הנוסחה לצירוף בנט: הפנים, השיכון ודרישה למתווה גיוס משופר

בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבשו "מודל" לפיצוח הברית בין נפתלי בנט ליאיר לפיד ולהקמת קואליציה חדשה. הסבלנות שמגלה נתניהו כלפי הציר שהקימו לפיד ובנט הולכת ומתקצרת, וראש הממשלה מבין שאם הברית הזו תחזיק מעמד, הוא בצרה.

יחד עם זאת, נתניהו יודע שהליכה לבחירות חדשות אינה אופציה מבחינתו, ומנסה נואשות למצוא נוסחה שתאפשר לו לשמר את הברית ההיסטורית בינו לביןהמפלגות החרדיות, בלי ללכת לממשלת ימין צרה. כל הניסיונות לפתות את לפיד או את בנט, תמורת חבילת תיקים "כבדים" בממשלה הקרובה, עלו בינתיים בתוהו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנט דחה בבוז הצעה תקשורתית לתיק החינוך פלוס תיק כלכלי בכיר נוסף וסגן שר במשרד הביטחון, ואילו אנשיו של לפיד כלל אינם מוכנים לדבר עלתיקים בשלב הזה.

רה"מ מנסה לפצח את הברית | צילום: מרק ישראל סלם

לפיכך, גובש בסביבתו של ראש הממשלה מודל שאמור לפצח את המבוי הסתום ולהניח יסודות לקואליציה הבאה. על פי המתווה, יקרא נתניהו לש"ס וליהדות התורה ויאמר להם שהן צריכות לוותר על תיקי הפנים והשיכון, אותם יקבל בנט, שרוצה בהם.במקביל, נתניהו ידרוש מהחרדים להגיע להסכמה על מתווה גיוס שלא יהיה קיצוני וטוטאלי כמו התכניות שמציג לפיד, אך כן יקדם מאוד את רעיון השוויון בנטל ויגדיל באופן משמעותי את מספר החרדים המתגייסים והיוצאים לעבודה. המתווה הזה חייב להיות מקובל על בנט, שהוא גמיש בהרבה מלפיד בנושא הזה ומתנגד לגיוס בכפייה.

אם החרדים יסרבו, במצב כזה יוכל נתניהו לחזור לבנט ולהכניס אותו יחד עם לפיד לממשלה. נתניהו יוכל להאשים את החרדים בפירוק הברית ההיסטורית,בכך שלא הבינו את רחשי לב העם ולא הסכימו לוותר על כיבודים ולהתאים את עצמם לרוח התקופה בנושא הגיוס והיציאה לעבודה.

העובדה שהמשיכו להתבצר, יגיד נתניהו, תביא עליהם מתווה גיוס קשה בהרבה בממשלה עם לפיד. ההערכה היא שהחרדים לא יסרבו לנתניהו, כי יבינו שהאלטרנטיבה, ייבוש באופוזיציה וגיוס המוני, קשה בהרבה.

ומה יקרה באפשרות הסבירה יותר, שהחרדים יסכימו להצעת נתניהו? ראש הממשלה יחתום איתם על הסכם קואליציוני בראשי תיבות ואז יקרא לבנט, יציע לו את תיק השיכון ואת תיק הפנים, כנראה גם את תיק החינוך, פלוס סגן שר במשרד הביטחון, ואת מתווה הגיוס החדש המקובל על החרדים.

״תביא להרס המחנה הלאומי״

נתניהו יגיד לבנט כי בידיו הכוח להפיל את המחנה הלאומי, ואם הוא לא נכנס לממשלה בתנאים החלומיים האלה, עם חבילת התיקים המפתה הזו, שנותנתלו אפשרות להשפיע על כל ענייני הפנים כפי שרצה, פלוס מתווה גיוס מתקבל על הדעת, זה אומר שכוונותיו אינן טהורות ושהוא פועל ממניעים אישיים.

אתה צריך להבין, יגיד לו נתניהו, שאתה תביא להרס המחנה הלאומי, אולי גם לבחירות חדשות ולנפילת הממשלה. הציבור ששלח אותך לכנסת לא יסלח לך על כך. ההחלטה שלך. בנט יהיה אז בדילמה קשה. הוא יצטרך לבחור. לכאורה, כל בקשותיו ושאיפותיו מתגשמות. הוא מקבל השפעה בנושאים החשובים לו (שיכון, פנים, חינוך וכו'), וגם עניין הגיוס מוסדר על פי רוחו. יופעל עליו לחץ כבד של הרבנים, של החרדים וגם של בכירים בהתיישבות.

נתניהו יאיים עליו בהקפאה, במו"מ מדיני, במה לא. האם יעמוד בלחץ? יהיה לו קשה, מכיוון שלא יהיו לו סיבות אמיתיות להציג לבוחריו, למעט אותה הסכמהג'נטלמנית שהגיע אליה עם לפיד, בימים שבהם אף אחד לא ידע שלביבי יהיה מספר נמוך כל כך של מנדטים.

צילום: מרק ישראל סלם

אם בנט ייעתר, נתניהו מסודר ולפיד מחוץ לממשלה. אם בנט יסרב, נתניהו בבעיה אסטרטגית אמיתית. הוא יחתום עם התנועה וקדימה (משרד המשפטיםלציפי לבני, כנראה הביטחון לשאול מופז), ויגיע יחד עם החרדים ל-57 מנדטים. הוא צריך 4 ידיים נוספות. בשלב זה יפעיל ביבי את כל מה שיש לו כדי להכניס את מפלגת העבודה פנימה.

יחימוביץ תרצה את האוצר? תקבל. נתניהו יהיה נואש: בחירות חדשות הוא לא רוצה וינסה להגיע למתווה מוסכם עם יחימוביץ'. אם היא תעמוד בסירובה, הוא ינסה לפרק את העבודה. הוא יציע לפואד בן אליעזר את הנשיאות ולעוד 4-5 ח"כים תיקים בממשלה, תפקידים של סגני שרים או ראשי ועדות, העיקר שיתפצלו ויבואו.

נתניהו צריך לקוות שפירוק העבודה יצליח יותר מכפי שהצליח בזמנו פירוק קדימה. הפעם יהיה לו הרבה פחות זמן והגב שלו יהיה לחוץ אל הקיר. אם נתניהו לא יצליח במהלך הזה, אין לו ממשלה ויש בחירות חדשות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן