המפתח לשינוי? על שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לארגונים החברתיים

בעולם בו הכל קורה מהר, החיפוש אחר פתרונות לסוגיות חברתיות וסביבתיות נעשה מורכב יותר. בעוד שמערכות השוק עברו שינויים מרחיקי לכת, המדיניות הציבורית והנורמות של התעשייה, אינן משתנות באותה המהירות.

על מנת לרתום את כוחם של השינויים הבלתי נמנעים לטובת פתרון בעיות חברתיות וסביבתיות, הצעד ההכרחי הראשון הוא לזהות מערכות שאינן פועלות כראוי: החל מתהליכים לא נכונים של יצירת ערך עבור מוצרים, ועד חוסר שיוויון אזרחי – יש צורך בחשיבה רדיקלית חדשה על הסטטוס קוו הישן.

יזמים חברתיים ממציאים כבר זמן רב פתרונות לבעיות שממשלות או עסקים לא יכולים להתמודד איתן. יחד עם זאת, כדי לפתור את הבעיות של זמננו בקנה המידה ובמהירות הנדרשים, הכרחי להסתכל מעבר להפרדה המסורתית בין המגזר העסקי לחברתי.

"המגזר הפרטי היה השחקן החסר באבולוציה של היזמות החברתית", אומרת סטפני שמידט, מנהלת יוזמת FEC (Full economic citizenship) -מיזם המופעל על ידי אשוקה במקסיקו. "במידה רבה, הפוטנציאל שלו לא מנוצל. פילנתרופיה ואחריות תאגידית הן באמת רק טיפה בים כשזה נוגע לפוטנציאל האמיתי שיש לחברה עסקית כדי לשנות את העולם".

כמעט 60% מ-150 הגופים הכלכליים החשובים בעולם הם חברות, לא מדינות. עם השפעה והצלחה מרשימות, יש להן הרבה מה ללמד יזמים חברתיים. יש למגזר העסקי חוזקות שיכולות להיות בעלות ערך גם עבור המגזר החברתי, אומרת שמידט: "יעילות במובנים של תפעול, פיתוח מוצר, הפצה וחדשנות". אך שמידט משוכנעת שזה דו-כיווני – היזמים החברתיים יכולים, בפוטנציה, ללמד את התאגידים המסורתיים דבר או שניים על השגת המטרות שלהם.


יצירה משותפת של המגזר העסקי הפרטי ושל ארגונים חברתיים, יכולה להיות המפתח להצלחת מיזמים חברתיים וסביבתיים | צילום: thinkstock

"בזמנים של משבר, יזמים חברתיים הוכיחו את יכולתם להפוך את ההיגיון העסקי המסורתי על ראשו, להוריד את עלויות הפתרון ככל האפשר, לפעול בתקציב מצומצם ביותר ולהיות מאוד ממוקדי לקוח. כל אלה הם דברים שיכולים להיות בעלי ערך רב לחברות".

מנקודת מבט עסקית, יזמים חברתיים מתמקדים בכשלי שוק. הם יוצרים מוצרים, שירותים ופתרונות עבור אנשים שאינם מקבלים שירות מהשווקים המסורתיים: החל בבעלי מוגבלויות, דרך האוכלוסייה המזדקנת וכלה בנשים שאינן מועסקות.

צמיחה נמוכה ואבטלה גבוהה גרמו לחברות לחפש דרכים להישאר תחרותיות ולמצוא הזדמנויות חדשות לצמיחה. יצירה משותפת של מוצרים או שירותים עם יזמים חברתיים עשויה לאפשר להם לאתר כשלי שוק מהר יותר ולמצוא דרכים יצירתיות להתמודד עמם, ובכך למקם עצמם בחוד החנית.

במקביל, חברות מחפשות דרכים לספק מוטיבציה לעובדים המעוניינים במשרות עם משמעות, כפי שמציגה זאת שמידט: " החיפוש אחר תכלית נמצא בכל מקום, החל בעורכי דין וכלה במנהלי שיווק צעירים בחברות מסחר גדולות". פרויקטים של יצירה משותפת בין יזמים חברתיים ועובדים של חברות מסורתיות הם דרך טובה לוודא שהעובדים חשים סיפוק מהמשרות שלהם.

למרות שעמיתי אשוקה הראשונים החלו לחקור את היצירה המשותפת כבר לפני עשור, עדיין קיימים מחסומים משמעותיים בין המגזר החברתי והמגזר העסקי, ועבודתם של היזמים החברתיים נותרת ברובה הרחק מעיניהם של התאגידים. לעומת זאת, ברגעים בהם הצליחו מנהיגים חברתיים ועסקיים למצוא האחד את השני ולעבוד ביחד, הוביל שיתוף הפעולה פעמים רבות להגדלת קנה המידה של היוזמות ומידת השפעתן.

דוגמאות מתוך ארגון אשוקה המונה 3,000 יזמים מדגישות את הפוטנציאל של שיתוף פעולה בין מגזרי. כך למשל, יזם חברתי אחד מצרפת מפעיל מוסד לאנשים המסובכים בחובות. במקום להיאבק במוסדות הפיננסיים שמספקים את אותן ההלוואות עצמן שיוצרות חוב שלא ניתן להתמודד עימו, הוא עובד יחד עם הבנקים כדי לזהות קבוצות גדולות של צרכנים בסיכון ועוזר מבחינה תקציבית ובדרכים נוספות.

במקביל, בדנמרק, עמית אשוקה אחר התחיל לעבוד בשיתוף פעולה עם חברות פרטיות, לאחר שחיפש אחר משרות עבור אנשים בעלי אוטיזם, וביניהם גם בנו. העמותה שלו (Specialist People Foundation) הצטוותה אל חברת טכנולוגיות מידע מובילה לאחר שהבינה שלעובדים אוטיסטים רבים יש כישרון יוצא דופן לכתיבת קוד ולתכנות. חברות רבות אחרות הצטרפו מאז לשיירה.

שיתוף פעולה בין ארגונים חברתיים והשוק הפרטי הוא מודל עולה, אומרת שמידט. "אנחנו רואים את זה קורה בין העמיתים שלנו וחברות שותפות, אבל זה עדיין בשלבים מוקדמים מאוד. מה שצריך לקרות עכשיו זה לגרום לטרנד הזה להיראות. אנחנו רוצים לזהות את החלוצים באירופה ולהבליט את עבודתם, לתמוך בהם כך שהם יוכלו להמשיך ולעלות, וכמובן לתת השראה לאחרים לפצוח ביצירה משותפת גם כן."

הכתבה נכתבה על ידי דניאל סטיסט, עיתונאית שמושבה בלונדון וכותבת על שינוי חברתי בדגש על פתרונות ותורגמה על ידי יוסי תמרוב, כתב כיכר אשוקה – הערוץ ליזמות חברתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן