הזמן קצר והמלאכה מרובה: מהו אורך יום העבודה הפרודוקטיבי ביותר?

מהו משך זמן העבודה הפרודוקטיבי ביותר עבורנו? בישראל וברבות ממדינות המערב נהוג להתייחס למכסה בת 40 שעות כ"שבוע עבודה" (5 ימי עבודה בני 8 שעות כל אחד), אך במקומות עבודה רבים 8 שעות עבודה ליום הן רק ההתחלה. אמנם נכון כי עובדים במשמרות אכן מקפידים על יותר על שעות העבודה שלהם ורבים מהעובדים גם בוחרים לעבוד פרקי זמן ארוכים יותר (כדי להנות מתוספת השעות הנוספות), אך כלל לא בטוח כי אותן שעות נוספות אכן מביאות לתוצאות הנדרשות.

בסקר מיוחד שנערך בארה"ב, נשאלו אלפי עובדים ממגוון רחב של תחומי תעשייה ודרגות שונות (החל בפועלים פשוטים וכלה במנהלים בכירים) מהו משך זמן העבודה היומי בו הם חשים הכי יעילים. גם המומחים אשר נדרשו לשאלה זו לאורך השנים לא הגיעו לכדי הסכמה מוחלטת, אך לכולם ברור כי נדרש למצוא איזון – שכן שעות עבודה רבות מדי יביאו בהכרח לצניחה ביעילותם של העובדים ולבטח לא ישיגו את מטרתן המקורית.

צילום: fotolia

אז כיצד מרגישים העובדים בנוגע לשעות העבודה היעילות ביותר? על פי הסקר המדובר, מסתבר כי לא פחות מ-52% מכלל העובדים אשר השתתפו בסקר מאמינים כי יום עבודה בו הם עובדים למעלה מ-7 שעות פשוט פחות פרודוקטיבי. אותם עובדים פירטו וטענו כי ימים בהם הם עובדים יותר מפרק זמן זה אינם פרודוקטיביים יותר מימים בהם הסתפקו ב-7 שעות עבודה או פחות, ורק גרמו לתחושות תסכול בקרב העובדים.

אמנם למעלה ממחצית מהנשאלים תמכו בימי עבודה בני 7 שעות ומטה, אך "הזוכה" הגדול של הסקר הוא עדיין יום העבודה בן 8 שעות, אשר זכה למירב הקולות כש-305 מהנשאלים השיבו כי זה המתכון המוצלח ביותר ליום עבודה מועיל. אחריו הגיע יום עבודה בן 7 שעות (19%) ולמקום השלישי יום עבודה בן 6 שעות בלבד (15% מהנשאלים). 6% מהמשיבים השיבו כי הם חשים פרודוקטיביים במיוחד בימי עבודה בני 9 שעות ומעלה. מנגד, 2% בלבד הרגישו יעילים בימים ממוצים בהם הם לא עובדים יותר מ-5 שעות.

אולי מרבית העובדים אשר השיבו על הסקר חשים יעילים יותר בימי עבודה בני 7 שעות ומטה, אך מסתבר כי העובדים במשק האמריקאי עדיין עובדים פרק זמן ארוך בהרבה – כשמספר שעות העבודה היומי הממוצע בארה"ב עומד על 8.7.


מצבה של ארה"ב, אגב, לא כל כך נורא: בדו"ח מיוחד שפורסם בחודש אפריל האחרון דורגה ארה"ב במקום ה-12 בעולם בדירוג שעות העבודה השנתיות אשר רושם עובד ממוצע במשק. על פי אותו הדו"ח, עובד ממוצע בארה"ב עבד במהלך שנת 2014 1,788 שעות – הרבה פחות ממובילת הדירוג מקסיקו, שם העובד הממוצע רשם לא פחות מ-2,237 שעות עבודה. גם בדרום קוריאה, יוון וצ'ילה מספר שעות העבודה השנתיות הממוצע עבר את רף ה-2,000. ישראל, אגב, דורגה במקום ה-9, כשכל עובד במשק רשם בממוצע 1,867 שעות עבודה בשנה שעברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן