המאבק של ה-G20 במלחמת המטבעות לא מבטיח צמיחה כלכלית

מנהיגי ה-G20 אומנם הבטיחו בסוף השבוע כי יאבקו במלחמת המטבעות, אך בפועל הם אינם יכולים להתייחב כי הצעדים שינקטו ישמרו על היציבות בשערי החליפין. אמנם שרי האוצר של עשרים המדינות המתועשות התחייבו כי לא יעשו דבר להוריד את שערי המטבעות, אך בשעה שנגידי הבנקים המרכזיים עסוקים בלהדפיס כסף, לא ניתן באמת להבטיח כי תוכניתם של המנהיגים תסייע לצמיחה הכלכלית. 

בהצהרה שפירסמו שרי האוצר של ה-G20 בסוף השבוע נאמר: "אנו מתחייבים שלא לפעול לשינוי שערי החליפין לצורך הגברת התחרותיות בשוק". אולם התחייבות זו היא בדיוק ההיפך ממדיניותם של הבנקים המרכזיים בארה"ב וביפן. למעשה, היו אלה מהלכים שביצעו נגידי הבנקים הללו להורדת ערכם של הדולר והין שהציתו את הדיון במלחמת המטבעות מלכתחילה. 

ביום שישי אמר נגדי הבנק המרכזי בארה"ב בן ברננקי כי "ארה"ב עושה שימוש בכלים מוניטריים שברשותה על מנת להאיץ את הצמיחה של הכלכלה שלה". גם הנגיד היפני הסביר כי הצעדים בהן נוקטת הממשלה במדינה נועדו להילחם בהתכווצותה של הכלכלה ביפן. בתום כינוס ה-G20 הסכימו המנהיגים הכלכליים כי אין כל רע במדיניות זו. 

צילום: רויטרס

אולם, הורדת שערו של מטבע, בין אם היא מכוונת או תופעת לוואי של מדיניות כלכלית ממשלתית, היא עדיין הורדה בפועל. לכן, למרות הצהרותיה החוזרות של יפן על כך שאיננה פועלת במכוון לשינוי שער הין, נראה כי המדינה נמצאת על הכוונת של העולם. החשש הוא כי מנהיגיה הכלכליים של המדינה קבעו רמת יעד למטבע על מנת להילחם בירידת המחירים המתמשכת. החשש הוא כי צעד זה, עלול לגרום לפגיעה קשה בצמיחת הכלכלה הגלובלית ולסכן את יציבותו של השוק כולו. 

השבוע ייפגש הנשיא האמריקאי אובמה עם ראש הממשלה היפני החדש שינטסו אבה. למרות של יפן ניתן אור ירוק להמשיך עם תוכניתה הכלכלית, החשש הוא כי הורדת שער המטבע, אשר מעודדת את פעילות הייצוא מהמדינה, עלולה לסמן למדינות אחרות כמו סין, כי מדובר במהלך לגיטימי, דבר שייצור אפקט דומינו מסוכן. 

בסופו של יום, למרות שבכירי הכלכלנים בעולם מכחישים בתוקף את קיומה של "מלחמת מטבעות", נראה שהנושא ימשיך להיות בראש סדר היום של ה-G20 במשך זמן רב. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן