הכלי המדויק ביותר לניבוי הצלחה עסקית: עבודת צוות

מהם הגורמים שהייתם מביאים בחשבון בטרם הייתם מגייסים חבר חדש לצוות העובדים או ההנהלה? סביר להניח שהייתם בודקים את כישוריו המקצועיים, את הידע והניסיון הקודם שלו, וגם את תכונותיו האישיות כמו מידת החריצות, הלויאליות או היצירתיות שלו. אך מחקר חדש חושף כי דווקא באמצעות ניתוח יכולות שיתוף הפעולה והעבודה כצוות של חברי ההנהלה של חברה מסוימת, ניתן לחזות באופן מדויק לחלוטין את הצלחת החברה.

דוקטור סלואן צ'אראס מאוניברסיטת ניו יורק מכירה מקרוב את עולם העסקים. לאחר תארים באוניברסיטאות המובילות בארה"ב (בארקלי והרווארד), לימודים בבתי ספר למנהל עסקים ובתכניות מיוחדות לניהול מו"מ, ועבר עשיר במועצות מנהלים של חברות בגדלים שונים, היא שבה לכיסא החוקרת – ופיתחה את הכלי למדידת "אינטליגנציה קבוצתית" – Team Quality (TQ). למעשה מדובר בשאלון קצר בן כ-15 דקות, אשר מחולק לכלל המשתתפים בצוות המנהלים של החברה. השאלונים מנותחים באמצעות המנגנון שפיתחה, אשר מספק, בסופו של דבר, ציון כולל על תפקוד הצוות.

כעת, לאחר שורה של בחינות והשוואות, צ'אראס הצליחה להוכיח כי הציון המדובר אכן מצליח לחזות באופן מדויק את הצלחתה של החברה הנבדקת. באופן מדהים לדמי, היא גילתה כי ככל שהציון גבוה יותר – כך גבוה יותר גם אחוז הרווחים. מדובר באחד המנבאים היחידים אשר מצליחים לחזות במדויק את הצלחת החברה – משימה בה נכשלו כבר נתונים וכלים רבים דוגמת האינטליגנציה הממוצעת של חברי ההנהלה, מבחני יצירתיות שונים ועוד מדדים רבים נוספים.

צילום: thinkstock

לדבריה, לא משנה (בהכרח) כמה טובים העובדים עצמם – המשתנה המשמעותי באמת הוא יכולתם לעבוד איש עם רעהו. הכוונה אינה בהכרח לאנשים בעלי יכולות טובות לעבודה בצוות – לפעמים אנשים וטיפוסים שונים פשוט לא מתאימים. הכלי הנוכחי בוחן את כלל מערך הקשרים בצוות, לרבות זיהוי הגורמים המובילים, המובלים, וכיצד כל אחד מגיב לחבריו לצוות תחת לחץ.

אז עד כמה חזקה השפעתה של עבודת הצוות על ביצועי החברה? לפי צ'אראס, ביצועי החברה עשויים לצנוח בכ-20% במקרה של עבודת צוות רעה בקרב חברי ההנהלה. מנגד, עבודת צוות טובה עשויה לשפר את ביצועי החברה ולהביא לגידול אדיר בהכנסות – עד לשיעור של עשרות אחוזים. לדבריה, לא רק שכלי ההערכה החדש שפיתחה מסוגל להעריך במדויק את ביצועיה צוות יחדיו – אלא שהוא גם מסוגל להצביע על נקודות החולשה המשמעותיות ביותר. כך, היא מאמינה כי ניתן לטפל באופן נקודתי בבעיות אשר יתגלו בין חברי הצוות השונים, וכך לשפר משמעותית את ביצועי החברה. 

כיצד ניתן לטפל ולייעל את עבודת הצוות זו כבר סוגיה בפני עצמה, אשר טובי המומחים נותנים עליה את הדעת מדי יום. אך המחקר הנוכחי עשוי, לכל הפחות, להצליח ולשכנע את המנהלים הבכירים ובעלי החברות בדבר חשיבותה האדירה של עבודת הצוות המוצלחת בקרב שדרות ההנהלה הזוטרות של החברה. בפעם הבאה שתגייסו עובדים חדשים אשר מיועדים להשתלב בעבודתו של צוות קיים, כדאי להביא בחשבון גם את הסוגיה הזו, ולא רק את יכולותיו האישיות של העובד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן