הכלכלנים לא מאמינים שאירופה תתאושש ב-2013

סיכויי ההתאוששות של גוש היורו מתרחקים עוד יותר, כך עולה מסקר שערכה סוכנות הידיעות רויטרס בקרב כלכלנים ביבשת, אשר טוענים כי המיתון החמיר בשלושת החודשים האחרונים. על פי הסקר, סימני השאלה הגדולים מעל יציבותן הכלכלית של חלק מהמדינות הגדולות ביבשת, הופכים כל סיכוי להתאוששות הגוש ב-2013 לבלתי סביר. התאוששות כזו תצטרך לחכות ל-2014, וייתכן שאף מאוחר יותר.

על פי הסקר שנערך בקרב כ-70 כלכלנים, האיחוד האירופי לא יציג צמיחה בתחילת השנה הבאה, לפני שיחזור לצמוח בשיעור מזערי של 0.2% ברבעון השני. התחזית שמציגים הכלכלנים היא הנמוכה ביותר מאז החל רויטרס לשאול את הכלכלנים על תחזיתם לינואר 2013. אף כלכלן בסקר לא מאמין כי גוש היורו יצמח ברבעון הראשון. בסך הכל, הכלכלנים מצפים כי שיעור הצמיחה השנתי של גוש היורו בשנה הבאה יהיה 0.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הנסקרים סבורים גם כי האיזור כולו תלוי כעת בגרמניה, והסימנים המגיעים מן הכלכלה הגדולה ביבשת מעוררי דאגה. "נתוני המפתח בגרמניה מראים מעט מאוד אינדיקציות להתאוששות ברבעון הרביעי עד כה, והתפוקה התעשייתית התרסקה ב-2.6% באוקטובר", אומר פיליפ שאו, כלכלן ראשי בחברת אינווסטק. "לכן ההתאוששות נראית כעת רחוקה יותר מאשר נראתה קודם לכן".

צילום: רויטרס

הכלכלנים מאמינים כעת כי הכלכלה האירופית התכווצה ברבעון הרביעי של 2012 ב-0.3%, מה שאומר שהמיתון יעמיק, ביחס לנפילה של 0.1% ברבעון השלישי. 

למרות קונצנזוס הכלכלנים סביב מצבו המעורער של גוש היורו, המשיבים היו חלוקים בדעותיהם לגבי הצעדים בהם ינקוט הבנק האירופי המרכזי, אם בכלל יחליט להתערב. 39 כלכלנים סבורים שהבנק ישמור על שיעור הריבית ברמה של 0.75% עד סוף הרבעון הראשון של 2013, ו-38 מאמינים כי הבנק יוריד את הריבית לרמה של 0.5%.

החלוקה בין האנליסטים הללו מייצגת נאמנה גם את החלוקה שיש בקרב בכירי הבנק האירופי המרכזי באשר לשיעורי הריבית. "לפחות חבר אחד במועצה המחליטה הצביע בעד חיתוך הריבית, והנשיא דראגי אמר כי מהלך כזה עשוי לקרות אם התחזית תמשיך לצנוח", אמר עזד זנגנה, כלכלן בשרודרס.

למרות המצב הבעייתי של כלכלת היבשת, רק מיעוט הכלכלנים (25%) מאמינים כי יוון תעזוב את הגוש בשנה הבאה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן