היסטוריה בארצות הברית: ביהמ"ש העליון הכיר בנישואין חד מיניים

ניצחון לקהילה הגאה בארצות הברית: ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, ביטל היום (ד') בית המשפט העליון במדינה סעיף בחוק פדרלי שמנע מזוגות גאים שהתחתנו לקבל את אותן זכויות המגיעות לזוגות נשואים ובכך למעשה הכיר בנישואים חד מיניים.

בהחלטת הרוב, שנוסחה על ידי השופט אנתוני קנדי, נכתב כי "החוק הפדרלי איננו חוקתי משום שאין נימוק לגיטימי לפגוע באלה שהמדינה, בחוקי הנישואין שלה, ביקשה להגן על כבודם ועצמאותם".

קנדי, השופט הוותיק בבית המשפט העליון שנתמנה על ידי הנשיא רונלד רייגן, נחשב כלשון המאזניים בין ארבעה שופטים המזוהים כליברלים וארבעה הנחשבים לשמרניים. קנדי הוסיף כי החוק כפה "סטיגמה על כל מי שמתחתן בנישואים חד מינים במדינות בהן החוק מאשר זאת".

צילום: רויטרס

סעיף 3, שבוטל היום על ידי בית המשפט העליון, קבע כי נישואין בארה"ב הינם בין גבר לאישה. על סמך סעיף זה הוענקו הזכויות לתושבי ארה"ב אחרי נישואיהם. עם זאת, יש לציין שבית המשפט התחמק מפסיקה תקדימית יותר שהיתה קובעת כי לבני זוג מאותו מין יש זכות להינשא אחד לשני.

רק ב-12 מדינות, מבין 50 בארה"ב, החוק מתיר נישואין חד מיניים. שלוש מהן – דלאוור, מינסוטה ורוד איילנד – נתנו את האור הירוק רק השנה. הכרעת בית המשפט העליון מהיום צפויה להשפיע על מדינות נוספות להתיר נישואים חד מיניים ולחוקק חוקים שימנעו ויאסרו אפליות ושלילת זכויות מזוגות אלה. לפי הערכות, מספר הזוגות החד מיניים בארה"ב מתקרב ל-150 אלף.

פסיקת העליון סללה את הדרך לחברי הקהילה הגאה הנשואים בארה"ב לקבל 1,100 זכויות המגיעות להם אחרי החתונה. אחת מאלו שירוויחו מהפסיקה החדשה היא אדית ווינדזור מניו יורק, שתבעה את המדינה בדרישה לקבל את הטבות המס שהגיעו לה לאחר שבת זוגה הלכה לעולמה.

בהחלטתו, העניק בית המשפט העליון בתוך 24 שעות שתי פסיקות שייזכרו כהיסטוריות בתולדות ארה"ב, אחרי שאתמול שינה את הנוהג הקיים במדינות הדרום, ואשר הגן על זכויות ההצבעה של השחורים.

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן