היציבות של השווקים המפותחים או ההזדמנויות המסוכנות של השווקים המתעוררים: היכן להשקיע?

אופטימיות מסויגת מאפיינת את סקירות האנליסטים של בתי ההשקעות המובילים בישראל ובעולם: הריבית הנמוכה והזרמות ההון מצד הבנקים המרכזיים דחפו למעלה את שערי המניות, איגרות החוב ושווי הנכסים. כמעט כל בורסות העולם מסיימות את השנה בתשואות דו-ספרתיות, שכבר החלו להביא לגלי מימוש רווחים. בישראל, ובחלק גדול ממדינות המערב, צפויים שערי הריבית הנמוכים להישאר על כנם גם בתחילת שנת 2014, ולכן עשויות עליות השערים להימשך.

גם המשבר האחרון בשווקים המתעוררים, נראה בשלב זה כאירוע מקומי שעשוי לחלוף, ולא כפוטנציאל למשבר גלובלי משמעותי. יחד עם זאת שווקים אלו בהחלט ראויים להתייחסות זהירה, תוך שימת לב להתרחשויות.

לשוחרי ההשקעות הגלובליות ממליץ אפי ליכט, מנהל דסק השווקים הגלובליים של הפועלים, על מניות הטכנולוגיה בוול סטריט, דרום קוריאה וגרמניה. בנוסף, מעריך ליכט שהריבית בארה"ב לא תעלה במהלך השנה הקרובה, רווחי החברות יעלו ב-10% והכנסותיהן ב-4%. מחירי המניות בשוק האמריקאי גבוהים, אך עדיין סבירים לדעת ליכט, שממליץ למשקיעים להתמקד במניות טכנולוגיה, המתאפיינות במאזנים חזקים ובפיזור גיאוגרפי נרחב.

את ההשקעה בדרום קוריאה מייעד ליכט ל"משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה". כלכלת קוריאה מנוהלת לדעתו באחריות רבה והמדינה צפויה להימנות עם הארצות הנהנות מחידוש הצמיחה העולמית ב-2014. מכפילי הרווח של החברות הקוריאניות סבירים והתחזית לצמיחת הרווח שלהן היא 20%. ליכט מציין גם גורמי סיכון בהשקעה בדרום קוריאה ובראשם הסיכון הביטחוני מהשכנה צפון קוריאה. סיכונים אחרים הם התחרות המסחרית עם יפן ורגישות מוגברת למחירי האנרגיה.

גם בבית ההשקעות פסגות ממליצים על דרום קוריאה, ובעיקר על יצרנית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג. סמסונג אמנם ידועה בעיקר כמתחרה המאיימת ביותר של מלכת הסמארטפונים והטאבלטים אפל, אבל היא גם יצרנית ענקית של שבבים ושורת מוצרי אלקטרוניקה אחרים. בפסגות מעריכים שמחיר המניה נוח מאוד להשקעה, ובהנחה שהחברה תצליח לשמור על רווחיות בתחום הטלפונים, מקבלים המשקיעים "את חטיבת השבבים ואת חטיבת מוצרי האלקטרוניקה כמעט בחינם". "סמסונג נסחרת במכפיל רווח צפוי של 6.4 לשנת 2014 ובמכפילEV/EBITDA של 3.1. מדובר במכפילים זולים מאוד", אמרו בחברה. בנוסף, ממליצים בפסגות על חברת הזיקוק הגדולה בארה"ב ואלרו ועל הבנק הבריטי סטנדרד צ'רטרד.

סמסונג – ממשיכה להוביל את המלצות האנליסטים גם ב-2014 | צילום: רויטרס

באשר למניות הגרמניות, ההשקעה בהן נשמעת כמעט מובנת מאליה, מסביר ליכט, נוכח עוצמתה של הכלכלה הגרמנית, רמת התעסוקה הגבוהה, שיעור החוב הנמוך והמוניטין הבינלאומי של התעשייה. מדד הדקס של בורסת פרנקפורט זינק בשנה שעברה ב-26%. עם זאת, מזהיר האנליסט מפני השקעת "סל" במניות הדקס, וממליץ על בחירה זהירה במניות מובילות.

המניה שאותה מציע ליכט לבחון היא של יצרנית ציוד הספורט אדידס. "החברה נהנית מתדמית מותג עוצמתית, המזוהה עם מוצרים טכנולוגיים ומכווני-ביצועים וכן עם לבוש ספורט אופנתי לשעות הפנאי. אלו שני שווקים מקבילים עם בסיסי לקוחות שונים, ושניהם נהנים משיעורי צמיחה משמעותיים", הוא אומר, ומוסיף כי גם המותג Reebok צפוי להמשיך ולהניב ביצועים נאים במרבית השווקים, בין היתר לאור ביקוש רב יותר לבגדי נשים בשוק אופנת הספורט.

לדבריו, "השווקים המתעוררים צפויים להיות מנוע צמיחה מרכזי בצוותא עם שוק נעלי הריצה בארה"ב, אשר מהווה מוקד עניין חזק לצמיחה עתידית […] בד בבד, אירועי ספורט מרכזיים, הצפויים להתרחש בשנת 2014, כגון אולימפיאדת החורף ומשחקי גביע העולם בכדורגל, צפויים לחזק את מעמדה המוביל של החברה, במיוחד בתחום הכדורגל".

ואם בספורט עסקינן, עניין מיוחד מעוררת השנה ברזיל, שתארח בקיץ הקרוב את המונדיאל, ואת האולימפיאדה ב-2016. ההיערכות לאולימפיאדה כרוכה בהשקעות עתק שיש המייחסים להן השפעה משמעותית על הצמיחה במדינה המארחת.

דווקא כשברזיל רוצה לארח את כולם – המשקיעים ממליצים להתרחק | צילום: Shutterstock

במחלקת ההשקעות והאסטרטגיה של בנק מזרחי-טפחות מציינים כי מדד המניות של ברזיל ירד בכ-16% בשנה החולפת והריאל הברזילאי איבד 15% מערכו ביחס לדולר, ומזהירים כי מדובר בשוק תנודתי מאוד המאפיין משק מתעורר ומצריך זהירות רבה. עם זאת, הם מוסיפים, כי ברזיל אכן תארח שני אירועי ספורט גדולים ומעריכים כי סבב עליות הריבית במדינה קרב לסיומו, "לכן ניתן להימצא שם בהקצאת יתר ולעת עתה לשים דגש על חברות המייצאות מברזיל ופחות על חברות הפועלות בתוכה".

גם בבנק ההשקעות HSBC לא כל כך מתלהבים מברזיל, וצופים שכלכלתה של מדינת הענק תמשיך לדשדש: "משחקי גביע העולם לא יספקו לכלכלה את התמרוץ שלו ציפו עד לאחרונה, ההשקעות היו נמוכות מהצפוי וקיימת אפשרות שהמשחקים עצמם יחוללו הפרעות לעסקים", רומזים האנליסטים לסימנים לעלייה באירועים אלימים במדינה. "גם כשמביאים בחשבון את העלייה בתיירות ובפעילות, ההשפעה הסופית של גביע העולם אינה ברורה והצמיחה בברזיל צפויה להיות השנה בשיעור נמוך של 2.2%, בדומה ל-2013".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן