הכדור הוא עגול: כל מה שלא ידעתם על האייקון של השנה החדשה

בזמן שאנו נספור לאחור את השניות לקראת הגעתה של השנה החדשה, רבים ברחבי העולם יצפו במיליוני הצבעים ומיליארדי הדפוסים שמייצר כדור הקריסטל המפורסם שמאיר את הטיים סקוור שבלב ניו יורק כל שנה. ואילו, בעוד היופי של האייקון הסמלי ביותר בעולם לשנה החדשה צפוי להיות מוערך על ידי כל, האמן הראשי, טום ברנן, דור שני למנפחי זכוכית שעובד בחברה מאז 1986, מספר כי עיצוב כדור הקריסטל המיוחד עורך שנה שלמה – עובדה שרבים לא יודעים.

כדור הקריסטל הראשון – מיליניום | צילום: thinkstock

"העבודה היא קשה מאוד, אבל במקביל מדובר גם בכיף גדול" אומר ברנן. "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו מרעננים את המראה ומספקים חוויה חדשה כל שנה". כשהוא מכוסה ב-2,688 משולשי קריסטל קוטר הכדור המיוחד מגיע לכ-4 מטרים ומשקלו עולה על 5386 קילו. השנה מעוצב הכדור בסימן של אומץ, גבורה ועוז רוח, כחלק מסדרת עיצובי העשור ברוח של תכונות גדולות. לשם כך, 288 קריסטלים מתוך 2,688 הגבישים יקוצצו משני קצוותיהם על מנת לייצג את "תכונות הנחישות, אומץ הלב והרוח הדרושות על מנת להתעלות בשעת מצוקה". שאר משולשי הקריסטל יישארו אותם הקריסטלים מהשנה שעברה שעוצבו ברוח הדמיון. 

עבור ברנן ושאר הצוות של חברת 'ווטרפורד' המעצבת את הכדור מידי שנה, העלות של יצירת הכדור אינה חשובה. הכדור הוא הסמל לשנה חדשה עבור מיליארדי אנשים ברחבי העולם – תגמול גדול מספיק לעלות הגבוהה של ייצורו. "עבורנו לא ניתן לכמת את חשיבותו של הכדור למחיר – מדובר ברגע שאנו חולקים עם העולם כולו בו אנו משקפים ונזכרים בשנה שחלפה". השנה חלק מהגבישים ייצגו גם את עבודתה ההומניטארית של וועדת ההצלה הבינלאומית עם פליטים ברחבי העולם.

קצת היסטוריה

טיימס סקוור מארח את חגיגות הסילבסטר מאז 1904 ואת הפלת הכדור המפורסמת מאז 1907. אך המסורת של הפלת כדור התחילה עוד ב-1883, כאשר הכדור הראשון הותקן על גבי מצפה הכוכבים המלכותי באנגליה. הכדור הופל בשעה אחת בצהריים כל יום בכדי שקברניטי הספינות יוכלו לכוון את שעון הכרונומטר שלהם בהתאם.

מאז ההפלה המפורסמת הראשונה של הכדור ב-1907, עבר הכדור שבעה עיצובים מחדש: הכדור הראשון היה עשוי ברזל ועץ וכוסה ב-100 נורות. ב-1920 העיצוב השני כלל כדור שלם מברזל ואילו העיצוב השלישי מ-1955 הפך את כדור הברזל לכדור אלומיניום אשר כוסה ב-180 נורות.

שנת 1981. הכדור הוא תפוח 

מ-1981 ועד 1988 הכדור הפך לתפוח – כוסה בנורות אדומות וירוקות לצורך המסע השיווקי המפורסם – "אני אוהב את ניו יורק". לאחר מכן הוא הוסב בחזרה לכדור הלבן, הזוהר והמסורתי.

ב-1995 הכדור עוד היה עשוי מאלומיניום, אבנים נוצצות ובקרת מחשב. כדור הקריסטלים הראשון נוצר למעשה רק ב-1999 לצורך קבלת המילניום החדש. ב-2007, השנה בה מלואו לכדור עצמו 100 שנים הואר הכדור לראשונה בעזרת טכנולוגיית ה'לד' המודרנית.
חברת ווטרפורד מעצבת את הכדור כבר במשך 15 השנים האחרונות, מאז המילניום החדש. ברנן אומר כי כבר ב-1 לינואר מעצבי, אומני ומהנדסי החברה ישובו לשולחן העבודה ויכלו לתכנן את הכדור של שנת 2016.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן