המבחן האמיתי: האם דראגי יכול לתרגם את הבטחותיו למעשים?

למרות הרעש הגדול שנוצר סביב הודעתו של נגיד הבנק האירופי מסוף השבוע, לאף אחד אין הערכה לגביי ההשפעה האמיתית של יישום תוכנית רכישת האג"ח החדשה שלו. עם זאת, ממש כמו שהבטחתו הנחרצת "לעשות מה שצריך" כדי להציל את היורו הרימה את השווקים, גם ההכרזה על התוכנית המוניטרית החדשה, הפיכה תקווה במשקיעי כל העולם והביאה את הבורסות לעליות חדות. 

כניראה שמה שבאמת מניע את השווקים הוא התקווה והאופטימיות בליבם של המשקיעים, ללא קשר למידת העמימות וחוסר הבהירות של המציאות. בפועל, למרות הבטחותיו הרמות של דראגי, ישנה תהום עמוקה בין מילותיו, שעלולה בסופו של דבר להביא לכשלון תוכנית החילוץ השאפתנית שלו. 

לקבלת כל העידכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אז למה תוכניתו של דראגי נועדה לכישלון? ראשית עלינו לזכור שעל מנת שמדינה בגוש היורו תזכה לחילוץ כלכלתה על ידי רכישות האג"ח עליה לעמוד בתנאים מסויימים. אלא שנכון לעכשיו, אף אחד אינו יודע מהם בדיוק אותם תנאים מסתוריים. 

נגיד הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי | צילום: רויטרס

ומה אם המדינות לא יעמדו בתנאים. דמיינו את תרחיש הבלהות הבא: ספרד, הנחשבת כיום למדינה בעלת הצורך הדחוף ביותר בחילוץ מודיעה כי היא איננה יכולה לעמוד בתנאים של הבנק המרכזי. בעקבות זאת תשואות האג"ח שלה מרקיעות שחקים, כי הרי אף אחד לא יסכים להלוות לה אז כסף. 

מצד שני קיים גם תרחיש בלהות נוסף בו ספרד דווקא מסכימה לקבל על עצמה את כל התנאים הדרקוניים של תוכניתו של דראגי. בדומה למכורים לסמים, שמסכימים לקבל על עצמם כל דרישה כדי לזכות במנה נוספת, גם ספרד רק מחפשת את ה"היי" הבא וגם כאן אין לה שום סיכוי לשקם את המערכת הבנקאית הקורסת שלה. ממש כמו יוון, עלולה ספרד למצוא את עצמה משועבדת לעד לכל מי שיסכים להלוות לה כסף ובכך לגרור למעגל הקסמים המרושע גם את המוסד הפיננסי המרכזי של אירופה. 

במקרה זה, מה יכול הבנקאי המהולל דראגי לעשות? הרי הוא כבר רכש את אגרות החוב וכעת עליו לנסות למכור אותן למי שיסכים לקנות ב"מחירי פאניקה", מה שבסופו של דבר יביא גם את הבנק המרכזי למצב של הפסד. כאן החשש הוא לעתידן של כל הכלכלות החלשות בגוש היורו ואולי אפילו לקריסת השיטה כולה. 

מעבר להבטחות רועמות, האם יכול דראגי לספק גם מעשים נמרצים? האם הוא אמיץ מספיק כדי לעצור את הזרם ולהפסיק את השיטה החולה? האם הוא מסוגל להגיד לא למדינות שאינן יכולות לעמוד בתנאי החילוץ? כרגע אלה הם לא פני הדברים. עד כה, דראגי לא מנע מאף מדינה חילוץ כשנזקקה לכך, גם אם צריך היה להגמיש את התנאים. 

במצב עניינים זה, הכוח למעשה עובר מדראגי למדינות היורו. כמו הורה שמפחד לאבד את הקשר עם ילדו הסורר, נגיד הבנק האירופי המרכזי מסכים להתכופף למענן, הכל למען הצלת המטבע המשותף. אך עליו להתעשט מהר ולעבור לשיטת אהבה קשוחה יותר, אחרת החינוך הפיננסי שלו יביא להחרפת המשבר באירופה ובסופו של דבר ישפיע על השוק הכולמי כולו. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן