הנפקה ראשונה באחד העם אחרי שנה וחצי: "המהלך לא מצביע על שינוי מגמה אמיתי"

יום חג לבורסה בתל אביב: אחרי שנה וחצי ללא הנפקה, הנפיקה ביום חמישי האחרון חברת קדימהסטם מניות בבורסה, והיום ב-9:30 יערך טקס חגיגי בבורסה באחד בעם. עוד שינויים שיערכו בעדכוני המדדים – יהיו כניסתן של מניית הבנק הבינלאומי ומניית מגדל ביטוח למדד ת"א 25 (במקום מלאנוקס ואיזיצ'יפ). במקביל, צפוי המסחר היום להתארך ולהסתיים ב-17:30 כדי לקרב את שעות המסחר לאלה בחו"ל.

למעשה, הטקס הופך לחגיגי יותר לאור המצב הקשה בו נמצאת הבורסה. רק לאחרונה הודיעה חברת מלאנוקס, אחת החברות המובילות בבורסה בתל אביב וחברה במדד ת"א 25 (25 החברות הגדולות במשק מבחינת שווי שוק) כי תימחק מהמסחר.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

במבט כללי יותר אף מתגלה כי משנת 2008 ועד סוף שנת 2012 ירד מספר החברות שמניותיהן רשומות בבורסה ב-16% כשהמשמעות היא שכ-90 חברות הוציאו עצמן משם. בהסתכלות על השנתיים האחרונות המספרים אף מדאיגים יותר, כאשר בין 2011 ל-2012 איבדה הבורסה 41 חברות.

הנפקה ראשונה מזה שנה וחצי I צילום: ישראל מלובני

המשמעות הישירה לכך שיש פחות חברות בבורסה היא כמובן שיש גם פחות כסף בבורסה. הירידה הדרמטית בנפח המסחר היומי צריכה להדאיג את הגורמים הנוגעים לדבר: ב-2010 עמד מחזור המסחר היומי הממוצע במניות על 2 מיליארד שקל, ב-2012 הוא כבר צנח ל-1.1 מיליארד – ירידה של 45%. במחקר של בנק ישראל בנושא עלה כי יציאת קרנות ההשקעה הבינלאומיות והידוק הרגולציה הביאו לירידה במחזורי המסחר בבורסה בשנים האחרונות עד לשפל של 6 שנים שנרשם בסוף 2012.

"הכלכלה הישראלית צריכה חברות טובות באחד העם"

"אנחנו אוהבים אתגרים ומאמינים שהחזרת המוקד העסקי לבורסה זה נושא חשוב, זה אתגר עבורנו ואנחנו מאמינים שנצלח אותו", אומר לפורבס יוסי בן יוסף, מנכ"ל חברת קדימהסטם. "ניסיון העבר הראה שכאשר חברות טובות נכנסו לבורסה הם הצליחו, ככה שזה לא מפחיד אותנו. הכלכלה הישראלית צריכה חברות טובות באחד העם".

בן יוסף בטוח שלאור היובש בה נמצאת הבורסה בתקופה האחרונה השינוי הרגולטורי ייראה בשטח בעתיד הקרוב: "הרגולוציה התחילה ממקום נמוך, טיפסה טיפסה עד שהיום היא נמצאת ברמה גבוהה מדי", טוען בן יוסף. "ברור לכולם שהיא תצטרך לרדת ולהתאזן למקום שהוא יותר הגיוני עבור החברות ועבור הבורסה".

יוסי בן יוסף | צילום: יח"צ

בניגוד לאופטימיות של בן יוסף, יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מסרב להתלהב. "זה מהלך נקודתי, אין פה כדי להצביע על שינוי מגמה אמיתי. החברה צריכה כסף, ולכן מגייסת דרך הבורסה. אין פה סיכון או הבעת אמון משמעותית". עם זאת, הוא מזכיר כי "אין כמו הצלחה כדי להביא הנפקות נוספות. הנפקה מוצלחת תביא לאנשים כסף, ואיתו יבוא התיאבון. ככה עובד המכאניזם. כל הנפקה כזו זה צעד מבורך".

קדימהסטם היא חברה הפועלת בענף מחקר הגזע. החברה פועלת היום בשני אפיקים כאשר הראשון – הרפואי – פועל להחליף תאים חולים בתאים בריאים ולמעשה לספק תרופה למחלת הסכרת, בעוד האפיק השני הוא בסקירת תרופות ובדיקתן עבור חברות אחרות, אפיק בו החברה כבר פעילה ומכניסה כספים.

"היוזמה להנפיק הייתה לחלוטין שלנו", עונה בן יוסף כאשר נשאל אם הופעלו על החברה לחצים להגיע לבורסה. "זה חלק מהחזון שלנו, אחרי שנה וחצי שלא הייתה שום הנפקה אנחנו מאמינים במה שאנחנו עושים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן