הכדורגלנים המרוויחים 2017: רונלדו ומסי בצמרת; הליגה הסינית מתברגת

לפני עשר שנים נכתב בפורבס שלמרות "שהם לא באותה ליגה של רווחים כמו מייקל ג'ורדן או טייגר וודס, שחקני העל של הכדורגל העולמי הולכים ומתקרבים עד כדי מרחק נגיעה מרמת השכר הגבוהה שזוכים לה כוכבי ספורט אמריקאים מקצוענים".

בזמנו היה זה כוכב ברצלונה, רונלדיניו, שהוביל את רשימת שחקני הכדורגל המרוויחים בעולם, עם שכר שנתי של 29.5 מיליון דולר, מעט לפני כוכב ריאל מדריד והאייקון הבינלאומי דיוויד בקהאם, שהרוויח 29.1 מיליון דולר.

בעשור שחלף השפיעו על רמות השכר בענף הסכומים המטפסים שמשולמים היום על חוזי שידור מקומיים ובינלאומיים בטלוויזיה, ושנכנסים מעסקאות על ציוד, מספונסרים, מליגת האלופות ומזרם הרוכשים העשירים שרכשו בעלות במועדוני כדורגל. כל אלו גרמו לזינוק ברמת השכר בענף ברחבי העולם.

בראש ובראשונה, כריסטיאנו רונאלדו וליאונל מסי פרצו לזירה ושולטים מאז במשחק היפיפה הזה – יחד הם זכו ב-9 מתוך 10 פרסי השחקן הטוב בעולם השנתיים שחולקו בעשור החולף. הם גם שולטים בכמה מקווי העלילה הנוספים שקשורים לכדורגל. כעת, ממש כמו התצוגה שלהם על המגרש, גם תלושי השכר שלהם נמצאים בליגה משלהם.
השחקן המכניס בעולם

זו השנה הרביעית ברציפות שכוכב ריאל מדריד, כריסטיאנו רונאלדו, הוא שחקן הכדורגל המרוויח ביותר בעולם. 93 מיליון הדולרים שהוא הפקיד בחשבון הבנק שלו בשנה החולפת מעפילים גם על רווחיהם של כל יתר הספורטאים המקצוענים בעולם.

מתוך הסכום הזה, הרוויח שחקן השנה המכהן של פיפ"א 58 מיליון דולר כמשכורת ובונוסים (לפני מסים) במהלך השנה החולפת, כשהוא מוביל בכיבוש השערים בקבוצתו כל הדרך אל האליפות הספרדית, ושוב – אל גמר ליגת האלופות. רק לשם הפרספקטיבה – רק השכר שלו עבור ההופעה על הדשא יכול היה למצב אותו במקום השלישי ברשימת הכדורגלנים העולמית שלנו. בתור השוואה, ניתן לציין את שכרו של לברון ג'יימס – שחקן ה-NBA המרוויח ביותר ומי שנהוג לדבר עליו כעל יורשו של מייקל ג'ורדן, שהרוויח רק 31 מיליון דולר עבור משחקו בשורות הקליבלנד קוולירס (יחד עם החסויות שהוא נהנה מהן, ג'יימס לקח הביתה השנה 86 מיליון דולר).

הודות לחוזה שהוארך בנובמבר האחרון ויהיה תקף עד לחודש יוני 2021, רונאלדו ימשיך להרוויח סכום קרוב לשכרו הנוכחי עד שיהיה בן 36. כשהשלב הזה יגיע, הכוכב הפורטוגזי כבר אמר כי הוא ירצה לחתום על עוד חוזה, ולשחק עד גיל 41.

ספורטאים מקצוענים ששואפים להתקרב לרמות השכר של רונאלדו, יצטרך לקחת בחשבון גם את 35 מיליון הדולרים שהוא הרוויח בתור "לוח מודעות אנושי" של פורטפוליו אדיר של ספונסרים ומותגים, הכולל בין היתר את Nike, Tag Heuer, Herbalife, מוצרי השיער של Clear לגבר, PokerStars, Nubia, XTrade, Sacoor Brother, Pestana hotels וקו ההלבשה התחתונה, החולצות, ההנעלה והבושם שנושאים כולם את המותג הפרטי שלו CR7. סכום זה לבדו יכול היה להכניס אותו ישירות למקום ה-4 ברשימה הכוללת.

רונלדו ממשיך להוביל על מסי ברמות השכר | צילום: Forbes

אלא שמבט קרוב עוד יותר יחשוף כי מדובר גם בספורטאי הפופולארי ביותר בעולם, עם 275 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר ושיש שדה תעופה בינלאומי שנושא את שמו (בארכיפלג הפורטוגלי מדיירה), וכי הוא מקבל דווקא שכר נמוך מרמתו "כסוכן מכירות". חברת הערכות השווי ברשתות החברתיות Hookit מצאה כי הנוכחות התקשורתית המאסיבית של רונאלדו ייצרה ערך תקשורתי בשווי 176 מיליון דולר עבור הספונסרים שלו, ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני 2016 – תשואת ענק של 449% על הסכום שהם השקיעו בו, עוד לפני שלוקחים בחשבון טלוויזיה, עיתונות מודפסת ואפיקי תקשורת אחרים.

בדצמבר האחרון נייק נתנה לו העלאה והעניקה לו חוזה חסות לכל החיים ששוויו כמיליארד דולר. זהו החוזה השלישי מסוג כזה שמותג הספורט בן 27 מיליארד הדולרים חותם עליו; לאחר העסקה האחרונה עם לברון ג'יימס והעסקה עם מייקל ג'ורדן שהעניקה לו מותג על שמו בשורות החברה. בהתחשב בעובדה שרונאלדו ייצר סכום של 474 מיליון דולר עבור נייק ב-2016, באמצעות 329 פוסטים ברשתות החברתיות, נראה שהחברה יכולה לסמן וי על עסקה משתלמת מאוד.

ותק של 10 שנים ברשימה

שחקן ברצלונה ליאונל מסי, המחזיק שיא עולם בתור מי שהוכתר חמש פעמים כשחקן השנה של פיפ"א, הרוויח 80 מיליון דולר בשנה החולפת והוא שמדורג במקום השני ברשימת הכדורגלנים המרוויחים ביותר שלו. נותרה עוד שנה בחוזה השחקן שלו במדי המועדון, שמשלם לו 50 מיליון דולר במסגרת המשכורת והבונוסים. לאחר שכבש 53 שערים ובישל 16 נוספים בליגה הספרדית הבכירה ב-52 משחקים העונה, נראה שהארגנטיני בן ה-29 יאריך את חוזהו ויישאר בקאמפ-נו, תחת אורך ורמת שכר זהים לפחות לאלו של יריבו המושבע רונאלדו.

זאת הייתה החלטה קלה מאוד מצד אדידס לחדש את החוזה שלה עם מסי ולהעניק לו חוזה לכל החיים חודשיים בלבד לאחר שפורסמה העסקה הענקית של רונאלדו עם נייק. ענקית הלבשת הספורט הגרמנית אחראית על כמחצית מ-27 מיליון הדולרים שמסי מכניס מחסויות. זו הפכה לפרוסה גדולה אף יותר מהעוגה המסחרית שלו לאחר שפקע השנה חוזה בן 5 שנים שהיה לו עם EA Sports, שהציגה את חלוץ ברצלונה ארבע פעמים ברציפות על עטיפת משחק הווידאו הבינלאומי שלה – FIFA.

רק שחקן אחד מרשימת הכדורגלנים המרוויחים ביותר שלנו משנת 2007 נשאר בה גם היום: וויין רוני. כחלוץ מנצ'סטר יונייטד בן ה-21 דאז, רוני דורג במקום ה-4 עם סך רווחים של 17 מיליון דולר, או 20.3 מיליון דולר במונחים של היום. שימור כוחו הוא סיפורה של סיבולת, אפילו מהסוג הזהיר, של כוכב צעיר מאוד, שערמות של מזומנים ואור הזרקורים העולמי הורעפו עליו בלי שהייתה לו הכוונה רבה כיצד להתמודד עם זה. הוא התפתח וגדל מימיו כנער פוסטרים בשנות ה-20 לחייו שטוב לכותרות עסיסיות בצהובונים לכדי איש משפחה גאה שמדגיש את החיים עם אשתו ושלושת ילדיו ברשתות החברתיות.

כיום הוא מדורג במקום ה-6 ברשימה שלנו עם רווחים כוללים של 23.6 מיליון דולר, שמתוכם 17.6 מיליון דולר הורווחו על המגרש ויתר 6 המיליונים מחסויות, לרבות עבור נייק. למרות שהוא הפך לכובש הגדול בכל הזמנים של מנצ'סטר יונייטד (253 שערים) בעונה החולפת, הוא שיחק תפקיד קטן יחסית עבור המועדון כשקבע את עתידו כשחקן באולד-טראפורד, ואף העמיד את המשך הכללתו ברשימה זו בסכנה.

אנגליה וספרד שולטות

20 שחקני הכדורגל המרוויחים ביותר ברשימה שלנו מרוויחים יחד 413 מיליון דולר כמשכורת ובונוסים, ועוד 162 מיליון דולר מחסויות – מה שמייצר להם סך רווחים כולל של 575 מיליון דולר. שחקני ליגת העל האנגלית הם החבורה הגדולה ביותר ברשימה (8), ואחריהם שחקני הליגה הספרית (7). בין ליגות הכדורגל הפופולאריות ביותר בעולם, בשתי אלו יש גם את שתי המשכורות הממוצעות הגבוהות ביותר בקרב שחקני ההרכבים הראשונים. לפי סקר המשכורות העולמי בספורט לשנת 2016 של חברת Sporting Intelligence, בליגה האנגלית הראשונה משכורת ממוצעת של שחקן הרכב ראשון עומדת על 3.2 מיליון דולר ובליגה הספרדית הממוצע עומד על 1.6 מיליון דולר.

כדורגל הוא ענף הספורט המשגשג ביותר בעידן הגלובאלי | צילום: Fotolia

מנצ'סטר יונייטד מובילה מקרב כל קבוצות הכדורגל עם המשכורת הממוצעת הגבוהה ביותר – 7,6161,400 דולר. חתימתו של זלטן איברהימוביץ' במועדון היוותה סיבה אחת לכך. החלוץ השוודי עזב את פריז סאן ז'רמן בקיץ האחרון והעונה הרוויח 27 מיליון דולר בשכר ובונוסים. יחד עם הכנסתו מספונסרים כמו וולבו, ויטמין וול וקו ביגוד האימונים האישי שלו, A-Z, השחקן בן ה-35 הרוויח בשנה החולפת 32 מיליון דולר, שהכניסו אותו למקום ה-5 ברשימה. אל איברהימוביץ', המבוגר בקרב השחקנים ברשימה, מצטרף גם צעיר השחקנים בה – פול פוגבה בן ה-24. הוא עזב את המועדון האיטלקי המהולל יובנטוס והגיע גם הוא לאולד טראפורד עבור חוזה כבד ומתמרץ במיוחד. הוא לקח הביתה 17.2 מיליון דולר על 49 משחקים שבהם השתתף, 9 שערים שכבש ו-6 נוספים שבישל. אדידס החתימה אותו על חוזה ל-10 שנים שוויו המוערך בסכום כולל של 45 מיליון דולר, מה שעזר לקשר הצרפתי להפקיד 21.2 מיליון דולר השנה בחשבונו ולהתמקם במקום ה-10 ברשימה.

הכוח הסיני העולה

למרות שלרשימה זו יש בדרך כלל מגע אירופי למדי, כדורגל, יותר מכל ספורט אחר, הוא ענף שמשגשג בעידן הגלובליזציה. תכניתו של נשיא סין, שי ג'יאנפינג, להעניק לענף עדיפות לאומית בארצו ולהפוך אותה למעצמת-על בתחום, שיכולה להתמודד, לארח ולנצח בתחרות גביע העולם, הובילה לזרם שוצף של מזומנים מטעם הממשלה ומטעם חברות שבשליטת המדינה אל הליגה הראשונה. התוצאה היא ששניים משחקני ליגת העל הסינית נכנסו לרשימה שלנו.

החלוץ הברזילאי האלק (ז'יבאנילדו ויירה דה סואוזה) פותה על ידי Shanghai SIPC לעזוב את מועדון הכדורגל הרוסי זניט עבור 19.1 מיליון דולר. החסות שמעניקה לו חברת Mizuno boot סייעה בידי השחקן בן ה-30 להגיע להכנסה כוללת של 20.1 מיליון דולר ולהתברג במקום ה-11 שלנו.

גראציאנו פלה עזב את סאות'האמפתון מהליגה האנגלית לטובת Shandong Luneng מהליגה הסינית. החוזה של האיטלקי בן ה-31 הוא לשנתיים וחצי, והוא משלם לו 17.1 מיליון דולר בשנה מתוך סך ההכנסות הכולל שלו – 18.1 מיליון דולר – שממצב אותו במקום ה-15 ברשימה.

הליגה הסינית רושמת גידול יציב ומתמשך בנוכחות קהל במשחקים ולאחרונה גם נחתמה עסקת זכויות שידור טלוויזיוניות לחמש שנים עם חברת China Sports Media המגובה על ידי המדינה, עסקה שמזרימה 1.22 מיליארד דולר אל הליגה עבור הזכות לשדר את משחקיה בטלוויזיה בחצי העשור הקרוב – פי 40 מהשלל השנתי הקודם שהתחום הניב לליגה. לאור כל אלו יש לצפות שסכומי ההעברות ותקרות השכר בליגה הסינית רק ימשיכו לטפס בשנים הקרובות.

***

על מנת להרכיב את רשימת השחקנים המרוויחים ביותר שלנו, התעמקנו בדיווחים הרשמיים של הקבוצות, שוחחנו עם סוכני השחקנים, עם ציידי כישרונות, עם ספונסרים מסחריים ועם מומחים לכדורגל בארצות הברית ובאירופה. כל הנתונים מוצגים בדולר אמריקאי וכוללים שכר, בונוסים וחסויות. לא נכללו בחישוב עמלות העברה. הרווחים המסוכמים מתייחסים לתקופה שבין 1 ביוני 2016 ל-31 במאי 2017. מדדי הביצועים מתייחסים לכל משחקי הליגה.

לרשימת 20 הכדורגלנים המרוויחים בעולם לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן