לא צפויה להסתיים בזמן הקרוב. 

מספר גורמים תרמו למגמה השלילית במסחר בזהב, כולם מנותקים לחלוטין מפונקציית ההיצע והביקוש, כך מסביר הכלכלן מארק אובריאן מחברת גולדקור. אובריאן סבור כי הצניחה של הזהב אינה נובעת מהשיפור במצב כלכלת ארה"ב וכי הנפילות של המתכת הן חסרות פרופורציה לחלוטין מהמגמות בשוק הפיסקלי.

לטענת אובריאן, הממונטום והסנטימנט בשוק ההון מגלמים תפקיד חשוב במסחר בזהב. לדבריו, "הסנטימנט כעת רע כפי שהיה, אם לא גרוע יותר מאשר בזמן המשבר של 2008, אז נפל מחירו של מטיל זהב מ-981 דולר ל-682 דולר – נפילה של 31%". מאז אוגוסט 2011 צנח הזהב ב-35%. 

צילום: רויטרס

מחיר היעד לזהב "משקף את הסיבה לחששות הבנק הפדרלי בנוגע לכלכלה", מסבירים בחברת המחקר הכלכלי נומרה. בתוך כך, השבוע חתכו בבנק מורגן סטנלי את מחיר היעד למתכת הצהובה ל-1,409 דולר לאונקיה. בנוסף חתכו בבנק גם את מחיר הכסף ל-23.39 דולר לאונקיה. 

הזהב הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2010, במקביל להתחזקותו של הדולר, שעשויה לנבוע מהציפיות להידוק המדיניות המוניטרית על ידי הבנק הפדרלי ולהעלאת הריבית. מדד הדולר האמריקאי גבוה משמעותית מרמתו בספטמבר 2012, אז החלה הירידה החדה במחירי המטילים במקביל לעלייה דרמטית בריבית. 

לגורם הריבית, בשילוב עם עליית התשואה על אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים ב-2.66% לאחרונה, יש קורלציה שלילית עם המתכת הצהובה, זאת כאשר דולר חזק מפחית את הצורך בהגנה מפני איבוד ערך בשוק המט"ח.

בעבר, היחלשות הזהב הביאה לכך שמשקיעים החליטו "לקפוץ למים ולקנות את המתכת".  הפעם, נראה שזה לא הולך לקרות. כשהודו וסין, שני השווקים הגדולים סובלים ממחנק אשראי ומצוקה של המערכת הבנקאית. 

אולם כעת נראה כי הבנקים המרכזיים מתחילים לפעול כדי לשנות את המצב. על פי הפייננשל טיימס, למעלה מ-30 טון של זהב נקנו באפריל ולפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, הלקוחות העיקריים שרכשו את המתכת היו טורקיה, רוסיה, אזרבייג'ן, הרפובליקה הקירקיזית ומקסיקו, שהוסיפו את הזהב לתיק ההשקעות שלהן. 

אך בה בעת, הקוני הפיזיים לא יצאו בהמוניהם ונראה כי מחירי המטילים ממשיכים לרדת. לטענת אובריאן, הרמה הקריטית הבאה של הזהב היא 1,200 דולר לאונקיה, רמה אליה עלול השוק להגיע במהרה אם יימשך המומנטום השלילי. לטענתו, אם אכן תפרץ רמה זו, רמת המפתח הבאה תהיה 1,000 דולר, ואם זו תחצה, תשלים המתכת הצהובה נפילה של 50% מרמת השיא של ספטמבר האחרון שעמדה על 1,900 דולר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן