המדינות המשגשגות ביותר בעולם: ישראל מדורגת במקום ה-40

ישראל מדורגת במקום ה-40 ברשימת המדינות המשגשגות בעולם. כך על פי מדד שמבוסס על מחקר שערך מכון Legatum, הממוקם בלונדון, בקרב 144 מדינות, המרכיבות כ-96% מאוכלוסיית העולם.

האומות נותחו ודורגו על פי 89 אינדיקטורים שרוכזו ב-8 קטגוריות: חינוך (השכלה), בריאות, יזמות והזדמנויות, ממשל, הון חברתי, ביטחון אישי, חופש, וכלכלה. התוצר הגולמי לנפש היווה מדד חשוב, אולם המחקר של Legatum בחן סוגיות רבות נוספות המרכיבות את רווחתה ושגשוגה של כל מדינה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

באופן כללי, המדינות המשגשגות ביותר נהנות ממוסדות פוליטיים יציבים, חברה אזרחית חזקה עם חופש ביטוי, חינוך ובריאות טובים, חופש אישי, ותחושה של ביטחון.

אז אלו מדינות הופכות את חייהם של אזרחיהן למאושרים? נורבגיה זוכה בכתר, ואחריה דנמרק ושוודיה. את השליטה הסקנדינבית בפסגה משלימה פינלנד, אשר נמצאת כמה צעדים מאחור, במקום השביעי.

קהל נורבגי נלהב מריע מחוץ למלון שבו הוענק פרס נובל לשלום, 2012 | צילום: רויטרס

לוקסמבורג היא המדינה הבריאה ביותר על פני כדור הארץ. איסלנד היא הבטוחה ביותר. לשוויץ יש את הכלכלה והממשל הטובים ביותר בעולם, על פי Legatum.

אז מה יש בנורבגיה שאין לשאר העולם? דבר אחד בטוח: תמ"ג מדהים של 57 אלף דולר בשנה. נורבגיה גם מדורגת שנייה ברמת שביעות הרצון של תושביה מהסטנדרטים בהם הם חיים: 95% מהם אמרו כי הם מרוצים מהחופש לבחור את הכיוון של חייהם; 74% אמרו שהם יכולים לסמוך גם על תושבי המדינה האחרים.

ארצות הברית לעומתה נמצאת במגמת ירידה. בשנה שעברה היא הגיעה למקום ה-10 בדירוג, והשנה רק ל-12. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בת 6 השנים של הדירוג בה ארצות הברית לא נמצאת בין 10 הראשונות.

בצד השני של הספקטרום נמצאת הרפובליקה המרכז אפריקנית: התמ"ג לנפש במדינה עומד רק על 790 דולר בשנה, תוחלת חיים אורכת בה 48 שנים בלבד בממוצע, ורק ל-2% מתושביה יש בביתם גישה לאינטרנט. בצמוד לה בתחתית הרשימה מצויות קונגו, אפגניסטן, זימבבואה והאיטי.

לטבלה ובה הדירוג המלא לחצו כאן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן