החוב הזר של סין מתקרב לטריליון דולר ויחצה אותו עד סוף השנה

החוב של סין לנושים זרים מתקרב לרף ה-1 טריליון ועל פי ההערכות היא צפויה לחצות אותו עד סוף השנה. על פי נתונים רשמיים של הוועדה למסחר במט"ח, במרץ האחרון עמד החוב של סין לנושים זרים על 764 מיליארד דולר, זאת לעומת 736 מיליארד דולר בפברואר. 

החוב הזר של סין לטווח קצר גדל בשנה האחרונה מ-541 מיליארד דולר ל-566 מיליארד דולר. אולם, לסין יש רזרבות מזומנים של כ-3 טריליון דולר – מספיק כדי לכסות את החוב ולהשאיר עוד עודף בקופת המדינה. 

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

עד עכשיו לא נחשבה סין ללווה משמעותית ממדינות זרות. אולם, השימוש של המדינה בכספים זרים הולך ומתרחב עם צמיחתה של הכלכלה. לשם השוואה, היקף החוב הכולל של ארה"ב מסתכם ב-17 טריליון דולר. לא ברור מהו היקף החוב הכולל של סין. 

לאחרונה החלו להתגבר החששות של המשקיעים בסין בנוגע להיקף החוב של המדינה. השנה, לראשונה חברה סולארית סינית הודיעה כי היא איננה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה. חברת סאנטק הכריזה על פשיטת רגל בשל חוב של 531 מיליון דולר. 

צילום: רויטרס

בנוסף, השבוע הודיע פיפל בנק אוף צ'יינה כי אין ביכולתו לסייע לחברות קטנות ובינוניות שנקלעו למצוקת אשראי. לאחר ההודעה קרסו הבורסות במדינה והפאניקה חזרה לשווקים. עם זאת, מאז שינה הבנק את עמדתו ואף אמר כי יסייע לבנקים להגדיל את נזילותם אם יצטרכו זאת. 

בסוף השבוע האחרון הודיע הרגולטור הסיני כי יש ברשותו רזרבות מספיקות לסייע לבנקים במדינה להתמודד עם הלוואות שאין להן כיסוי. לדברי הרגולטור שאנג פיולין, מצוקת האשראי הנוכחית לא תפגע בתפקודם של הבנקים בסין. פיולין הכיר בעובדה שמספר בנקים בסין צריכים להגביר את הפיקוח על ניהול ההון שלהם והבטיח להקשיח את הפיקוח על המוסדות הפיננסים. 

אמנם המערכת הבנקאית בסין הינה בעייתית אולם מוסדות פיננסים רבים בעולם, כגון: בקרליס הביעו אמון במדיניות הכלכלית של הממשלה וביכולתו של הרגולטור במדינה להשתלט על המצב. לדברי הכלכלן הראשי של החברה בסין האנג יינפינג, התוכנית הכלכלית המכונה "לי-אקונומיקס היא בדיוק מה שהמדינה צריכה כדי להגיע למצב של צמיחה בת קיימא של 6%-8% בשנה במשך העשור הקרוב. 

בינתיים, הממשלה הסינית מסרבת להיענות לדרישות השוק להגברת התמרוץ למשק ולמרות שהמשקיעים ממשיכים לצפות לכך, נכון לעכשיו נראה כי הם עלולים לשוב להתאכזב. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן