'הללויה': ללמוד מליאונרד כהן איך מרוויחים משיר

בנוסף לקריירה מדהימה כאומן סולו, המוזיקה של כהן, שנפטר בגיל 82 לאחר 60 שנות קריירה, העניקה השראה לאמנים אחרים ליצור כמה מגרסאות הכיסוי הטובות ביותר בכל הזמנים – כל אחד מהם תיעל את היצירתיות הייחודית שלו ונתן פרשנות אישית שנבנתה על המילים רבות העוצמה של כהן והמלודיות החלומיות שלו.

אחד מהשירים הפופולאריים ביותר שזכה לגרסאות כיסוי הוא 'הללויה', שלא היה הצלחה מידית עבור כהן עצמו. השיר הופיע לראשונה באלבומו Various Positions מ-1985. לקח לכהן 5 שנים לכתוב אותו, על פי הביוגרפיה שלו I'm Your Man, והאלבום אפילו לא נכנס למצעדים בארה"ב.

ב-1991, ג'ון קייל כיסה את השיר באלבום הוקרה לכהן שנקרא I'm Your Fan, מה שהעניק השראה ל"גביע הקדוש" של גרסאות הכיסוי – הגרסה של ג'ף באקלי. ב-2008, גרסתו של באקלי מכרה למעלה מ-5 מיליון עותקים, והופיעה בתכניות טלוויזיה רבות, כמו הבית הלבן, האוס, אי.אר ורבות אחרות.

מנקודת מבט כלכלית, הדבר עבד לטובתו של כהן, מאחר והחוק בארה"ב קובע שעל כל אמן המבצע גרסת כיסוי לרכוש רישיון (compulsory mechanical license) המפצה את הכותב המקורי על השימוש בחומרים.

לאונרד כהן. אסף סנט לסנט. צילום | Takahiro Kyono

תעריפי התמלוגים מוגדרים ועוברים רגולציה על ידי הממשלה. שלא כמו רישיונות סנכרון (שילוב יצירה במדיה נוספת, כמו סרט למשל), המחייבים משא ומתן ואישור של מחזיקי הזכויות, במקרה של גרסאות כיסוי, כל אחד יכול לרכוש את הרישיון המאפשר יצירה של  ללא הסכמת היוצר, או גורם שלישי (לרוב, התהליך מתבצע דרך שירות סליקה אוטומטי).

בהינתן רף הכניסה הנמוך, וההצלחה של השיר המקורי, לא מפתיע שלמעלה מ-300 אומנים שחררו גרסאות כיסוי ל'הללויה', ביניהם ג'סטין טימברלייק, בוב דילן, ניל דיאמונד ועוד.

התעריף הקבוע בחוק על פורמטים פיזיים (קלטות, דיסקים ותקליטים) עומד על 9.10 סנט לעותק עבור שיר בן 5 דקות, או פחות, או 1.75 סנט לדקה, או חלק ממנה, עבור שיר בן יותר מ-5 דקות. 'הללויה' הוא דוגמה נהדרת לדרך בה סנטים בודדים הופכים להון עבור כותב שירים.

כאשר נשאל על ההצלחה של 'הללויה', השיב כהן, "אני חושב שזה שיר טוב, אך יותר מדי אנשים שרים אותו".

אתה תחסר לנו, מר כהן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן