המטרה היא בכלל לא העיקר: כך תצליחו לעמוד ביעדים בשנת 2015

ממש עוד רגע תסתיים שנת 2014, ושנת 2015 תחל בקול תרועה רמה. וכמו כל אירוע סימבולי של תחילת שנה (אזרחית או יהודית), רבים מאתנו נוטים לקבל "החלטות לשנה החדשה" – בדמות החלטות מהותיות באשר לאורך חיינו, ואשר אנו מתכוונים להתחיל לקיים ממש מיומה הראשון של השנה החדשה.

הבעיה עם החלטות כאלו היא שבמקרים רבים, רובן המכריע פשוט לא מיושמות בפועל. מחקרים שונים בחנו את אחוז ההחלטות אשר אנו מצליחים לקיים לאורך זמן, וגם אם המחקרים השונים סיפקו קשת רחבה של תוצאות – הרי שכולם העלו כי גם במקרים הטובים ביותר, חלקן הקטן של ההחלטות אכן מיושם לאורך זמן. וכך אנו מוצאים את עצמנו מגיעים פעם נוספת לראש השנה, לתחילת השנה האזרחית או ליום ההולדת שלנו עם רשימה חדשה של החלטות והבטחות. עד השנה הבאה.

הבעיה, מסבירים המומחים, היא שלא די בהחלטות. ההחלטות בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להיות מיושמות, כך עולה, הן אלו אשר מלוות בדרך פעולה ברורה, וללא "קצוות פתוחים". לכן, החלטות בעלות יעדים ברורים אבל דרך פעולה מעורפלת דוגמת "להפסיק לעשן", אינן בדיוק אלו בעלות הסיכויים הגבוהים ביותר להצלחה. נהפוך הוא.

אז מה הפתרון? השנה, במקום לקבל החלטות בעלות יעדים ברורים בלבד – המשיכו ופרטו (עדיף באופן מתועד באמצעות מחברת או דף נייר) בדיוק כיצד אתם מתכוונים להגיע אל היעד. פרטו את הצעדים אשר תבצעו, והשתדלו למלא כמה שיותר פרטים. הסבירו מדוע חשוב לכם להגיע ליעד, כתבו כיצד תעשו זאת – מתי, היכן ולכמה זמן. אז, סיכויי ההצלחה שלכם לעמוד ביעד יזנקו, ואולי בשנה הבאה תוכלו לפנות מקום להחלטות חדשות.
לשם הדגמה, הנה 4 החלטות פופולריות במיוחד לכבוד כל שנה חדשה – וכיצד תוכלו לשפר את סיכויי היישום שלהן בשנת 2015.

שנה חדשה, יעדים חדשים | צילום: thinkstockphotos

1. המטרה: לשפר את ניהול הזמן שלנו
למה:
זמן שווה כסף, זמן פנוי שווה רוגע, וכו'
איך: לא לפתוח בוקר מבלי לעשות "רשימת מטלות". בכל בוקר הכינו רשימה של המשימות אשר בכוונתכם למלא במהלך היום, ולמעט במקרי חירום – וודאו כי אתם אכן מוחקים כל פריט ופריט מהרשימה. אל תסתפקו ב"לעבוד מסודר יותר" – וודאו כי בכל בוקר תקדישו 5 דקות בכדי למלא את אותה רשימה.

2. המטרה: לקרוא (לפחות) ספר אחד בחודש
למה:
כדי ללמוד, להעשיר את הידע, לפתח את המחשבה, ולהשתלב היטב בארוחת הערב הבאה של החברה
איך: תורידו יישום לקריאת ספרים (תואם הקינדל של אמזון) למכשיר הטאבלט (אם יש לכם כזה), או אפילו לסלולר. אפשרות נוספת היא כי תתחילו לסחוב את הספר איתכם למשרד ולנסיעות. נכון, זה לא נוח, כבד ומעט מיושן – אבל אם הספר יהיה איתכם כל העת, כנראה שגם תעמדו ביעד הסביר לחלוטין לסיים לקרוא אותו עד סוף החודש.

3. המטרה: להתאמן 3 פעמים בשבוע
למה:
כי זה בריא, זה משפר את הביצועים בעבודה, וזה אפילו ישפר מצב רוח
איך: התעמלות קבועה היא הסממן הטוב ביותר להצלחה ולעמידה ביעדים. מיליונים ברחבי העולם כולו יבטיחו לעצמם בראש השנה האזרחית כי הם יתחילו להתאמן כבר למחרת בבוקר, מעטים בלבד אכן יבצעו זאת. כמו שכבר הסברנו, נסו לא להשאיר פרטים פתוחים כלל: אל תסתפקו בהחלטה "ללכת להתאמן" – החליטו כבר עכשיו באיזה שעות תלכו. למשל, "בכל יום לפני העבודה", או לחלופין "בכל יום לאחר העבודה". ככל שתשאירו יותר פרטים "סגורים" – כך גדל הסיכוי שבאמת תלכו להתאמן בשעה שהחלטתם.

4. המטרה: לאכול בריא יותר
למה:
כי הגורם המוביל למחלות, מוות ואפילו דיכאון ברחבי העולם המערבי נעוץ בתזונה לקויה, והמצב ממש לא הולך ומשתפר
איך: תאכלו בבית. להחליט לאכול בריא זה קל, להחליט לאכול בבית זה כבר קשה יותר. זה לא יספיק אם בארוחת הצהריים הבאה שלכם תבחרו בהמבורגר ללא גבינה (אם כי זה צעד בכיוון) – כשאוכלים בבית נהיים מודעים בהרבה לאיכות האוכל, שובעים ביתר קלות, חוסכים הרבה כסף – ואפילו נהנים יותר (על פי שורה של סקרים).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן