היסטוריה בז'נבה: הושג הסכם על הגרעין בין שש המעצמות לאיראן

הושג הסכם בין איראן לשש המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית. לאחר ארבעה ימי דיונים במסגרת סבב השיחות השני בז'נבה, הודיעו הלילה (בין שבת לראשון) שני הצדדים על הבנות לריסון תוכנית הגרעין בתמורה להקלה חלקית בסנקציות שהושתו על הרפובליקה היאסלאמית.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אישר בטוויטר: "הגענו להסכם". אישור נוסף הגיע גם משר החוץ הצרפתי לורן פאביוס. ליבת ההסכם נועדה לעצור את העשרת האורניום ברמה גבוהה מצד איראן בתמורה להפשרת מיליארדי דולרים השייכים לטהרן בחשבונות בנק זרים וחידוש השכר במתכות, פטרוכימיקלים וחלקי מטוסים. לפי דיפלומטים מערביים, איראן תקבל גישה לסכום של 4.2 מיליארד דולר.

איראן כאמור הסכימה לעצור את המשך תוכנית העשרת האורניום שלה ולא להמשיך לקדם את בניית הכור המים הכבדים באראק, שמיועד לייצור פלוטוניום, כך הסבירו בארה"ב. איראן גם התחייבה שלא להתקין צנטריפוגות חדשות, ולא לבנות מתקני העשרה נוספים. איראן גם תאפשר ביקורים יומיים לפקחי הסוכנות לאנרגיה אטומטית בנתנז ובפורדו.

בפירוט שהוציא הבית הלבן על ההסכם שנחתם, איראן התייחבה לעצור את ההעשרה מרמה של 5% ומעלה, ולנטרל את כל המערכות שמאפשרות העשרה של 5% ומעלה. בנוסף איראן תמיר למוטות דלק את כל החומר שכבר עכשיו מועשר לרמה של 20%.


לברוב וקרי בג'נבה, הסכם בסבב השיחות השני. צילום: רויטרס

גורם בכיר בממשל האמריקאי גם גילה היום כי ארה"ב קיימה בחודשים האחרונים מגעים ישירים עם איראן במטרה לקדם את העסקה שהושגה בסופו של דבר בז'נבה בהשתתפות שאר מעצמות העולם. "היו לנו מגעים ישירים מוגבלים עם איראן בנוסף למגעים של המעצמות במטרה לפתח רעיונות שנוכל להביא איתנו למשא ומתן עם שאר המעצמות", הסביר הבכיר.

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, אמר כי העסקה שנחתמה עם המערב מכירה בתוכנית הגרעין של איראן וכי בהסכם הסופי כל הסנקציות יוסרו מעל איראן, זריף אמר את הדברים לרשת האיראנית, פרס טי.וי. זריף הוסיף כי ההסכם הוא הזדמנות עבור המערב לשקם את האמון שלו בעם האיראני, וכי איראן תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

ביממה האחרונה דווח על התקדמות בין הצדדים. הסימן הראשון לכך היה הגעתם של שרי החוץ של המעצמות (ארה"ב, רוסיה, סין , בריטניה, גרמניה, צרפת) לז'נבה. במהלך היום עדכן שר החוץ הבריטי וויליאם הייג את העיתונאים על התפתחות המו"מ ואמר: "השיחות נותרו עדיין קשות מאוד. לא הגענו לכאן בהכרח משום שכל המחלוקות נפתרו. נותרו פערים קטנים, אך הם חשובים".

זריף וקתרין אשטון, הצליחו להשיג הסכם ראשוני. צילום: רויטרס

גם באיראן נשמעו אופטימיים. חבר ועדת החוץ והביטחון של המג'ליס (הפרלמנט) האיראני אחמד שוהני אמר כי בז'נבה מתנהל משא ומתן מורכב שצפוי לשאת תוצאות עוד היום. הייתה זו האמירה הברורה ביותר שנשמעה עד כה מפי גורם איראני בכיר לפיה המגעים בז'נבה עשויים להסתיים בהסכם כבר בסבב שיחות זה.

עדיין לא פורסמו פרטים על ההסכם שהושג בין הצדדים, אך בשבת פרסם הניו יורק טיימס את מה שלדבריו הושג בהסכם. לפי הדיווח, מאגר האורניום המועשר לרמה של 20% ינוטרל על ידי איראן – על ידי דילולו או הפיכתו למוטות דלק או לאבקת אורניום – חומרים שאינם משמשים ליצירת נשק גרעיני, כך דיווח דיפלומט מערבי בכיר.

עוד לפי הדיווח, איראן תוכל להמשיך להעשיר אורניום לרמה נמוכה יותר של 3.5%, אך גם תסכים לנטרל את מאגר האורניום הקיים, על ידי נטרולו או דילולו והמרתו לדלק. הרציונל בעסקה שכזו היא להיענות לסירובה של איראן להשהות את כל פעולות ההעשרה, אך בתמורה – להגביל את המאגר שעשוי לסייע לה להפיק חומרים לנשק גרעיני.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן