חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo
חלק גדול מנתוני המסחר מזויפים | צילום: Shutterstock
חלק גדול מנתוני המסחר מזויפים | צילום: Shutterstock

מחקר פורבס קובע: יותר ממחצית מכל עסקאות המסחר בביטקוין מזויפות

״מסחר מכובס״ (Wash-Trading) היא תופעה נפוצה שתופסת אחיזה הולכת וגדלה בשנים האחרונות בשוק הקריפטו הפרוץ. ניתוח חדש של פורבס מאשש את החששות ומעלה ממצאים מדאיגים המצביעים על היקפה האדיר של התופעה

בתוך הזירה המתפתחת והסוערת של שוק המטבעות הקריפטוגרפים, שבו נסחרים לא פחות מ-10,000 מטבעות מבוזרים שונים, הביטקוין הוא המלך הבלתי מעורער. המטבע הדיגיטלי הוא הנפוץ והפופולרי ביותר מבין המטבעות הדיגיטליים, המייצג 40% מהשווי הכולל של נכסי הקריפטו, המוערך בכטריליון הדולר.

לאור הפופולאריות הרבה של המטבע, ביטקוין כיום מהווה את הבחירה הברורה והמועדפת ביותר על הסוחרים. לפי ההערכות, 46 מיליון אמריקאים בוגרים כבר מחזיקים בו ומספר הולך וגדל של תאגידים עסקיים ומשקיעים מוסדיים דאגו בשנים האחרונות לגוון את פרוטפוליו ההשקעות שלהם ולהיכנס לפוזיציה בשוק האלטרנטיבי.

אך האם הם יכולים לסמוך על נתוני המסחר שבורסות הקריפטו או סוחרי הקריפטו מדווחים עליהם? האם שווי השוק ונפחי המסחר המתבצעים במטבע הדיגיטלי החשוב ביותר, אכן מדויקים? התשובה על פי מחקר חדש שנערך על ידי פורבס לאחרונה היא חד משמעית – לא. הניתוח המקיף מעלה ממצאים המצביעים כי חלק גדול מנתוני המסחר מזויפים ונפחי המסחר בשוק הרותח של המטבע הדיגיטלי מנופחים הרבה מעבר לגודלם האמיתי.

המחקר המקיף של פורבס אשר כולל ניתוח נתוני מסחר מ- 157 בורסות קריפטו שונות ברחבי העולם, חושף טפח מן התופעה ומוצא כי יותר ממחצית מנפח המסחר המדווח מזויף או ״לא כלכלי״. על פי הערכות המחקר נפח הביטקוין היומי העולמי ׳האמיתי׳ מסתכם בכ-128 מיליארד דולר (נכון ליום ה-MarktoMarket של המחקר, ה-14 ביוני) – היקף הנמוך ב-51% מהיקף המסחר באותו יום, העומד על פי חישובי המחקר על כ-262 מיליארד דולר.

 מניפולציות מסחר בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם | צילום: Shutterstock
מניפולציות מסחר בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם | צילום: Shutterstock

זהו סימפטום קלאסי המצביע על מחלה גרועה בהרבה – סוחרים פיקטיביים ובוטים למסחר הפועלים ברשת הצללים שמאפשר שוק הקריפטו האפלולי בכדי לנפח עסקאות ולתמרן את השוק הפרוץ. הפעולות הללו מתאפשרות בעיקר בהיעדר ״שריף״ או מבוגר אחראי שיהווה גורם אכיפה ובקרה אובייקטיבי בזירה הפרוצה. בשוק הקריפטו חסר הרגולציה והפיקוח מצליחים אותם גורמים עלומים לזכות בהטבות ולגרוף רווחים תוך שהם משתמשים במניפולציות פליליות שאם היו מתבצעות בשווקי המסחר הקונבנציונליים היו גוררים לבטח צעדי ענישה חמורים.  

כביסה מלוכלכת

אחת הביקורות הנפוצות ביותר לגבי שוק הקריפטו בכלל והמסחר בביטקוין בפרט נוגעת לתופעת ה״מסחר המכובס״ (Wash-Trade) – צורה של מניפולציה בשוק שבו סוחר או משקיע קונה ומוכר ניירות ערך מספר רב של פעמים ברציפות על מנת להונות אחרים הפועלים בשוק על ידי יצירת פעילות מטעה. התופעה הזו תופסת אחיזה ומתודלקת בעיקר לאור חוסר הפיקוח והמעקב הלקוי של נתוני המסחר על ידי בורסות הקריפטו השונות.

התופעה הזו נפוצה מאוד בשוק הקריפטו וה-NFT שבו מניפולציית הסחר מתבצעת כאשר משקיע קונה ומוכר טוקנים של אותו נכס בו זמנית, לעיתים קרובות מבלי לשנות כלל את מחירו.

ביולי האחרון דווח כי בבורסת Binance, בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, נרשמו בתוך שעתיים בלבד נפחי מסחר חריגים של 3 מיליארד דולר במטבע הביטקוין. מנכ״ל ומייסד Binance, צ'אנג פנג ז'או Changpeng Zhao, שנהנה בשנה האחרונה מהרתיחה הפנומנלית של שוק הקריפטו (הונו הכולל זינק בשנה האחרונה מכ-2 מיליארד דולר ל-65 מיליארד דולר), מיהר לפרסם באותו היום התנצלות. בציוץ בטוויטר הודה המיליארדר הסיני-קנדי כי אכן בוצעה מניפולציית Wash-Trade על ידי סוחרים אשר ניצלו את תנאי השוק הגמישים להפליא שמציעות בורסות קריפטו כמו Binance, כמו מדיניות 0% עמלות מסחר, והטבות אחרות נוספות המעודדות מניפולציות מאין אלו לשם גריפת רווחים מהירים וקלים.

סוחרים המוציאים אל הפועל מניפולציות מסחר, בדיוק כמו זו שבוצעה בהצלחה על גבי פלטפורמת המסחר של Binance, היא לא תופעה נדירה בשוק הקריפטו. הם מכוונים לנפח את נפח המסחר של הנכס מתוך כוונה ליצור מראית עין של ביקושים גבוהים. המטרה מאחורי תחבולות כאלו יכולה להיות ניפוח מחירי שוק שיעלו את ערך הנכסים שהם מחזיקים או עידוד מכירה כדי שיוכלו לקנות עוד ניירות ערך במחיר זול יותר. לעתים קרובות סוחרים מניפולטורים יתחברו זה עם זה (לעיתים תוך כדי גיוס מתווכים) ויבצעו מהלכים במטרה לתמרן את ערך הנכס בקנה מידה גדול.

בחלק מהמקרים בוטים למסחר מבצעים עסקאות Wash-Trade בטוקנים, מגדילים את הנפח, כאשר במקביל סוחרים בעלי אינטרס מחזקים את פעילות המסחר המזויפת על ידי פרסום הערות שוריות נלהבות, מתוך כוונה לדחוף את מחיר הנכס למעלה, בפעולה שהיא למעשה מהלך קלאסי של הרצת מניות (Pump-and-Dump). המסחר המכובס הזה מועיל גם לבורסות עצמן, כיוון שהוא מאפשר להן להיראות גדולות יותר, אטרקטיביות יותר, בעלות נפח מסחר גדול יותר ממה שהן מגלגלות בפועל, מה שעשוי לעודד מסחר לגיטימי מצד סוחרים ״כשרים״.

בשורה התחתונה אין שיטה אוניברסלית מקובלת לחישוב נפח יומי של ביטקוין, אפילו בקרב חברות המחקר הנחשבות ביותר בתעשייה. על פי חברת  Nomicsלמשל נפח המסחר היומי בביטקוין עומד על 57 מיליארד דולר (נפח המסחר היומי ב-24 השעות האחרונות של יום המחקר). לעומתה CoinMarketCap מציינת את המסחר ב-32 מיליארד דולר, CoinGecko ב-27 מיליארד דולר ואילו  Messari מסכמת אותו ב-5 מיליארד דולר בלבד, עשירית בלבד מנפח המסחר מהאומדן הגבוה.

סם בנקמן פריד | צילום: GUERIN BLASK
סם בנקמן פריד. ״גל נוסף של פשיטות רגל״ | צילום: Guerin Blask

לכל האתגרים הללו מתווספים חששות כבדים הנוגעים לכושר הפירעון של בורסות הקריפטו – חששות המתגברים בתקופה האחרונה בעיקר על רקע קריסתן המהדהדת של חברות מסחר והלוואות נכסים דיגיטליים, כמו וויאג'ר דיגיטל (Voyager Digital) או צלסיוס הישראלית. את אותם חששות ביטא היטב סם בנקמן-פריד, מנכ״ל ומייסד FTX, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, שטען כי גל נוסף של פשיטות רגל צפוי להתרחש בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן