המראה הרטוב: בדובאי מתכננים את מגרש הטניס התת ימי הראשון בעולם

בעוד מדינות המפרץ הפרסי מוסיפות להוציא מיליארדי דולרים במסגרת תחרות "למי יש בניין יותר גדול", בדובאי שוקלים, על פי הדיווחים, להכריז על פרויקט שאפתני חדש – ונמוך במיוחד. לא רק שהפרויקט המדובר לא יתנשא לגבהים של מאות מטרים מעל פני האדמה, אלא שהוא יהיה אף נמוך מגובה פני הים. ועדיין, אם אכן יתממש מדובר יהיה באחד הפרויקטים המסקרנים ביותר בעולם בשנים הקרובות: מגרש הטניס התת ימי הראשון בעולם.

בדיוק לפני 10 שנים בדובאי השיקו בחגיגיות את מגרש הטניס הגבוה ביותר בעולם – אשר הוקם על גג בניין אל בורג' (בזמנו הבניין הגבוה בעולם) בגובה 1,000 רגל (כ-305 מטרים) מעל האדמה. כעת, כאמור, רוצים ראשי הנסיכות לשבור שיא נוסף אשר מפגיש את "הספורט הלבן" עם פרויקטים הנדסיים מדהימים ויקרים במיוחד – ולהציג מתחם שלם אשר יכלול מגרשים, חדרי הלבשה ויציעים לאלפי אוהדים. והכל, כאמור, כ-10 מטרים מתחת לפני הים.

חלום או מציאות? | הדמיה: אתר החברה

האחראי לרעיון הוא הארכיטקט הפולני כריסטוף קוטלה, מייסד חברה בשם "8+8 קונספט סטודיו". על פי הצעתו, המתחם יכלול 7 מגרשים ויוקם בים שבין מגדל אל בורייג' (השוכן על קו החוף) לאיים המלאכותיים בצורת דקל, אשר הפכו לאחד מסימני ההיכר של הנסיכות. בנוסף, המתחם כולו ישכון מתחת לגג זכוכית ייחודי אשר לא רק יאפשר להביט בחיי הים מסביב – אלא אף אמור ליצור אשליה כאילו בין המגרש והצופים לבין הים אין כל הפרדה.

הפרויקט השאפתני אמנם עורר עניין רב ברחבי העולם, אך יד ביד עם המתעניינים מיהרו לצוף גם קולות שונים אשר מזהירים כי מדובר בפרויקט מורכב במיוחד, אשר כל תקלה קטנה עשויה לגבות את חייהם של אלפי בני אדם. כך למשל הזהירה שרה פריי, מנהל חטיבת ההנדסה והשירותים הטכניים במכון להנדסה אזרחית בלונדון. על פי הדיווחים פריי הזהירה כי בכדי להתמודד עם לחץ המים בעומק המתוכנן, תקרת הזכוכית תידרש להיות ברוחב עצום של מעל ל-30 מטרים, ובמשקל של לא פחות ממאות טונות. תקלה בתקרה עשוי להביא לא רק לדליפת מים למתחם – אלא אף להתנפצות התקרה ולהצפה מהירה של המגרש והיציעים.

מלבד לחששות אלו, גורמים נוספים הוסיפו להשמיע אזהרות הנוגעות לתחומים שונים. היו כאלו אשר תהו כיצד ניתן להגן על המתחם מפני גלי צונאמי אדירים, אשר עשויים להגיע לאזור במקרה של רעידת אדמה. גם מומחים מעולם הטניס השמיעו את קולם, כשהיו, למשל, כאלו שחששו כי השתקפות האור מתקרת הזכוכית תפריע לקיום משחק סדיר.

זה רק נראה כמו סצינה מ"בת הים הקטנה" | הדמיה: מתוך אתר החברה

אך קוטלה עצמו לא מתרגש מקולות אלו, ומבטיח כי הוא וצוותו יודעים כיצד להתמודד עם הסכנות השונות. להערכתו, עלות הפרויקט צפויה לעמוד על 1.7-2.5 מיליארד דולר, והוא כעת מרכז מאמצים בכדי לגייס את המימון הדרוש לתחילתה עבודות. לדבריו, "בכל הנוגע לסוגיות בדבר העיצוב או תקרת הזכוכית, אני יכול לומר שפתרנו כבר 95% מהבעיות". לטענתו, הדאגה הגדולה ביותר שלו כיום היא כיצד להצליח ולהשלים את בניית הפרויקט עד שנת 2020 – אז תארח המדינה את יריד "אקספו" העולמי הנחשב.

אז האם בעוד 5 שנים יוכלו המבקרים במדינה לראות את הטניסאים הגדולים בעולם מתחרים זה בזה, כשברקע יחלפו להקות ענק של דגים צבעוניים וכרישים אימתניים? בינתיים, כאמור, מדובר עדיין בחלום רחוק – אך כפי שמנהיגי המדינה העשירה כבר הוכיחו לנו בעבר – אין זה אומר שהוא לא יהפוך למציאות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן