המנהלים הבכירים מודים בסקר אנונימי: אנחנו רמאים

אולי לא תצפו ממנהלים בכירים בצמרותיהם של עסקים פיננסיים שיודו מפורשות כי הם נוכלים, אבל זה פחות או יותר מה שהם עשו בענותם לסקר חדש שפורסם היום ע"י חברת עורכי הדין חושפת – השחיתויות לאבאטון-סוצ'רו. החברה קיימה ראיונות אונליין עם 500 "בכירים בסקטור הפיננסי", כולל מנהלי קרנות, בנקאים ומנהלי נכסים, מחציתם בארה"ב ומחציתם בבריטניה. לא פחות מ-24% מהם הודו כי הם "מאמינים כי חוקים עלולים להיות מופרים במטרה להצליח", כלומר, עליהם "לנקוט בהליכים בלתי מוסריים או בלתי חוקיים". כ- 39% מהם מצאו סבירות גבוהה לכך שמתחריהם נקטו גם הם בפעילות בלתי חוקית או בלתי מוסרית.

בחסות האנונימיות: המנהלים מודים שהם רמאים | אילוסטרציה: ingimage/ASAP

עוד ממצא מאיר עיניים: 16% מכלל המשתתפים צפו בסבירות בינונית לפחות מעורבות שלהם בסחר לפי מידע-פנים לו יכלו לצאת 'חלק' מהעניין. מטריד אולי אף יותר הוא כי רק 55% מכלל המגיבים יכלו לומר בוודאות שהם לא היו מעורבים במסחר כזה בכל מקרה גם אם יכלו להכניס 10 מיליון דולר מבלי להסתכן בתפיסה.

אז למעלה ממחצית מכל המנהלים הבכירים האלה יכולים להודות שסחר לפי מידע-פנים לכל הפחות מפתה אותם. האומנם יש הרתעה כלשהיא? לא לפי הנשאלים: רק 30% מהם מרגישים כי הוועדה לבורסות ולניירות ערך (ארה"ב) ומשרד ההונאות הממשלתי (אנגליה) "מרתיעים, חוקרים ומעמידים לדין הפרת בטוחות במידה מספקת". בדומה, רק 29% מאמינים כי הרגולטורים האחרים, FINRA וה-FSA, מצליחים לעשות זאת. מעבר לכך, הם מקבלים עידוד לרמות: 30% מהנשאלים ענו כי הם חשים לחץ בידי תוכניות הפיצויים או הבונוס שלהם להתפשר על סטנדרטים מוסריים ולכופף את החוק.

האם יש בכלל הרתעה? | אילוסטרציה: ingimage/ASAP

הסקר מוצא כי 94% מהמנהלים היה רוצה לחשוף שחיתויות תחת תוכנית המלחמה בשחיתות של הרשות האמריקאית לני"ע, אבל רק 44% מהם ידעו על התוכנית בכלל. ממצא זה, כמובן, משרת את האינטרס של החברה מאחורי הסקר, המייצגת את חושפי השחיתות של הרשות לני"ע.

אם 24% מהמנהלים הפיננסיים לא רק חושבים שחוקים צריכים להיות מופרים אלא גם רוחשים את החוצפה להודות בזה, עוד כמה מהם גם מרגישים כך אבל מעדיפים שלא להודות בכך בסקר? האם ייתכן כי שיעור הרמאים גבוה הרבה יותר? הממצאים מרמזים כי אולי ההתקפה הגורפת על גולדמן-זקס שראינו בחודש שעבר, למשל, היא יותר מבוססת משחשבנו. ואף אחד לא צריך להיות מופתע מדי מפרשיית ריבית הליבור המבאישה של מנהלי בנק ברקלייס. וול-סטריט איננה בדיוק קייטנת הבראה בימים אלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן