Forbes Israel Logo

״המאבק האמיתי על פני החברה הוא כאן במכללה״

נשיא המכללה למינהל, פרופ' יורם רבין הוא משפטן בעל שם, לשעבר היועץ המשפטי של משרד מבקר המדינה; בראיון מיוחד הוא מספר מה השתנה במכללה, ומה ישתנה בתקופתו

BrandVoice

פרופ' יורם רבין שמונה לאחרונה לתפקיד נשיא המכללה למינהל יכול לשמש במידה רבה נער הפוסטר שלה. בוגר המחזור הראשון של בית הספר למשפטים (בו למד יחד עם שמות מוכרים כמו ד"ר אבי אורטל, מנכ"ל לאומי-פרטנרס, ד"ר גיא רוטקופף מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר, ועוד ועוד) הוא היה לפרופ' הראשון, לדיקן הראשון ולנשיא הראשון של מוסד אקדמי מבין בוגרי המכללות. לתפקיד הנוכחי הגיע לאחר ארבע שנים בשירות הציבורי כיועץ המשפטי של משרד מבקר המדינה.

היית בחזית המאבק על שלטון החוק. כתבת חוות דעת בנושאים בוערים כמו המימון שקיבל נתניהו. החזרה לאקדמיה זה סימן שנואשת מהמאבק ההוא?

"בדיוק להיפך. אני מבין היום טוב יותר ולעומק נושאים שכאקדמאי נחשפתי להם רק בפן התיאורטי. עם זאת,  אני גם יודע שהמאבק האמתי לשינוי פני החברה הוא כאן במכללה. פה אנחנו מעצבים את ההנהגה העסקית, המשפטית, התעשייתית והחברתית של המדינה. אנחנו עושים את זה במסגרת של דיאלוג מעמיק ואמיתי על הערכים של המדינה הזו. אולי יש כאן פחות ריגושים מידיים אבל זה 'הדבר האמיתי'".

פרופ' יורם רבין. צילום: שלומי יוסך

במה שונה המכללה היום לעומת הימים בהם היית סטודנט?

"לפעמים אני צריך להתאמץ להאמין שזה אותו מקום. אז הרגשנו כמו מייבשי ביצות, גאים אבל קצת בודדים. היום הסטודנטים שמגיעים לפה מצטרפים לכמעט 70,000 בוגרים שהם רואים גם כאן במפגשים עם סטודנטים, אבל בעיקר בהמשך הקריירה".

"אבל הרבה יותר חשובים השינויים האקדמיים. היום אנחנו במקום אחר לגמרי. אנחנו מגדירים מחדש את הידע ואת ארגז הכלים של כל סטודנט. לצד זאת, את חלקו של הידע שהעברנו בעבר אנחנו מחליפים בפיתוח כישורים ומיומנויות. השיעורים נראים אחרת. אנחנו מציעים יותר התנסויות מעשיות, תרגולים, פרויקטים ייחודיים בשיתוף 'התעשייה'. המגוון של המקצועות הולך וגדל וההתמחויות נהיות ספציפיות יותר".

איזון נכון יותר

ההשכלה הגבוהה כולה נמצאת במשבר. זה פוסח עליכם?

"לא פוסח, אבל אני חושב שאנחנו צולחים אותו היטב. אנחנו מצליחים כי אנחנו דואגים להישאר כל הזמן בחזית הידע האקדמי ומתאימים את ההוראה לדרישות השוק. העיקר מבחינתי הוא כל הזמן לחדש ולהבטיח לסטודנטים שבוחרים ללמוד אצלנו שהם מקבלים את ההכנה הטובה ביותר לצורך מימוש היכולות שלהם בחייהם המקצועיים, את התנאים הטובים ביותר, שיאפשרו להם הצלחה. העובדה היא שאחרי כמה שנים קשות של ירידה, אנחנו חווים בשנתיים האחרונות עלייה של 30 אחוז במספר הנרשמים. כנראה שאנחנו עושים משהו נכון".

אז האוניברסיטאות צריכות לפחד מכם?

"כבודן במקומו מונח. אבל הן פונות לפלח שוק צר, ואנחנו פתוחים לכולם ומציעים לסטודנט איזון טוב יותר של ידע אקדמי קלאסי וכישורי חיים אקדמיים ומקצועיים. תסתכל על המכינות הקדם-אקדמיות שלנו. אנחנו לוקחים אנשים שהאוניברסיטאות מוותרות עליהם מראש. אנחנו לא עושים להם טובה. אנחנו פשוט יודעים שאצל החבר'ה האלה עם נתוני הפתיחה הנמוכים יותר מסתתרים הרבה כישרונות שלא אותרו, ואנחנו מספיק רעבים לסטודנטים טובים כדי לעשות את המאמץ ולאתר אותם. אנחנו מכשירים אותם, ואחרי שנים ספורות אנחנו רואים רבים מהם מתקבלים להתמחות במשרדי עורכי הדין המובילים במשק, בלשכות שופטים, מובילים מיזמים עסקיים, ובעצם בכל מקום שהם רוצים להגיע אליו. זה סיפוק עצום, ואלה דברים שאנחנו יותר טובים בהם מכל מוסד אוניברסיטאי או אחר".

נכנסת לתפקיד לפני פחות משנה. איפה המכללה תהיה בסוף הקדנציה שלך?

"בתהליך מתמשך של התעדכנות. זכיתי לעבוד עם נבחרת משובחת. הרקטור, פרופ' ארנה בן-נפתלי והמנכ"ל, מר רפי גמיש, מחויבים לפיתוח המכללה בכל המישורים. הסינרגיה שבה עובדת הנהלת המוסד מאפשרת פיתוחים ויצירת גיוון של קורסים ותוכניות לצד הטמעת טכנולוגיות הוראה חדשות. יהיו תחומי לימוד נוספים שקשה עדיין לדמיין. יהיו לנו יותר אמצעים כלכליים כי אנחנו מתחילים עכשיו במהלכי גיוס תרומות רחבי היקף בארץ ובארצות הברית. יהיו לנו עוד כמה אלפי בוגרים בצמרת העשייה בתחומי הלימוד שלנו שימשיכו את הקשר עם המכללה וימשיכו לחבר בין הסטודנטים לתעשייה".

BrandVoice הוא מותג התוכן השיווקי של פורבס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.