המדינות עם המוניטין הטוב בעולם: ישראל במקום ה-43 בלבד

לאילו מדינות יש את המוניטין הטוב ביותר? מה זה בכלל אומר? מכון המוניטין, חברת ייעוץ פרטית גלובלית שיושבת בבוסטון ובקופנהאגן, פרסמה את "המדינות עם המוניטין הטוב ביותר בעולם", כלי שהחברה משתמשת בו כדי לסייע לייעץ למדינות כיצד לחזק את המוניטין שלהן מסביב לעולם. החברה גם מייעצת לחברות שרוצות לדעת כיצד המדינה ממנה הן מגיעות במקור משפיעה על המוניטין שלהן בעולם, ומסייעת לחברות שמעוניינות לבצע עסקים בחו"ל.

הרשימה מדרגת את 55 המדינות עם התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) הגבוה ביותר. במקום הראשון השנה נמצאת קנדה, אשר שומרת על מקומה בפעם הרביעית מתוך שש השנים בהם מפורסם הדו"ח. במקום השני נמצאת נורבגיה, שעלתה מהמקום השישי ב-2014, ואת השלישייה הראשונה סוגרת שבדיה. המדינות הסקנדינביות ופינלנד מדורגות בעשירייה הראשונה, זו השנה השישית ברציפות, וכך גם שוויץ, אוסטרליה והולנד. ארה"ב נמצאת במקום ה-22, אחרי תאילנד וממש מעל פולין.

ומה עם ישראל? היא נמצאת לקראת סוף הרשימה, במקום ה-43 והלא מחמיא, כאשר מצרים עוקפת אותה וקטאר מאחוריה.

על מנת לאסוף את המידע, מכון המוניטין ביצע סקרים בקרב 48,000 צרכנים במדינות ה-G8, מפברואר ועד אפריל השנה. כדי לבסס את המידע שהתקבל, המכון ראיין עוד 30 אלף איש ממדינות שלא שייכות ל-G8 ויש להן את הכלכלות הגדולות ביותר, כולל סין, הודו וברזיל.

קנדה: מקום טוב לחיות בו עם ממשלה יציבה ויעד תיירותי נחשק | צילום: thinkstock

בנוסף, המכון שאל כמה שאלות נרחבות יותר על המוניטין הכללי של המדינות: האם למשיבים יש "הרגשה טובה" כלפי המדינות, האם הם מעריכים או מכבדים את המדינות, האם הם מאמינים למדינות והאם יש למדינות "מוניטין כללי טוב"? הדירוג מבוסס רק על השאלות האלו.

כדי להבין למה המשיבים ענו כפי שענו, המכון בדק גם 17 תכונות, כולל יופי פיזי, האם המדינות מציעות מערך של תחומי עניין כמו מזון, ספורט ובידור, והאם הן מייצרות מוצרים ושירותים באיכות טובה.

המכון שאל על "שקיפות גבוהה ושחיתות נמוכה". המדינות הנורדיות שולטות בראש הרשימה, עם נורבגיה במקום הראשון, שבדיה בשני, פינלנד בשלישי ודנמרק בחמישי. באופן לא מפתיע, איראן נמצאת בתחתית, אחרי פקיסטן, רוסיה וניגריה. כמו בשנה שעברה, ארה"ב קיבלה ציון נמוך ונמצאת במקום ה-23. אפשר לשער כי החלטת בית המשפט העליון בארה"ב להכניס רשתות ענק עשירות, ותחזיות כי המירוץ לבחירות של 2016 יעלה 5 מיליארד דולר, הוסיפו לתחושה שהמערכת הפוליטית בארה"ב היא לא לגמרי נקייה. בנוסף, חשיפת תוכניות הפיקוח הבינלאומיות הסודיות של ממשלת ארה"ב בידי אדוארד סנואדן ב-2013, בוודאי עדיין מעסיקה אנשים רבים.

לבסוף, המכון בדק מה הניע את המשיבים לבחור בדירוג הכללי: האם תקנו מוצרים מהמדינה, האם תשקיעו בה, תבקרו בה, תעבדו או תחיו בה, תלמדו או תארגנו בה אירוע? "מה שאנחנו מנסים לעשות זה לזהות את המתאם בין חיבור כללי למדינה לבין מה שאנחנו קוראים לו התנהגות תומכת", אומר ראש המחקר במכון בראד הכט.

איראן בתחתית הרשימה, מדינות סקנדינביה בעשירייה העליונה | צילום: thinkstock

מה כל כך נפלא בקנדה? "באופן קבוע, נראה שהיא מקום טוב לחיות בו, והדירוג שלה לא הושפע מהמיתון באופן משמעותי", הוא אומר. "היא גם נחשבת למקום טוב לתיירות". תיירים יכולים לקבל חוויה בסגנון אירופאי בקוויבק, ולעשות סקי בהרים המושלגים ברחבי המדינה. בנוסף, טורונטו מארחת את המשחקים הפאן-אמריקאיים החודש. הממשלה הקונסרבטיבית של ראש הממשלה סטפן הארפר נחשבת ליציבה, והאקלים העסקי נחשב לבריא.

למרות שהמוניטין של ארה"ב לא ירד בדירוג, ועלה מאז השנה הראשונה, הוא עדיין מדשדש אחרי רוב אירופה, למרות הבעיות הכלכליות של היבשת. הכט מאמין כי ארה"ב נאבקת עם התפקיד שלה כמעצמה היחידה בעולם, כך שטעויות כמו הכישלון הצבאי בעיראק ובאפגניסטן, ואי היכולת של ארה"ב למלא תפקיד משפיע במדינות אחרות במזרח התיכון כמו סוריה, שם הנשיא אובמה הצהיר על איומים אך לא פעל בהתאם להם, הזיקו למוניטין של ארה"ב בעולם. בניגוד לכך, ארה"ב זכתה לנקודות כאשר המשיבים נשאלו על מותגים וחברות שהם רואים כחזקים. גוגל, וולט דיסני, מיקרוסופט ואפל קיבלו ציונים גבוהים.

צרכנים מעדיפים את איטליה, שלקחה את המקום הראשון בקטגוריה של תרבות גלובלית. הכט אומר כי אנשים מעדיפים את השילוב בין סגנון חיים ומותגים יוקרתיים ואיכותיים כמו פראדה, פרארי ודולצ'ה וגבאנה. צרפת נמצאת במקום ה-2 בקטגוריה זו.

תחום אחד בו ארה"ב נמצאת בדירוג יחסית נמוך הוא בטיחות. אחזקת כלי נשק ואלימות נפוצות, דחפו את ארה"ב למקום ה-26. כליאה המונית מהווה פן שלילי נוסף. ארה"ב מהווה כ-5% מאוכלוסיית העולם, וכ-25% מהאוכלוסייה בעולם שנמצאת בכלא. גם מבחינת היופי, ארה"ב לא נחשבת למקום שמושך תיירים בשל אוצרות הטבע שלה. היא מדורגת רק במקום ה-19, בעוד קנדה, אוסטרליה, נורבגיה, שוויץ וניו זילנד נמצאות בראש קטגוריית המדינה היפה ביותר.

לסיכום, הכט אומר כי דירוג המוניטין של מדינה הוא חשוב במיוחד, משום שכל המדינות מתחרות עבור תמיכה מקבוצות כמו תיירים שמחפשים כיצד לבזבז את הכסף שלהם על פנאי, עסקים פרטיים מחליטים היכן להשקיע, צרכנים קונים מוצרים זרים וממשלות מחפשות היכן לסייע ולממן השקעות.

20 המדינות עם המוניטין הטוב בעולם:

גרפיקה: Reptuation Institue

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן