המגמה העולמית משכה את הבורסה לירידות: ת"א 100 נפל ב-1.4%

עוד לפני פרסומה של החלטת נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, להותיר את הריבית במשק על כנה, ננעל יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב בירידות על רקע הכרזתם אמש של ראש הממשלה ושר האוצר על זהותו של הנגיד הבא של בנק ישראל – פרופ' יעקב פרנקל. המפולת בשוקי העולם השפיעה גם על הבורסה באחד העם, שננעלה כאמור במגמה שלילית.

מדד ת"א 25 נחלש ב-1%, ת"א 100 רשם ירידה של 1.4%, ומדד הבנקים צנח ב-1.6%. מניות הגז והנפט איבדו 1.4% מערכן, מדד הנדל"ן נפל ב-2.3% ומניות התקשורת התחזקו ב-1.6%.

מינויו של פרנקל  לנגיד נחשב למפתיע משום שפרנקל, חתם פרס ישראל שכיהן בעבר כנגיד, לא נחשב לאחד המועמדים המובילים לרשת את פישר. בין המועמדים ששמם הוזכר באחרונה היו המשנה לנגיד קרנית פלוג, פרופ' מנואל טרכטנברג ומספר מועמדים מחו"ל.

בין האתגרים עימם יאלץ פרנקל להתמודד כבר עם תחילת כהונתו, בועת הנדל"ן ומחירי הדיור הגואים וכן ההאטה במשק. פרנקל יצטרך לבחור האם להמשיך את דרכו של פישר ולהוריד שוב את הריבית ולהמשיך עם רכישות המט"ח כדי ליצור שער חליפין גבוה ולתת דחיפה למשק. בנוסף יהיה על הנגיד החדש לוודא, כיועץ כלכלי של הממשלה שלא תחרוג מיעדי הגירעון, זאת על מנת למנוע הורדת דירוג האשראי של המדינה.


יעקב פרנקל | צילום: רויטרס

אתמול אישרה הממשלה מסכת ייצוא של 40% מעתודות הגז של ישראל. בישיבת הממשלה אמר נתניהו:""מדינת ישראל קיבלה מתנה מהטבע – גז ובכמויות עצומות. בזכות ההחלטה שקיבלנו היום ייהנו כל אזרחי ישראל מהמתנה הזאת. נוזיל את יוקר המחיה בתחום החשמל באמצעות הגז שיזרום למשק הישראלי, ונשקיע ברווחת הציבור בזכות הרווחים שייכנסו לקופת המדינה מיצוא הגז. כל עיכוב ביישום ההחלטה מעמיד בסכנה את יכולת המדינה לממש את רווחי משאבי הגז שלנו".

מיד לאחר החלטת הממשלה לייצא עד 40% מהגז הטבעי בשטחה של ישראל, הודיעו יו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין וחברי כנסת מהאופוזיציה כי יגישו מחר עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, מתוך כוונה להעבירה לדיון בכנסת לפני שהיא מאושרת.

צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

את העתירה הגישו שלי יחימוביץ', ריבלין, משה גפני (יהדות התורה), ויו"ר ועדת הכלכלה פרופ' אבישי ברוורמן (העבודה), בשיתוף עם המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, המכון הישראלי לתכנון כלכלי והפורום הישראלי לאנרגיה. את העותרים ייצגו עו"ד אפי מיכאלי, ערן צין, ד"ר עופר סיטבון ונטע דגן. לדברי העותרים, החלטת הממשלה חסרת תוקף, שכן היא "עומדת בסתירה לכלל בדבר 'הסדרים ראשוניים' בהיותה מעגנת שורה של הכרעות שיש בהן כדי להוביל לפגיעה בזכויות יסוד".

מניות במרכז

שבועיים אחרי ההליך המכריע שבו העניק בית המשפט לאי.די.בי ארכה למכירת כלל ביטוח, הודיעה אתמול אי.די.בי כי תערער על ההחלטה. לפי אי.די.בי, "החלטת בית המשפט המחוזי מהווה חקיקה שיפוטית, המשנה סדרי בראשית ללא בסיס כלשהו בדין. להחלטת ביהמ"ש המחוזי השלכות רוחב מרחיקות לכת עד כדי השפעה חמורה על המשק הישראלי כולו". באי.די.בי מבקשים להאריך את המועד שקבע בית המשפט למכירת כלל ביטוח לחודש אוקטובר 2013, ולהאריך את המועד להגשת בקשות להסדר לאחר מועד זה. מניית החברה נחלשה היום ב-2.5%.

כלל תעשיות הודיעה אתמול כי קיבלה הצעה מחברת Access Industries, המחזיקה כיום בכ-49.90% מהון המניות של החברה, לניהול משא ומתן לעסקת מיזוג משולש הופכי, לפיה תמוזג החברה לתוך תאגיד ייעודי בשליטה מלאה של המציעה. במסגרת זו, תירכשנה מלוא מניות הציבור בחברה, בתמורה של 15.8 שקל למניה של החברה, כפוף להתאמות מקובלות. הצעת המציעה כפופה להתקשרות בהסכם מיזוג מחייב תוך 60 יום ממועד מסירת ההצעה ולקבלת אישורי צדדים שלישיים, ככל הנדרש. מניית החברה נסחרה היום בעלייה של 0.1%.

טבע הודיעה היום כי תשיק גרסה גנרית של ויאגרה (Sildenafil) מיד עם פקיעת הפטנט בגרמניה, בריטניה, איטליה, הולנד, שוויץ, אירלנד, אוסטריה, בלגיה ודנמרק. החברה כבר השיקה את המוצר בספרד, קנדה ובמדינות אחרות. טבע תספק את המוצר לשוק דרך ערוצי בתי המרקחת והשירותים הסיטונאים הקיימים שלה ולא תציע את המוצר ישירות לצרכנים, בהתאם לחקיקה האירופית. מניית החברה נחלשה היום ב-0.9%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן