“המשקיעים בטורקיה מפנימים שהמדינה רחוקה מאירופה באספקטים רבים”

"שוק המניות הטורקי צונח באופן טבעי לאור המהומות הקשות אשר תזכרו את המשקיעים הגלובליים כי הסיכון הגיאו פוליטי בטורקיה גבוה באופן מהותי מזה המוכר בשווקים מפותחים" אומר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט.

לדברי פגוט, "משקיעים ישראלים מכירים מקרוב את כאב הבטן בשווקים הנובע מהתפתחויות גיאו פוליטיות בעלות קורלציה נמוכה להתפתחויות בזירה הגלובלית. הניסיון הישראלי מלמד כי במידה ולא מדובר באירוע מתמשך בעל השלכות כלכליות חריגות יחזרו השווקים בטורקיה להתנהל על רקע נתוני המאקרו כלכלה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

באיילון מציינים כי מדד דאו טורקיה המריא בכ- 56.8% ב- 12 החודשים האחרונים והיה מדד המניות הבולט באירופה בתקופה זו ולפיכך פחד המשקיעים מובן. כלכלת טורקיה סובלת באופן מובנה מגירעון בחשבון השוטף של כ- 6.8% תוצר ולפיכך החשש כי בריחת משקיעים זרים תגביר את הפגיעה במדינה".

אש בכיכר טקסים באיסטנבול | צילום: רויטרס

המהומות בטורקיה נמשכות זה היום הרביעי. על פי הדיווחים מהמדינה, היום כמה מן המפגינים אף הציתו אש במשרדי המפלגה השלטת, "מפלגת הצדק והפיתוח". אמש, דחה ראש ממשלת טורקיה ראג'יפ טאיפ ארדואן דחה את הטענות על אלימות כלפי המפגינים בכיכר טקסים, הפנה כלפיהם אצבע מאשימה בכל הנוגע למתחולל במדינה, ואמר כי פרטי התוכנית שהביאה לתחילת המחאה נגדו לא אושרו באופן סופי. כך דווח באתר הטורקי "הורייט".

ארדואן ביקר את אלו שהאשימו אותו ברודנות ובשימוש בכח מופרז בהתמודדות עם המפגינים: "הם אומרים שארדואן הוא דיקטטור. אם הם קוראים כך לאדם שמשרת את העם שלו, אין לי מה לומר להם על כך". מאוחר יותר הוסיף ארדואן כי "איני אדונם של האנשים. הדיקטטורה אינה נמצאת בדמי או באופיי. אני משרת את העם". ארדואן אף האשים את המפגינים בגרימת נזק לרכוש, ואמר: "הם שורפים ופוגעים בחנויות. כך נראית דמוקרטיה?".

בראיון לאתר האינטרנט של העיתון הנפוץ "האברטורק", תקף ארדואן את הרשתות החברתיות וטען כי הן האיום הכי גדול על החברה הטורקית: "יש עכשיו סכנה חדשה שנקראת טוויטר. ניתן למצוא שם את הדוגמאות הטובות ביותר לשקרים. מבחינתי, הרשתות החברתיות הן האיום הגדול ביותר על החברה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן