המומחים מטילים ספק: האם יוצר ביטקוין הוא באמת קרייג רייט?

ייתכן ולעולם לא נדע את הזהות האמיתית של סאטושי נאקמוטו. לפי הדיווחים, האוסטרלי קרייג ווייט אישר היום כי הוא עצמו היוצר של ביטקוין, וחתם על הודעות עם מפתחות קריפטוגרפיה שאמורים להיות שייכים לסאטושי בישיבות פרטיות עם ארגוני מדיה ומומחי קהילה. אבל תוך דקות ספורות מפרסום הטענה של רייט, מומחי קידוד הטילו בה ספק.

בסוף 2015, המגזינים Wired ו-Gawker הצביעו על רייט כמועמד הסביר ביותר למי שעומד מאחורי סאטושי האמיתי. אחרי ניתוח מיילים שהודלפו ומעקב אחר רייט למקום מושבו באוסטרליה לפני שנעלם, נראה כי הוא אכן היה מפתח ביטקוין המקורי. אבל לאחר מכן, רבים טענו כי לא הייתה הוכחה לכך וכי הוא ביצע תרמית משוכללת.

אך בבלוג שלו, רייט פרסם מידע מוגבל, אשר כלל את מה שהוא טען שהיה התוצאה של חתימה בקריפטוגרפיה על חתיכת טקסט מהפילוסוף האקזיסטנציאליסטי ז'אן-פול סארטר. ייצוג הטקסט הזה בקריפטוגרפיה, לפי הבלוג, יכול היה להיות התוצאה של חתימה עם המפתח המקורי של סאטושי.

מי שגיבה את הטענות של רייט היו שני חברים משמעותיים בקהילת ביטקוין: המייסד של קרן ביטקוין ומנכ"ל Hushmail ג'ון מאטוניס, והמדען הראשי בקרן ביטקוין גאווין אנדרסן. שניהם הוטסו ללונדון כדי לפגוש את רייט ולהראות הוכחות קריפטוגרפיות, כלומר לחתום על הודעות עם מפתח פרטי שסביר להניח כי שייך לסאטושי (המפתח שיכול להיות גנוב).

"במשך דיוני ההוכחה בלונדון, הייתה לי ההזדמנות לעבור על הנתונים הרלוונטיים דרך שלושה קווים מבחינים: הקריפטוגרפי, החברתי והטכני. על בסיס מה שראיתי, אני מאמין כי קרייג סטיבן רייט עומד באמינות בכל שלוש הקטגוריות", כתב מאטוניס.
"עבור הוכחה קריפטוגרפית כשאני נוכח", הוא המשיך, "קרייג חתם ואישר הודעה תוך שימוש במפתח פרטי מבלוק מס' 1 של מטבעות חדשים שנוצרו ומבלוק מס' 9 של מטבעות חדשים שנוצרו (ההעברה הראשונה אי פעם בביטקוין למפתח האל פיני). ההוכחה החברתית כוללת את האישיות הייחודית שלו, מיילים מוקדמים שקיבלתי ושרטוטים ראשוניים של הדף הלבן של ביטקוין, המצביעים על קרייג כיוצר שלו".

ביצע הונאות בעבר, האם זו אחת מהן? רייט | צילום: יוטיוב

ספקות לגבי סאטושי

אחרים ציינו כי ישנן בעיות עם המידע שזמין לציבור, במיוחד הבלוג של רייט עצמו. אנשי אתר Reddit הצביעו על כך שבזמן שרייט טען כי הוא יצר חלק חתום מטקסט של סארטר, הוא למעשה רק פרסם את הייצוג הקריפטוגרפי של העברה מ-2009 בבלוק צ'יין, ספר החשבונות הראשי הציבורי של כל ההעברות בביטקוין.

"הבלוג שלו מוכיח מעט. הוא טוען כי הציג הוכחה שיש לו את המפתח הסודי לכמה העברות -במיוחד מה שהוא טוען כהעברה להאל פיני – אבל לא נראה שאף אחד מסוגל לפענח את זה כדי להוכיח באופן בלתי תלוי", מסביר פרופ' אלן וודוורד, מומחה קריפטוגרפיה מאוניברסיטת סוריי, בריטניה. "הדרך הברורה להוכיח את הזהות שלו היא לבצע העברה (גם קטנה) מהמסתור המוקרי – החזקה במפתחות אינה באמת מכריעה אבל העברה כזו תוכל להיות גלויה לעולם כולו. זה מה שהופך אותי לספקטי".

מפתח הביטקוין פיטר טוד אמר כי ה"הוכחה" הייתה "כמו לצלם במכונת צילום חתימה של מישהו אחר במסמך שזמין לציבור ולטעון שזו ההוכחה שמדובר בכם". טוד ממשיך ומסביר כי "מאחר וההוכחה שניתנה לא קיימת, ולקרייג יש עבר של הונאות, זה בהחלט יכול להיות חלק מהונאה גדולה יותר".

הספקות החלו לעלות כאשר רייט קושר במקור לסאטושי. לא רק שהוא שינה את ציוני הזמנים בפוסטים בבלוג שלו כדי שהם יתאימו, נראה שהוא גם סיפר שקרים לבנים בפרופיל הלינקדאין שלו, ואמר שהוא קיבל תואר דוקטורט מאוניברסיטת צ'ארלס סטורט בסידני, אשר אחר כך ציין כי אין לו כזה. בנוסף, החברה שלו Cloudcroft טענה כי יש לה קשרים עם ספקי מחשבי על, ואלו מכחישים כל קשר לרייט.

הוא הבטיח כי הראיון היחיד שלו יהיה עם ה-BBC, אשר חולק כעת מידע עם מומחים כדי לקבוע טוב יותר את מהימנות הטענות של רייט. למרות זאת, האקונומיסט והמגזין GQ קיבלו גישה לרייט לפני החשיפה הגדולה היום.

מה עכשיו?

רייט אולי יספק ראיות נוספות לעולם הרחב, במקום אוסף נבחר של פרסומים. כל מה שרייט צריך לעשות, לדברי טוד, הוא לספק חתימה על ההודעה "קרייג רייט הוא סאטושי נאקמוטו" שנחתמה על ידי מפתח שידוע כשייך לסאטושי. "זה באמת קל לעשות את זה… אם אתה באמת סאטושי. בנוסף, תדע שהוכחה מספקת ניתנת כאשר היא באמת מתקיימת, מאחר ואנשי קריפטוגרפיה יהיו משוכנעים בכך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן